سرمقاله

فضلیت همدلی با مردم ‪/‬ ژوبین صفاری

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • اعلام بسته تخفیفی ایرانسل به مناسبت عید فطر
  • پخش تازه‌ترین تاک‌شوی تولیدی ویستامدیا در شبکه نمایش خانگی
  • اعلام جوایز سومین جشنواره رساله برتر مهندسی برق با حمایت ایرانسل
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 12285  |  صفحه ۵ | جهان ورزش  |  تاریخ: 21 تیر 1402
    مسیر صعود تیم ملی والیبال به المپیک پاریس چیست؟
    تیم ملی والیبال ایران از دو طریق مسابقه انتخابی و رنکینگ جهانی می‌تواند سهمیه حضور در بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ پاریس را کسب کند. به گزارش ایسنا، سی‌وسومین دوره بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ به میزبانی پاریس برگزار خواهد شد و والیبال سالنی شانزهمین دوره حضور خود در این رویداد مهم ورزشی را تجربه خواهد کرد.
    فدراسیون جهانی والیبال (FIVB) مدتی قبل نحوه صعود ۲۴ تیم‌ (۱۲ تیم مردان و ۱۲ تیم زنان) به مسابقات والیبال سالنی المپیک ۲۰۲۴ پاریس را اعلام کرد و تاکنون کشور فرانسه به عنوان میزبان نخستین سهمیه در هر گروه جنسیتی را به دست آورده است.
    مسیر اول: مسابقات انتخابی المپیک در مهرماه
    ۱۱ تیم دیگر از طریق فرآیند دو مرحله‌ای مشخص خواهند. بر این اساس ۶ سهمیه المپیک پاریس در مسابقات انتخابی المپیک تعیین خواهند شد که این رقابت‌ها مهرماه ۱۴۰۲ برای مردان برگزار خواهد شد.
    در مسابقات والیبال انتخابی المپیک پاریس ۲۴ تیم برتر بر اساس آخرین رده‌بندی جهانی سال ۲۰۲۲ میلادی در سه گروه هشت تیمی به صورت دوره‌ای به مصاف یکدیگر می‌روند و دو ۲ تیم برتر هر گروه سهمیه المپیک را کسب می‌کنند.
    مسابقات والیبال مردان انتخابی بازی‌های المپیک پاریس ۲۰۲۴ از ۸ تا ۱۶ مهرماه سال ۱۴۰۲ به صورت همزمان در سه منطقه برگزار می‌شود. در نهایت پس از پایان مسابقات انتخابی المپیک در سه گروه، تیم‌های قهرمان و نایب قهرمان هر گروه سهمیه بازی‌های المپیک پاریس ۲۰۲۴ را به دست می‌آورد.
    مسیر دوم: رنکینگ جهانی
    پنج سهمیه دیگر نیز پس از پایان مرحله مقدماتی لیگ ملت‌ها ۲۰۲۴ مشخص می‌شود که بر اساس دو اولویت زیر انتخاب خواهند شد:
    - همه قاره‌ها نماینده در المپیک پاریس داشته باشند.
    - تیم‌های برتر رده‌بندی جهانی که تا پایان مرحله مقدماتی لیگ ملت‌ها ۲۰۲۴ به المپیک صعود نکرده باشند.
    قهرمانی آسیا در ایران، مسابقات انتخابی المپیک و مرحله مقدماتی لیگ ملت‌های ۲۰۲۴ مسابقاتی هستند که در رنکینگ اهمیت دارند.
    در پایان این مسابقات، رنکینگ تیم‌ها مشخص می‌شود. ۶ تیمی که از طریق مسابقات انتخابی المپیک سهمیه را کسب کرده‌اند، کنار می‌روند. فرانسه هم به دلیل میزبانی سهمیه را دارد. پنج سهمیه باقی مانده را از بین تیم‌های برتر باقی‌مانده در رنکینگ انتخاب می‌کنند. البته با توجه به اینکه باید تمام قاره‌ها در المپیک سهمیه داشته باشند و قطعا نماینده قاره آفریقا در بین تیمهای برتر رنکینگ نیست، یک سهمیه از پنج سهمیه به بهترین تیم رنکینگ قاره آفریقا تعلق می‌گیرد و ۴ سهمیه باقیمانده به تیمهای برتر رنکینگ می‌رسد.