سرمقاله

نشانه‌گیری‌های اروپا علیه تهران ‪/‬ جلال خوش‌چهره

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • اعلام عیدی ایرانسل برای نوروز ۱۴۰۳
  • رونمایی از هدیه ویژه همراه اول برای سفرهای نوروزی دور دنیا
  • آغاز جشنواره نوروزی لنز ایرانسل با جوایز ویژه
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 9545  |  صفحه ۱۰ | بازار و سرمایه  |  تاریخ: 03 خرداد 1402
    برنامه افزایش ظرفیت سوآپ در دستور کار است
    تمایل ترکمنستان برای استفاده از پایانه های نفتی ایران
    مدیر عامل شرکت پایانه‌های نفتی درباره برنامه سوآپ گفت: عملیات سوآپ در پایانه نفتی نکا انجام می‌شود، اما به لحاظ محرمانگی اینکه چه کشورهایی و چه میزان فراورده به ما تحویل میدهند و یا ما دریافت می‌کنیم، فعلا میسر نیست. عباس غریبی در گفت وگو با ایلنا، با اشاره به برنامه افزایش ظرفیت ذخیره سازی نفت خام اظهار داشت: طبق قراردادی که با مدیریت کسب و کار شرکت ملی نفت ایران منعقد شده افزایش ذخیره سازی نفت خام در دستور کار قرار داه شده و قرار بر این شده که ۴.۲ میلیون بشکه نفت به ذخایر فعلی مخازن اضافه شود.
    وی افزود: مدیریت کسب و کار  در حال برنامه ریزی و جذب سرمایه‌گذار است که این مجموعه را که به ظرفیت فعلی مخازن خارک اضافه می‌شود را اجرایی کند، اکنون  مذاکرات در حال انجام است.  
    مدیر عامل شرکت پایانه‌های نفتی تصریح کرد: اکنون ظرفیت اسمی ذخیره سازی ما در پایانه خارک ۲۸ میلیون بشکه است، فعلا در مرحله انتخاب سرمایه گذار است و تا پایان دولت این موضوع عملیاتی می‌شود.
    وی درباره برنامه سواپ تصریح کرد: عملیات سواپ در پایانه نفتی نکا انجام می‌شود، اما به لحاظ محرمانگی اینکه چه کشورهایی و چه میزان فرآورده به ما تحویل می‌دهند و یا ما دریافت می‌کنیم، فعلا میسر نیست، در هر حال در آینده نزدیک و با گشایش‌های اقتصادی این پتانسیل وجود دارد که ظرفیت افزایش یابد.
    غریبی در ادامه گفت: اخیرا ترکمنستان بازدیدهایی از پایانه و اسکله‌های نکا داشتند و پتانسیل‌های ما را دیدند و راغب هستند که از مجموعه پایانه‌های ایران برای انجام صادرات و ذخیره‌سازی نفت خام در نکا استفاده کنند.
     وی با بیان اینکه طرح توسعه پایانه نکا در دستور کار قرار دارد، گفت: هنوز بررسی دقیق صورت نگرفته فعلا ظرفیتی که وجود دارد کفایت دریافت ذخیره‌سازی نفت خام از کشورهای دیگر را دارد و اگر در آینده طرح توسعه بر مبنای نیازهای آتی خواهد بود.
    مدیرعامل شرکت پایانه‌های نفتی تاکید کرد؛ پایانه نکا قابلیت ذخیره و سواپ نفت خام و فرآورده را دارد و بر اساس تصمیم امور بین الملل به ما ارجاع داده می‌شود که در بحث صادرات دریافت و ذخیره سازی اقدام کنیم.