سرمقاله

نشانه‌گیری‌های اروپا علیه تهران ‪/‬ جلال خوش‌چهره

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • آغاز ثبت‌نام دهمین دوره کارآموزی همراه اول
  • امضای قرارداد توسعه زیرساخت شهر هوشمند بین ایرانسل و شهرداری قائمشهر
  • اعلام بسته تخفیفی ایرانسل به مناسبت عید فطر
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 9512  |  صفحه ۵ | جهان ورزش  |  تاریخ: 03 خرداد 1402
    کدام مربیان و تیم‌ها از هم جدا می‌شوند؟
    آغاز خانه‌تکانی در لیگ برتر
    با اتمام لیگ بیست و یکم، قرارداد بسیاری از مربیان به پایان رسیده و برخی از باشگاه‌ها و مربیان هم به فکر قطع همکاری با زمینه‌سازی برای فصل بعد هستند و در نتیجه این معادلات، احتمالا روزهای پرترافیکی را روی نیمکت تیم‌ها شاهد خواهیم بود.
    به گزارش ایسنا، لیگ بیست و یکم با قهرمانی پرسپولیس به پایان رسید و نفت مسجد سلیمان و مس کرمان به لیگ یک سقوط کردند. اگر چه تا شروع فصل بعد فرصت زیادی باقی مانده اما در فوتبال نه چندان حرفه‌ای ایران معمولا انتخاب‌ها در روزهای پایانی مشخص می‌شود.
    در همین رابطه به سرنوشت نیمکت‌های لیگ برتری و مربیانی که قراردادشان به پایان رسیده می‌پردازیم:
    پرسپولیس - گل‌محمدی
    یحیی گل محمدی با قهرمانی لیگ برتر را به پایان برد. بعضی گمانه‌زنی‌ها از پیشنهاد گل گهر به وی خبر می‌دهد. با وجود اینکه گفته می‌شود درصورت ناکامی در این فصل، جدایی گل‌محمدی محتمل خواهد بود اما با رقم خوردن قهرمانی، حالا درویش و خود این مربی تاکید کرده‌اند که او یک سال دیگر هم با سرخپوشان قرارداد دارد. هواداران و بازیکنان پرسپولیس علاقه بسیار زیادی به ادامه همکاری گل‌محمدی در این تیم دارند.
    مس رفسنجان - ربیعی
    قرارداد همکاری محمد ربیعی با نارنجی پوشان به پایان رسیده است. نتایج ربیعی مورد رضایت مدیران این باشگاه نیست و او به دلایل آنچه که عدم حمایت کامل و توقع غیرواقعی حس می‌کند، تمایلی برای ادامه همکاری با این تیم ندارد. ربیعی را باید جزو اولین جدا شده‌های نیمکت مربیان لیگ‌برتری دانست.
    پیکان - حسینی
    اگر چه خودروسازان برای قهرمانی نمی‌جگند و نگاه بازیکن‌سازی و بقا در لیگ برتر را دارند، منتهی از کسب جایگاه بالاتر استقبال می‌کنند. مجتبی حسینی نتوانسته توقعات را در پیکان برآورده کند. او نیم نگاهی به قبول هدایت تیم امید داشت که این گزینه برای وی ممکن نشد.ابراهیم شکوری قائم مقام پیکان روز گذشته در مصاحبه ای اعلام اولویت این باشگاه تمدید قرارداد با حسینی است.
    گل‌گهر سیرجان - الهویی
    بعد از پایان همکاری امیر قلعه‌نویی با سیرجانی‌ها، این فرصت برای دستیار وی مطرح شد که خودش را در قامت مربی لیگ برتری نشان دهد اما نتایج برای الهویی خوب پیش نرفت و فیروزه‌ای پوشان کویر سیرجان بعد از شکست مقابل پرسپولیس رسما عذرخواهی کردند و برای فصل بعد وعده تیم بهتری دادند. با این اوصاف رسما می‌توان منتظر انتخاب سرمربی جدید بود.اولویت این باشگاه حضور مربی خارجی است.
    استقلال - ساپینتو
    سرمربی پرتغالی اولین فصل حضور خود در ایران فعلا یک سوپرجام کسب کرده اما در لیگ برتر جام و بازی را به رقیب باخت. سرنوشت جام حذفی هم هنوز مشخص نیست. با اینکه بخش زیادی از هواداران تمایل به ادامه همکاری با ساپینتو دارند اما او برای تمدید قرارداد مخالفان زیادی دارد. هنوز هم چانه‌زنی میان باشگاه و مربی پرتغالی ادامه دارد. باید دید دو طرف به توافق خواهند رسید؟ اما صحبت‌های ساپینتو بعد از بازی استقلال و تراکتور نشان از تمایل وی برای ادامه همکاری داشت. حجت کریمی (مدیرعامل استقلال) هم مذاکره با هر مربی دیگری را رد کرد.
    هوادار - الهامی
    اگر چه تیم تهرانی بودجه آنچنانی ندارد، اما الهامی توانست نتیجه قابل قبولی با این تیم بگیرد. در جام حذفی هم هنوز شانس دارد. البته که پرسپولیس رقیب آسانی نیست اما در این جام کارهایی از سرمربی هوادار سر زده که کمتر کسی انتظارش را داشته است. باید دید الهامی فصل آینده کدام تیم را انتخاب خواهد کرد. گمانه‌زنی‌هایی درباره بازگشت دوباره وی به نساجی وجود دارد.
    ملوان - زارع
    مازیار زارع و پژمان نوری بعد از سال‌ها دوباره ملوان را به سطح اول فوتبال رساندند و در لیگ برتر هم ابقا شدند اما هر دو چهره از کم مهری مسئولان استانی و حمایت مالی از این تیم ناراحت بودند. با این اوصاف بعد از اتمام لیگ اعلام کردند که از الین تیم رفتنی هستند. هنوز این تیم شرایط روشنی ندارد. قبل از برگزاری بازی هفته پایانی ملوان در لیگ برتر مازیار زارع رسما اعلام کرد از این تیم شمالی جدا خواهد شد.
    ذوب آهن - تارتار
    مهدی تارتار در فصل بیست و یکم تا آستانه برکناری پیش رفت اما به هر شکل تا پایان فصل در این تیم ماندگار شد. این سرمربی معتقد است لیست بازیکنان و شرایط دیگری در نظر داشته اما با توجه به بودجه ذوب‌آهن عملکردش متناسب بوده است. با این تفاسیر خروج تارتار و پایان همکاری وی با سبزپوشان را می‌توان گزینه‌ای محتمل دانست.
    سپاهان - مورایس
    سپاهان فصل را با ژوزه مورایس پرتغالی شروع کرد. در ابتدا این مربی نتایج خوبی را کسب نکرد ولی در ادامه توانست در این تیم تفکرات خودش را پیاده کند و تیم همیشه مدعی اصفهانی تا روز آخر هم مدعی کسب عنوان قهرمانی بود اما با اختلاف یک امتیاز قهرمانی را به پرسپولیس واگذار کرد. مورایس فصل آینده هم با سپاهان قرارداد دارد و در این تیم ماندنی است.
    صنعت نفت آبادان - ویسی
    عبدالله ویسی خیلی دیر و در فضای بسیار ناامید کننده‌ای به جمع زردپوشان رسید اما در نهایت موفق شد این تیم را به شکل معجزه‌آسایی در لیگ حفظ کند. ویسی که توانایی‌اش را به اثبات رسانده برای سال بعد بودجه و بازیکنان مناسب در حد تیم متوسط لیگ برتری می‌خواهد تا تیمش مانند سال گذشته فانوس به دست نباشد. در این میان طبیعتا او با حفظ نفت در لیگ برتر، برند خود را احیا کرد و بعد از چند ناکامی و حتی همکاری با تیم‌های لیگ یک، حالا می‌تواند دوباره در لیگ برتر باشد و چه بسا که تیم بهتری هم به او پیشنهاد همکاری بدهد.
    آلومینیوم اراک - رحمتی
    تیم مهدی رحمتی در لیگ برتر عملکرد پرنوسانی داشت اما مطابق با بودجه این تیم در قامت تیم متوسط رو به بالا ظاهر شد. به عنوان مربی جوان عملکرد رحمتی قابل قبول بود. او برای فصل بعد به این باشگاه صنعتی برنامه ارائه کرده و احتمال تمدید قراردادش بالا است.
    شمس آذرقزوین - دقیقی
    اگر چه این تیم قزوینی با سعید دقیقی به قهرمانی رسید اما سرمربی این تیم به احتمال زیاد مسیر جدایی در پیش بگیرد.چرا که معتقد است باید امکانات و بودجه لیگ برتری در اختیار شمس آذر باشد تا تیمش اصطلاحا آسانسوری نباشد و تمایل ندارد رزومه مربیگری‌اش خراب شود. اگر قزوینی‌ها تمایل به ماندن دقیقی داشته باشند، باید تن به شرایط او بدهند؛ به خصوص که دقیقی در چند روز اخیر گزینه سرمربی‌گری تیم ملی امید هم شده بود.
    نساجی - هرناندس
    نساجی فصل را با حمید مطهری شروع کرد و در ابتدای راه هم نتایج خوبی را گرفت اما در ادامه در 10 بازی متوالی نتوانست بردی را کسب کند و مالک باشگاه تصمیم گرفت این مربی را برکنار و کارلوس هرناندس اسپانیایی را جایگزین وی کند. هرناندس هم نتوانست با نساجی توفیقی بدست بیاورد و فقط یک برد مقابل پیکان در جام حذفی بدست اورد تا به احتمال فراوان پرونده این مربی هم برای فصل آینده روی نیمکت تیم مازنی بسته شود. ساکت الهامی جدی‌ترین گزینه برای حضور دوباره در این تیم است.
    تراکتور - خمس
    پاکو خمس در میانه‌های فصل به تراکتور اضافه شد و شخصیت و شرایط خوبی برای پرشورها فراهم کرد. البته در بعضی هفته‌ها مانند بازی پایانی لیگ برتر شرایط این تیم چنگی به دل نمی‌زد. آنچه که مشخص است سرمربی اسپانیایی قصد دارد با شناخت خوبی که از لیگ برتر ایران کسب کرده به بازسازی تراکتور مطابق اندیشه‌های خود بپردازد و او در این تیم ماندنی است.
    فولاد خوزستان - منصوریان
    جواد نکونام سرمربی ابتدای فصل قرمزپوشان اهوازی بود و با این تیم به مرحله یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان هم رسید ولی شب قبل از بازی حساس مقابل الهلال عربستان به یک باره به تهران بازگشت تا ناراحتی مسئولان اهوازی را در پی داشته باشد. علیرضا منصوریان با انتخاب هیات مدیره فولاد به عنوان سرمربی جدید این باشگاه منصوب شد و توانست این تیم را در پایان مسابقات لیگ به جایگاه هفتم برساند. منصوریان یک فصل دیگر با فولاد قرارداد دارد و در این تیم ماندنی است؛ اگر چه روی سکوها صدای مخالفان منصوریان شنیده می‌شود.
    شانزدهمین تیم
    هنوز تکلیف شانزدهمین تیم لیگ برتر مشخص نشده است. یک تیم از میان استقلال خوزستان، سایپا و فجرسپاسی خواهند .