سرمقاله

آیا دلار نافرمان است یا مشکل جای دیگری است؟ ‪/‬ پیمان مولوی

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • اعلام عیدی ایرانسل برای نوروز ۱۴۰۳
  • رونمایی از هدیه ویژه همراه اول برای سفرهای نوروزی دور دنیا
  • آغاز جشنواره نوروزی لنز ایرانسل با جوایز ویژه
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 9477  |  صفحه ۱۱ | ایران و جهان  |  تاریخ: 02 خرداد 1402
    پیروزی حزب حاکم یونان در انتخابات پارلمانی
    حزب حاکم یونان موسوم به «دموکراسی نوین» (ND) که تحت رهبری نخست‌وزیر فعلی است، توانست در انتخابات پارلمانی یکشنبه به پیروزی برسد، اما نتوانست به تنهایی کرسی‌های کافی برای تشکیل دولت را به دست آورد.
    به گزارش خبرگزاری آناتولی،‌ شمارش نزدیک به ۹۰ درصد آرای حوزه‌های رای‌گیری نشان می‌دهد که حزب دموکراسی نوین تحت امر کریاکوس میتسوتاکیس، نخست‌وزیر یونان با ۴۰.۸۰ درصد آرا اول شده و پس از آن حزب «سیریزا» متعلق به الکسیس سیپراس، نخست‌وزیر سابق یونان با ۲۰.۰۶ درصد آرا قرار دارد.
    در انتخابات سال ۲۰۱۹، حزب دموکراسی نوین به ۳۹.۸۵ درصد رای رسید و حزب سیریزا با ۳۱.۵۳ درصد رای در رتبه دوم قرار گرفت.
    براساس نتایجی که وزارت کشور یونان منتشر کرده، حزب سوسیال دموکراتیک پاسوک-کینال (PASOK-KINAL) به ۱۱.۶۵ درصد رای، حزب کمونیست یونان (KKE) به ۷.۱۶ درصد رای و حزب راست‌افراطی راه‌حل یونان به ۴.۴۷ درصد رای دست یافتند.
    حزب  MeRA۲۵ متعلق به یانیس واروفاکیس، وزیر دارایی سابق یونان با ۲.۵۶ درصد رای نتوانست به آستانه ۳ درصد لازم برای ورود مجدد به پارلمان دست یابد. حزب فوق محافظه‌کار پیروزی نیز که گفته می‌شود توسط کلیسای یونان حمایت می‌شود، در اولین مشارکت خود در انتخابات ۲.۹۳ درصد آرا را به دست آورد.
    براساس آمار رسمی، مشارکت رای‌دهندگان کمی بیش از ۶۰ درصد بود.
    این نتایج، نشان‌دهنده یک شکست بزرگ برای نظرسنجی‌ها در یونان است. به عنوان مثال، آخرین نظرسنجی نشان می‌داد که حزب دموکراسی نوین حدود ۳۶ درصد و حزب سیریزا حدود ۳۰ درصد رای می‌گیرد و اینکه حزب MeRA۲۵ با کسب چهار درصد رای به پارلمان راه می‌یابد.