سرمقاله

مجلس در محاق / محمدعلی وکیلی

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • نخستین برات الکترونیک تضمین شده توسط شبکه بانکی صادر شد
  • حمایت ایرانسل از رویداد استارتاپی «هوش مصنوعی از داده تا ثروت»
  • کیوسک‌های دیجیتال نخستین اپراتور سلامت کشور رونمایی و نصب شد
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 11573  |  صفحه ۴ | فرهنگ و هنر  |  تاریخ: 10 تیر 1402
    سبد تولیدات «فارابی» در سال ۱۴۰۲ نهایی شد
    موازی‌کاری نمی‌کنیم
    مسعود احمدیان سرپرست معاونت فرهنگی بنیاد سینمایی فارابی از نهایی شدن سبد تولیدات این بنیاد برای سال جاری خبر داد.
    مسعود احمدیان سرپرست معاونت فرهنگی بنیاد سینمایی فارابی در گفتگو با خبرنگار مهر، درباره آخرین وضعیت پروژه‌های سینمایی این بنیاد در سال جاری گفت: از جمله سیاست‌های فارابی در حوزه تولیدات سینمایی حمایت از تنوع موضوعی است و دنبال آن نیستیم همه تولیداتی را که مورد حمایت قرار می‌دهیم به‌عنوان محصول فارابی معرفی کنیم. چراکه وظیفه فارابی حمایت از توسعه سینمای ملی ایران است.
    وی افزود: بسیاری از فیلم‌ها و فیلمنامه‌ها جهت ارتقا در فارابی مورد حمایت قرار می‌گیرند و نامی از فارابی در آن اثر به‌عنوان مشارکت‌کننده و یا صاحب فیلم ذکر نمی‌شود که برخی از آثار مورد حمایت فارابی در سال گذشته از همین جنس هستند و فارابی در راستای توسعه و رونق سینمای ملی ایران از آنها حمایت کرده است. از جمله می‌توان به «پرونده باز است» آخرین اثر زنده‌یاد کیومرث پوراحمد و یا «بخارست» که موجب احیای مجدد سینما در دوران پساکرونا شد اشاره کرد.
    همه تولیدات فارابی ناظر به «فجر» نیست
    احمدیان در ادامه افزود: یکی از مهمترین مسائل در مورد نحوه تولید فارابی که نیاز به اصلاح باور عمومی دارد این است که همه تولیدات فارابی ناظر به جشنواره فجر نیست، بلکه برای فارابی به‌عنوان نهاد ملی سینمای ایران توسعه سینمای ملی مسئله اصلی است. در واقع حفاظت از منافع ملی، توسعه ژانر، اشتغال و توسعه فعالیت سینماگران و فعال‌سازی ظرفیت‌های استانی از مهمترین نکات در تصمیم‌گیری فارابی در فرآیند تولید اثر است.
    این مدیر بنیاد فارابی ادامه داد: فارابی به عنوان نهاد ملی سینمای ایران اصولی برای تولیدات خود قائل است و قرار نیست موازی‌کاری کند. در حوزه‌هایی ورود خواهیم کرد که کمتر کسی در این حوزه‌ها وارد شده و یا بخش خصوصی توان ورود به این حوزه‌ها را ندارد. در واقع فارابی درصدد پر کردن خلاء‌های تولید در سینمای ملی ایران است.
    سبد تولیدات ۱۴۰۲ فارابی نهایی شد
    معاون فرهنگی بنیاد سینمایی فارابی درباره تولیدات سال جاری این بنیاد هم تأکید کرد: مهمترین نکته درباره روند تولیدات امسال این است که سبد تولیدی سال ۱۴۰۲ فارابی نهایی شده، بخشی از آثار در دست تولید قرار گرفته و برنامه فارابی برای تولیدات کاملاً مشخص شده است. همچنین برخی از تولیدات که در سال گذشته آغاز شده بود در دست پیگیری است.
    احمدیان افزود: تولید برخی از آثار از سال گذشته آغاز شده و برخی دیگر نیز با طی فرآیند نهایی فیلمنامه وارد مرحله پیش‌تولید شده‌اند. ضمن اینکه اصولاً برنامه‌ریزی برخی از تولیدات یک ساله نیست و با توجه به حجم کار، برخی از پروژه‌ها در یک بازه زمانی دو ساله تعریف شده‌اند.
    وی در ادامه گفت: با توجه به اینکه سبد تولیدات فارابی در سال ۱۴۰۲ نهایی شده است، تعیین تکلیف فیلمنامه‌های جدید که در سامانه خانه فیلمنامه فارابی ثبت‌نام می‌شوند موکول به فصل جدید تولید که در بازه زمانی پس از فجر تعریف می‌شود، خواهد بود.
    احمدیان در خاتمه تأکید کرد: در واقع بر اساس برنامه و روند کاری مصوب در فارابی بازه اسفند تا تیرماه هر سال اختصاص به فرایند بررسی و تأیید فیلمنامه دارد و از تیر تا دی‌ماه زمان تولید آثار در نظر گرفته شده است و فصل جدید تولید فارابی پس از فجر ۴۲ تعریف می‌شود.