سرمقاله

آیا دلار نافرمان است یا مشکل جای دیگری است؟ ‪/‬ پیمان مولوی

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • اعلام بسته تخفیفی ایرانسل به مناسبت عید فطر
  • پخش تازه‌ترین تاک‌شوی تولیدی ویستامدیا در شبکه نمایش خانگی
  • اعلام جوایز سومین جشنواره رساله برتر مهندسی برق با حمایت ایرانسل
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 9478  |  صفحه ۱۱ | ایران و جهان  |  تاریخ: 02 خرداد 1402
    چین سفیر ژاپن را احضار کرد
    معاون وزیر خارجه چین، سفیر ژاپن در پکن را به دلیل جو سازی درباره مسائل مربوط به چین در نشست گروه ۷ احضار کرد. به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، رهبران کشورهای گروه ۷ طی نشستی در شهر هیروشیما ژاپن گرد هم آمدند تا درباره مسائل مختلفی از جمله نگرانی‌های فزاینده نسبت به چین و وضعیت حقوق بشر در تبت و سین‌کیانگ بحث و گفت‌وگو کنند.
    سان ویدونگ، معاون وزیر امور خارجه چین با اشاره به بیانیه مشترک چین-ژاپن در سال ۱۹۷۲ بیان کرد: ژاپن با سایر کشورها در نشست گروه ۷ نسبت به انجام فعالیت‌هایی و بیانیه‌های مشترک همکاری کرد تا به چین حمله و این روابط را لکه‌دار کند. ژاپن علنا در امور داخلی چین دخالت و اصول اولیه قوانین بین‌المللی و چهار اسناد مشترک سیاسی میان چین-ژاپن را نقض کرد.
    وی افزود: اقدامات ژاپن به ضرر حاکمیت، منافع امنیتی و توسعه چین است و چین قویا با این اقدام مخالفت می‌کند. ژاپن باید درک خود را از چین تصحیح کند. این کشور باید به اسناد مشترک سیاسی میان دو کشور پایبند باشد و صادقانه توسعه پایدار روابط دوجانبه را با رفتاری سازنده ترویج دهد.
    هایدیو تارومی، سفیر ژاپن در چین ضمن رد این موارد مطرح‌شده توسط چین، عنوان داشت: چنین اظهار نظراتی برای گروه ۷ طبیعی است. این گروه همانطور که پیشتر هم به مسائلی در این خصوص اشاره کرده، همچنان تا زمانی که چین رفتار خود را تغییر ندهد، به بحث و گفت‌وگو پیرامون این مسائل ادامه خواهد داد.
    وی افزود: اگر چین درخواست می‌کند که به مسائل مذکور نپردازیم، باید خودش اقداماتی مثبت برای رسیدگی به این نگرانی‌ها اتخاذ کند.