سرمقاله

آیا دلار نافرمان است یا مشکل جای دیگری است؟ ‪/‬ پیمان مولوی

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • اعلام عیدی ایرانسل برای نوروز ۱۴۰۳
  • رونمایی از هدیه ویژه همراه اول برای سفرهای نوروزی دور دنیا
  • آغاز جشنواره نوروزی لنز ایرانسل با جوایز ویژه
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 9484  |  صفحه آخر  |  تاریخ: 02 خرداد 1402
    کتاب «انرژی جایگزین در خاورمیانه» منتشر شد
    کتاب «انرژی جایگزین در خاورمیانه» نوشته جودت بهجت با ترجمه عسگر قهرمانپور توسط انتشارات سروش منتشر و راهی بازار نشر شد. به گزارش مهر، چاپ نخست کتاب «انرژی جایگزین در خاورمیانه» نوشته جودت بهجت به‌تازگی با ترجمه عسگر قهرمانپور بناب توسط انتشارات سروش منتشر و روانه بازار نشر شده است.
    از زمان طلوع عصر نفت، قیمت‌ها همواره نوسان داشته و تابع بی‌ثباتی بوده است و شدت و حدت و در واقع عمق تغییر چنین بی‌‏ثباتی‌ای، در سال‌های گذشته بی‌‏سابقه بوده است. در آغاز سال ۲۰۲۰، یک بشکه نفت بیشتر از ۶۰ دلار فروخته می‌شد. چند ماه بعد، قیمت تگزاس اینترمیدیت، شاخص قیمت‏‌گذاری نفت خام سبک ایالات متحده، برای نخستین‌بار در تاریخ به حد منفی نزول یافت. فروشندگان مجبور شدند برای مشتریان پول نفت ناخواسته را برگردانند. چند ماه بعدتر، قیمت‌ها به دلیل پیشرفت جهانی در مهار کووید ۱۹ و از سرگیری انواع فعالیت‌های مختلف، کاهش یافت. جنگ اوکراین و تحریم‌های اقتصادی غرب بر نفت و گاز طبیعی روسیه، دغدغه‌های اتکا بر سوخت‌های فسیلی و امنیت انرژی را دو چندان کرد.
    هدف این کتاب، تهیه و تدوین متونی است که موضوعات سیاسی، زیست‌‏محیطی و فنی را در رابطه با سیاست‌‏های پیشنهادی مختلف برای پاسخ به تغییرات آب‌‏و‏هوایی تشریح کند. تمرکز ما عمدتاً بر علم تغییرات آب‌‏و‏هوایی یا بر جزئیات فناوری نیست، هر‏چند گزارش‌‏هایی از آخرین دستاوردها ارائه می‌‏شود تا به ارزیابی کارآمدی گزینه‌‏های مختلف کمک بکند؛ بلکه تمرکز اصلی ما معطوف به سیاست‌‏گذاری در رابطه با کشمکش‌‏ها بر سر اینکه کدام راهبرد تعقیب شود، است.