سرمقاله

هشدارها را جدی بگیرید ‪/‬ ژوبین صفاری

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • اعلام عیدی ایرانسل برای نوروز ۱۴۰۳
  • رونمایی از هدیه ویژه همراه اول برای سفرهای نوروزی دور دنیا
  • آغاز جشنواره نوروزی لنز ایرانسل با جوایز ویژه
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 14739  |  صفحه ۹ | تولید و تجارت  |  تاریخ: 06 شهریور 1402
    در ایام اربعین دلار بخریم؟
    وضعیت قیمت دلار در آستانه اربعین
    قیمت دلار و ارز این روز‌ها در حالی سینوسی شده که سهراب دل انگیزان، اقتصاددان معتقد است: تجربه نشان داده قیمت دلار در روز‌های مانده به اربعین دستخوش تغییر می‌شود و به سمت افزایش ۵ تا ۱۰ درصدی می‌رود.قیمت دلار که ساعات ابتدایی روز شنبه ۴ شهریور ماه روی مرز ۴۹ هزار و ۲۰۰ تومان قرار داشت با بازگشایی بازار یک کانال عقب نشست.
    ادعای بلومبرگ درباره توافق نفتی ایران و آمریکا در حالی قیمت دلار را وارد کانال ۴۸ هزار تومانی کرده که در لحظه تنظیم این خبر، قیمت اسکناس آمریکایی تا ۴۸ هزار و ۸۰۰ تومان عقب نشینی کرده است.
    این در حالی است که کارشناسان معتقدند عضویت ایران در گروه بریکس نیز می‌تواند سرعت افزایش قیمت دلار و ارز را کُند کند.اما آیا قیمت اسکناس آمریکایی در روز‌های مانده به اربعین به دلیل افزایش تقاضا بازهم افزایشی خواهد شد؟
    رفت و برگشت دلار در ماه صفر
    سهراب دل انگیزان، اقتصاددان و عضو هیات علمی دانشگاه رازی کرمانشاه در این رابطه به اقتصاد ۲۴ گفت: تجربه سه، چهار سال اخیر نشان می‌دهد قیمت دلار در بازه زمانی ۱۰ تا ۱۵ روز مانده به راهپیمایی اصلی اربعین، روند افزایشی به خود می‌گیرد.وی ادامه داد: قیمت دلار در بازه زمانی یادشده معمولا حداکثر ۷ تا ۸ درصد (کمتر از ۱۰ درصد) رشد کرده و پس از اربعین به روند طبیعی خود بازگشته است.
    دست پنهان بازارساز در کنترل قیمت دلار
    این اقتصاددان با بیان اینکه روند طبیعی قیمت دلار در نیمه اول سال بین ۴۳ تا کمتر از ۵۰ هزار تومان است، گفت: معمولا نوسان قیمت دلار در ایام مانده به اربعین طبیعی است؛ اما ممکن است امسال بانک مرکزی با تزریق بیشتر ارز به بازار مانع افزایش قیمت آن شود و همه چیز بسته به میزان نقش آفرینی دولت در بازار ارز دارد.به گفته دل انگیزان، قیمت دلار بین هزار تا ۳ هزار تومان در ایام مانده به اربعین افزایش داشته، ولی پس از آن به روند طبیعی خود برگشته است.
    قیمت دلار در دو قاب!
    مشاور اقتصادی اتاق بازرگانی کرمانشاه در پاسخ به سوال اقتصاد ۲۴ مبنی بر اینکه قیمت دلار پس از پایان شهریور نیز در بازه ۴۳ تا ۵۰ هزار تومان ماندگار است یا خیر؟ گفت: روند طبیعی قیمت اسکناس آمریکایی بستگی به یک سری متغیر‌های اصلی در سیستم اقتصاد کلان کشور دارد که به نظر می‌رسد تا پایان تابستان نباید انتظار آنچنانی برای افزایش نرخ دلار به بالای ۵۰ هزار تومان داشته باشیم.دل انگیزان افزود: اما بعد از تابستان، موضوع کاملا متفاوت است، زیرا در وهله نخست، تصمیمات برای حوزه‌های کسب و کاری فرق می‌کند. در وهله دوم، اتفاقات دیگری ممکن است در فضای کسب و کار بیفتد. همچنین در نیمه دوم سال، نوع هزینه کرد دولت تغییر می‌کند. همه این عوامل جریان قیمت دلار در نیمه دوم سال را متفاوت از نیمه ابتدایی سال خواهد کرد.
    عبور دلار از گردنه ۵۰ هزار تومانی 
    به گفته عضو هیات علمی دانشگاه رازی کرمانشاه، روند طبیعی قیمت دلار در بازه ۴۳ تا زیر ۵۰ هزار تومان بود که این روند در نیمه دوم سال از ۵۰ هزار تومان فراتر خواهد رفت.دل انگیزان ادامه داد: روند طبیعی قیمت دلار ماهیانه رشد ۲ تا ۳ درصدی خواهد داشت و اگر افزایش دلار را در کل ۳۰ درصد برابر نرخ تورم در نظر بگیریم، قیمت دلار در نیمه دوم سال بیشتر از ۵۰ تومان خواهد بود؛ اما نه با شیب زیاد!
    سیگنال مثبت عضویت ایران در بریکس به بازار ارز
    این اقتصاددان در مورد عضویت ایران در گروه بریکس و تاثیر آن بر بازار دلار و ارز گفت: عضویت ایران در گروه بریکس به چند دلیل مانع جهش‌های ارزی خواهد شد؛ ازآنجا که عضویت در گروه بریکس، موجب خروج ایران از انزوای بین المللی می‌شود حائز اهمیت است.دل انگیزان ادامه داد: ایران با یکسری محدودیت‌های داخلی و اف‌ای‌تی‌اف (FATF) و مباحث وابسته به آن روبروست؛ تا زمانی که ما عضو اف‌ای‌تی‌اف نیستیم و نظام بانکی ما عضو نظام بانکی بین الملل نیست و روابط بین الملل نمی‌تواند داشته باشد یا اگر داشته باشد با محدودیت‌های بسیار جدی مواجه است، عضویت در بریکس هم راهگشا نخواهد بود.
    عضویت در بریکس تحت الشعاع تحریم هاست
    عضو هیات علمی دانشگاه رازی کرمانشاه در مورد تجارت ایران با کشور‌های عضو گروه بریکس گفت: زمانی عضویت ایران در بریکس اهمیت دوچندان دارد که همه اعضای بریکس ریال را از شما می‌پذیرند و با ریال معامله می‌کنند، اما در حال حاضر به نظر نمی‌رسد اعضای بریکس با ریال ما معامله کنند، بلکه اعضای بریکس در قبال صادرات کالا، ارز خود را به ما پرداخت می‌کنند و در زمان واردات کالا همان پول ملی آن کشور را از ما دریافت می‌کنند.دل انگیزان در پایان خاطرنشان کرد: عضویت ایران در بریکس قطعا در مراودات ما تاثیر زیادی دارد؛ اما محدودیت‌های قبلی همچنان برقرار است.