سرمقاله

آیا دلار نافرمان است یا مشکل جای دیگری است؟ ‪/‬ پیمان مولوی

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • اعلام بسته تخفیفی ایرانسل به مناسبت عید فطر
  • پخش تازه‌ترین تاک‌شوی تولیدی ویستامدیا در شبکه نمایش خانگی
  • اعلام جوایز سومین جشنواره رساله برتر مهندسی برق با حمایت ایرانسل
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 9473  |  صفحه ۱۱ | ایران و جهان  |  تاریخ: 02 خرداد 1402
    یک کارشناس مسائل روسیه مطرح کرد
    دلایل اهمیت سقوط باخموت
    قاسم مومنی کارشناس مسائل روسیه در تشریح ابعاد اعلام سقوط شهر باخموت اظهار کرد: برای تحلیل پرونده باخموت باید دو نگاه یا دو تحلیل را موردنظر قرار داد. نخست آنکه این شهر در کنار مناطقی مانند ماریوپول و خرسون که در شرق اوکراین واقع شده‌اند از ارزش بالایی برخوردار است و به همین دلیل هم برای اوکراین و هم برای روسیه تسلط بر این شهر اهمیت زیادی از حیث اقتصادی و نظامی دارد. مسأله دوم هم بحث حیثیتی است؛ به این معنا که هم برای ارتش روسیه و هم برای ارتش اوکراین که در حال جنگ با یکدیگر هستند تصرف باخموت از حیث نظامی و همچنین از منظر حیثیتی اهمیت زیادی دارد اما ابهام این است که مشخص نشده که آیا مرکزیت این شهر به تصرف نیروهای واگنر و ارتش روسیه در آمده یا اینکه آنها توانستند صرفاً اطراف باخموت را تصرف کنند.
    وی ادامه داد: بر همین اساس است که رئیس‌جمهوری اوکراین نتوانست به صورت کامل اعلام کند که این شهر سقوط کرده و حالا مسأله سقوط باخموت در میانه تأیید یا رد زلنسکی قرار گرفته است. فارغ از تمامی مسائل، آنچه که به عنوان سیاست کلان در عرصه دیپلماتیک و نظامی اهمیت دارد این است که ادعای گروه واگنر و ارتش روسیه مبنی بر تصرف این شهر در حالی مطرح می‌شود که کشورهایی مانند آلمان، فرانسه، انگلیس و حتی ایالات متحده و مابقی شرکای آنها در ناتو در حال ارسال انواع و اقسام تسلیحات و تجهیزات نظامی به اوکراین هستند. اخیراً هم سران گروه هفت در نشستی که به میزبانی ژاپن در هیروشیما برگزار شد همچنان بر ادامه حمایت‌های خود از اوکراین تأکید کردند. باید متوجه بود که در دنیای امروز اساساً جنگ‌ها و هرگونه درگیری میان دو کشور بر اساس آخرین تکنولوژی‌های به کار رفته در ساخت تسلیحات پیش می‌رود و به همین دلیل احتمال دارد که اوکراین با توجه به دریافت حجم زیادی از تسلیحات غربی آماده حمله به روسیه شود.
    به گزارش ایلنا، این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: در اخبار و تصاویر دیده شده که تسلیحات واگنر و ارتش روسیه نسبت به تسلیحاتی که غرب به اوکراین هدیه داده، قدیمی و فرسوده‌تر بوده و به همین دلیل است که احتمال دارد اوکراینی‌ها طی هفته‌های آینده دست به یک ضد حمله حساب‌شده بزنند. اینکه باخموت سقوط کرده یا خیر همچنان محل بحث است اما بدون تردید اوکراینی‌ها با تسلیحاتی که از غرب دریافت کردند حتی ممکن است یک ضد حمله گسترده علیه روس‌ها در شبه جزیره کریمه پیاده‌سازی کنند که اگر این اتفاق رخ دهد بدون تردید روسیه تحت فشار قرار خواهد گرفت. نکته دیگری که نباید از یاد ببریم، این است که جنگ برای اوکراینی‌ها یک جنگ وطنی و دفاع از خاک آنها به حساب می‌آید اما جنگ برای سربازان روسیه یک مسأله و پرونده خارجی محسوب می‌شود که حتی برخی از آنها با این موضوع مشکل دارند.
    وی افزود: بر همین اساس عنصر انسانی و روحیه سربازان در این جنگ کاملاً مهم به حساب می‌آید. در این بین باید به این نکته هم توجه شود که تسلیحات ارائه‌شده از سوی اتحادیه اروپا به اوکراین با تسلیحات و تجهیزات اصلی تفاوت‌هایی دارد؛ چراکه اروپایی‌ها نمی‌خواهند تسلیحاتی که به اوکراین ارائه می‌کنند خاک روسیه را به صورت مستقیم مورد هدف قرار دهد و یک جدال همه جانبه با مسکو را برای خود رقم بزنند. با تمام این تفاسیر به نظرم اگر بگوییم که جنگ اوکراین تا حدودی شبیه به جنگ ویتنام است، گزاف نگفته‌ایم. از این منظر می‌توان گفت که خروجی این درگیری با گذشت بیش از یک سال از شروع آن در حال شفاف‌تر شدن است. نکته پایانی که باید در مورد جنگ اوکراین مورد اشاره قرار بگیرد، سود و منفعتی است که کارخانه‌های ساخت تسلیحات و تجهیزات نظامی به جیب می‌زنند.
    وی در پایان خاطرنشان کرد: توجه داشته باشید که بخشی از تسلیحات و مهماتی که از سوی غرب به اوکراین ارسال شده، بدون تاریخ انقضا بوده یا اینکه از رده خارج شده است. به همین دلیل شرکت‌های ساخت تسلیحات و تجهیزات نظامی سعی می‌کنند با ارسال تسلیحات و تجهیزات قدیمی به اوکراین، تجهیزات جدید را جایگزین آنها کنند و به همین دلیل خط تولید آنها نسبت به گذشته فعال‌تر شده است. از منظر دیگر باید متوجه بود که اوکراین و جنگ به وجود آمده در این کشور محل مناسبی برای آزمایش تسلیحات و مهمات جدید تولید شده از سوی غرب و حتی روسیه است و به همین دلیل کمپانی‌های ساخت اسلحه و مهمات در حال بهره‌برداری از این جنگ هستند. این در حالی است که اگر به سهام برخی از شرکت‌های ساخت تسلیحات و تجهیزات نظامی نگاهی گذرا داشته باشیم، به وضوح می‌بینیم که ارزش سهام آنها نسبت به گذشته افزایش پیدا کرده و به همین دلیل است که می‌گوییم ادامه این جنگ به نفع کمپانی‌های ساخت تسلیحات خواهد بود.