سرمقاله

آیا دلار نافرمان است یا مشکل جای دیگری است؟ ‪/‬ پیمان مولوی

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • اعلام بسته تخفیفی ایرانسل به مناسبت عید فطر
  • پخش تازه‌ترین تاک‌شوی تولیدی ویستامدیا در شبکه نمایش خانگی
  • اعلام جوایز سومین جشنواره رساله برتر مهندسی برق با حمایت ایرانسل
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 9483  |  صفحه آخر  |  تاریخ: 02 خرداد 1402
    آغاز ماموریت «Ax-2» به سوی ایستگاه فضایی بین‌المللی
    فضانوردان ماموریت خصوصی اکسیوم-۲ (Ax-2) بامداد امروز توسط شرکت فضایی خصوصی اسپیس‌ایکس سفر خود به مدار زمین را آغاز کردند. به گزارش ایسنا و به نقل از اسپیس، با آغاز این سفر، ششصدمین انسان تا به امروز پا به فضا گذاشت و علاوه بر آن اولین زن سعودی که اولین زن جهان عرب نیز هست، به مدار زمین پرواز کرد.
    ریحانه برناوی (Rayyanah Barnawi) سعودی در روز یکشنبه (۲۱ مه) در ساعت ۱۷:۳۷ به وقت منطقه زمانی شرقی (۰۱:۰۷ بامداد دوشنبه به وقت ایران) همراه با علی القرنی (Ali AlQarni)، فضانورد دیگر کمیسیون فضایی عربستان (SSC)، جان شافنر (John Shoffner) از تنسی با بودجه خصوصی و پگی ویتسون (Peggy Whitson) فضانورد سابق ناسا در دومین ماموریت شرکت فضایی اکسیوم اسپیس به پرواز درآمدند. این چهار نفر سوار بر فضاپیمای دراگون اسپیس‌ایکس بر فراز موشک فالکون ۹ از سکوی پرتاب 39A در مرکز فضایی کندی ناسا در فلوریدا از زمین برخاستند.
    این اولین سفر القرنی و شافنر به فضا بود.
    شافنر به عنوان خلبان پرواز نفر ۵۹۸ بود. القرنی به عنوان متخصص ماموریت شماره ۵۹۹ را کسب کرد و به این ترتیب، برناوی، به عنوان دومین متخصص ماموریت، شماره‌ی ۶۰۰ را دریافت کرد. او هفتادودومین زنی است که به فضا می‌رود.
    او در بیانیه‌ای با اشاره به اینکه جا پای بسیاری از فضانوردان و پیشگامان پیش از خودش می‌گذارد، گفت: من به عنوان ششصدمین فردی که وارد مدار زمین می‌شود، بسیار هیجان زده هستم که نماینده‌ی پادشاهی عربستان سعودی و کمیسیون فضایی عربستان سعودی در این ماموریت هستم. این یک افتخار واقعی است که بخشی از ماموریتی باشم که دسترسی به فضاهای پایین را گسترش می‌دهد.
    انتظار می‌رود برناوی و القرنی پس از رسیدن به ایستگاه فضایی بین‌المللی در ساعت ۹:۲۴ صبح روز دوشنبه به وقت منطقه زمانی شرقی (۱۶:۵۴ به وقت ایران) توسط خدمه‌ی ماموریت اکسپدیشن ۶۹ این ایستگاه، از جمله فضانورد اماراتی سلطان النیادی، مورد استقبال قرار بگیرند. این اولین باری است که سه فضانورد عرب به طور همزمان در فضا حضور خواهند داشت.
    برناوی ۳۳ ساله و القرنی ۳۱ ساله تنها رکوردداران خدمه Ax-2 نیستند. شافنر ۶۷ ساله اولین فردی است که در آلاسکا به دنیا آمده و به فضا پرواز کرده است.
    پگی ویتسون نیز به عنوان یک فضانورد سابق ناسا، پیش از این عنوان با تجربه‌ترین آمریکایی و زنی که به فضا پرواز کرده را از آن خود کرده بود. او در مجموع بیش از ۶۶۵ روز را طی سه ماموریت طولانی در ایستگاه فضایی گذرانده است.
    ویتسون ۶۳ ساله هم اکنون اولین زنی است که یک پرواز فضایی تجاری را فرماندهی می‌کند. او پس از بازنشستگی از ناسا در سال ۲۰۱۸ به اکسیوم اسپیس پیوست و مدیر پروازهای فضایی انسانی این شرکت شد.
    خدمه‌ اکسیوم-۲ قصد دارند بیش از ۲۰ آزمایش مختلف از جمله تحقیق در مورد سلول‌های بنیادی، نانومواد مبتنی بر دی‌ان‌ای و اقداماتی برای درمان سرطان را در فضا انجام دهند.
    آن‌ها همچنین از صاعقه‌ها و رویدادهای نورانی گذرا در ارتفاعات بالا (TLE) عکس می‌گیرند و لباسی را آزمایش می‌کنند که گرانش زمین را برای مقابله با اثرات منفی ریزگرانش شبیه‌سازی می‌کند.