سرمقاله

فضلیت همدلی با مردم ‪/‬ ژوبین صفاری

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • اعلام عیدی ایرانسل برای نوروز ۱۴۰۳
  • رونمایی از هدیه ویژه همراه اول برای سفرهای نوروزی دور دنیا
  • آغاز جشنواره نوروزی لنز ایرانسل با جوایز ویژه
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 12280  |  صفحه ۴ | فرهنگ و هنر  |  تاریخ: 21 تیر 1402
    بعد از مدت‌ها کش و قوس تئاتر شهر بالاخره نفس کشید!
    مدیر مجموعه تئاتر شهر با ابراز خرسندی از شروع طرح پاکسازی در فضای بیرونی این مجموعه، خبر داد که طرح حریم تئاتر شهر هم از سوی میراث فرهنگی مصوب شده و به زودی اجرا می‌شود. محمدجواد طاهری در گفت‌وگو با ایسنا تازه‌ترین اتفاقات را درباره ساماندهی وضعیت پیرامونی تئاتر شهر تشریح کرد و نکاتی را درباره اجرای عمومی نمایش‌های عروسکی و برگزاری اولین جشنواره تئاتر شهر در تالار قشقایی توضیح داد.
    او در آغاز با ابراز خشنودی از شروع طرح پاکسازی از سوی شهرداری تهران گفت: این طرح از دیروز، دوشنبه ۱۹ تیر به‌جد آغاز شد و کنار دوستان شهرداری، نمایندگانی از قوه قضاییه و ضابطین قضایی هم حضور دارند.
    طاهری با قدردانی از مسئولان شهرداری، خبر داد که طرح حریم تئاتر شهر نیز از سوی وزارت میراث فرهنگی تصویب شده و ابراز امیدواری کرد این طرح با همراهی شهرداری و معاونت عمرانی وزارت ارشاد به سرعت عملیاتی شود .
    مدیر تئاتر شهر یادآوری کرد: بحث حریم تئاتر شهر مدت‌ها مطرح بود. با توافق میان وزیر ارشاد با شهردار تهران و وزیر میراث فرهنگی، مقرر شد طرح حائل یا حریم تئاتر شهر به سرعت اجرایی ‌شود. آخرین توافق‌شان این بود که وزارت ارشاد با هزینه خود این طرح را به پیمانکار خصوصی بسپارد و آن را عملیاتی کند. بر همین اساس، تا دیروز منتظر تایید طرح از سوی میراث فرهنگی بودیم که خوشبختانه انجام شد.
    او درباره تامین امنیت مجموعه تئاتر شهر که پیش از این بخشی از کاشی‌ها و مجسمه‌هایش دزدیده شده، توضیح داد: نوع طراحی که برای حائل تئاتر شهر شده، برگرفته از نشانه‌ها و المان‌های خود مجموعه است. قرار است در عین حال که فضای بیرونی مجموعه دارای حریم می‌شود ولی شکل حائل، تردد را برای عموم مردم دچار محدویت نکند. به این معنا که تردد برای عموم آزاد است ولی به صورت کنترل‌شده اتفاق می‌افتد که بر اساس آن اجازه ورود و خروج به اراذل و اوباش داده نمی‌شود و اگر در محدوده حریم، ناهنجاری دیده شود، همکاران مجموعه می‌توانند آن فرد یا افراد را خارج کنند. برای تامین امنیت بنا در شب‌ها، ورودی‌ها و خروجی‌های مجموعه بسته می‌شود و اجازه ورود و خروج به هر کسی داده نمی‌شود.
    طاهری در پاسخ به این پرسش که در بحث حریم، چگونه نگرانی جامعه تئاتری درباره محدودیت تردد به این مجموعه برطرف خواهد شد، گفت: این نگرانی برطرف می‌شود. رفت و آمد به تئاتر شهر شبیه وضعیت پارک شهر خواهد بود که در فضای آن هم نگهبانی دیده می‌شود و در عین حال برای تردد افراد منعی وجود ندارد. با این حال اگر کسانی امنیت مخاطبان و افراد را به مخاطره بیندازند، آن نگهبان می‌تواند از ورود آنان جلوگیری کند.
    او از وضعیت نامطلوب اطراف تئاتر شهر ابراز تاسف کرد و افزود: متاسفانه در شرایط فعلی، یکسری ناهنجاری‌ها و رفتارهای ضداجتماعی را در اطراف تئاتر شهر شاهدیم که از دید هیچ‌کس پسندیده نیست و جای تاسف است که وقتی تماشاگران و مخاطبان این مجموعه بعد از تماشای تئاتر، از سالن بیرون می‌آیند، در محوطه بیرونی و جلو در مجموعه با افراد و اتفاقاتی مواجه می‌شوند که حس امنیت آنان را مخدوش می‌کنند.
    طاهری خاطرنشان کرد: درست است که این ناهنجاری‌ها از سوی کسانی رخ می‌دهد که بیمار تلقی می‌شوند ولی بهتر است این افراد در جای درستی ساماندهی شوند. دیدن چنین صحنه‌هایی نه تنها در اطراف یک مجموعه فرهنگی، بلکه در هر فضای عمومی دیگری هم ممکن است بخشی از جامعه ما را دلزده کند.
    او درباره مکان استقرار دستفروش‌ها و نگرانی‌هایی که جامعه تئاتری از بابت امرار معاش آنان دارد، نیز توضیح داد: اطلاع دقیقی در این زمینه ندارم ولی از همکاران شهرداری منطقه ۱۱ شنیده‌ام درصدد هستند محلی برای امرار معاش این دوستان، البته افرادی که واقعا در پی کسب درآمد هستند، در نظر بگیرند تا مانعی برایشان ایجاد نشود اما این استقرار به شکل ساماندهی‌شده‌ای رخ بدهد.
    طاهری که امیدوار است با اجرای این برنامه‌ها در بخشی از چهارراه ولیعصر محیطی امن و فرهنگی ایجاد شود، یادآوری کرد: تئاتر شهر همان گونه که پتانسیل مرکز تولید تئاتر حرفه‌ای کشور را دارد، می‌تواند با بهره‌مندی از نمادها و نشانه‌های مرتبط با تئاتر، از زاویه‌ای دیگر هم برای مخاطبان و شهروندان و رهگذران ایجاد جاذبه کند. به عنوان نمونه می‌توان بخشی از فضای بیرونی مجموعه را برای اجرای نمایش‌های معرکه‌گیری و خیمه‌شب بازی و .. در نظر گرفت و این اتفاق کمک می‌کند که حال و هوای بیرون مجموعه هم تئاتری‌تر شود.