سرمقاله

مسکن نیازمند برنامه‌های عملیاتی ‪/‬ نیما غلامرضایی

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • کیوسک‌های دیجیتال نخستین اپراتور سلامت کشور رونمایی و نصب شد
  • پرونده مرکز مبادله در دیوان عدالت اداری آیا مرکز مبادله ارز و طلای ایران، فاقد وجاهت قانونی است؟
  • آغاز ثبت‌نام دهمین دوره کارآموزی همراه اول
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 14779  |  صفحه ۲ | سیاست روز  |  تاریخ: 07 شهریور 1402
    رئیسی در عسلویه:
    افتتاح فاز ۱۱ پارس جنوبی کار ماندگار متخصصان ایرانی است
    رئیس‌ جمهوری گفت: در آفریقای جنوبی پنج پالایشگاه نیازمند به روزرسانی است که در جلسات فشرده وزیر نفت توافق انجام شد برخی اقدامات انجام شود.
    به گزارش ایسنا، سیدابراهیم رئیسی در مراسم افتتاح فاز ۱۱ پارس جنوبی با بیان این‌که «کار بزرگی که در پارس جنوبی به دست متخصصان ایرانی انجام شده ماندگار است»، اظهار کرد: این اقدام برای راه‌اندازی فاز ۱۱ پارس جنوبی ویژگی‌ای دارد که در زمانی که شرکت توتال متعهد به انجام این کار شده بود، برخلاف تعهد آن را رها کردند و این نوعی تحقیر برای دست‌اندرکاران ایرانی بود.
    وی تصریح کرد: آنان کار چندانی هم انجام نداده بودند و اکنون به دست متخصصان ایرانی این اقدام بزرگ انجام شده است. این کار بسیار پیچیده و فنی است. کاری که قرار بود چهار سال بعد به نتیجه برسد سه تا چهار سال زودتر بهره‌برداری شد و صرفه‌جویی در زمان انجام گرفت.
    رئیسی یادآور شد: آغاز این کار با هفت میلیون مترمکعب گاز است اما تا ۵۰ میلیون مترمکعب افزایش پیدا خواهد کرد. این کارها در شرکت پتروشیمی و وزارت نفت با انگیزه دنبال می‌شود. ما باید امروز افتخار کنیم که این کار نه‌تنها به دست متخصصان ایرانی انجام می‌شود بلکه از دانش و توانایی ملت و جوانان ایرانی برای کمک‌رسانی به دیگر کشورها در زمینه پالایشگاه‌ها درخواست وجود دارد. این اتفاقی بود که در آفریقای جنوبی رخ داد و در ونزوئلا هم به همین شکل صورت گرفت.
    رئیس‌ جمهوری ادامه داد: امروز ایران کشوری توانمند است که نه تنها از مستشاران خارجی برای پیشبرد اهداف خود استفاده نمی‌کند بلکه فناوری و دانش را به دیگر کشورها منتقل می‌کند. این امور برای ایران ایجاد قدرت و اقتدار می‌کند. هم قدرت نظامی و هم افزایش تولید در ایجاد اقتدار موثرند.  
    وی با اشاره به حل مشکلات ساکنان عسلویه اظهار کرد: مسئله آب شرب منطقه دچار اشکال است و تاکید به مسئولان استانی حل مشکلات موجود در این زمینه با پیگیری مسئولان و کمک خود مردم است.
    رئیس دولت سیزدهم با اشاره به خواسته لنج‌داران عسلویه برای انتقال اجناس به ایران، اظهار کرد: این زحمت لنج‌داران برای آوردن لوازم و کالاهایی به کشور باید در زمره واردات مورد نیاز کشور تلقی شود. البته کالایی که مورد نیاز است باید وارد شود و توجه به این نکته مهم است. وزارت صمت فهرست کالاهای مورد نیاز را اعلام کند تا لنج‌داران بتوانند آن‌ها را وارد کنند و کسب درآمد داشته باشند.
    رئیسی یادآور شد: کالایی که در کشور تولید می‌شود، واردات این کالاها از هر طریقی ضربه به تولید کشور است و نباید انجام شود اما واردات کالای مورد نیاز نه تنها درست است بلکه گره از کار مردم می‌گشاید.
    وی ادامه داد: در کنار توسعه مراکز استخراج نفت و گاز، باید برای گازهای مشعل فکری کرد که ثروت ملی است و در فضا سوزانده می‌شود، در حالی که می‌تواند به شبکه سراسری وارد و مصرف شود، ایجاد آلایندگی هم می‌کند. از ابتدای دولت قرار شد وزیر نفت برای جمع‌آوری این گازهای مشعل و تبدیل به گازهای مورد نیاز تلاش کند.
    رئیسی تأکید کرد: ایجاد مرکز درمانی منطقه عسلویه خواسته به حق مردم منطقه است و میزان پولی که وزارت نفت برای توسعه‌یافتن استان بوشهر در نظر گرفته ۶ و نیم همت است که امیدواریم برای رفع مشکلات و تحقق خواسته‌های مردم منطقه کافی باشد و اگر لازم باشد افزایش نیز خواهد یافت.
    وی با یادآوری ضرورت بهره‌گیری از نیروهای بومی برای ایجاد اشتغال در منطقه عسلویه، گفت: استفاده از نیروی بومی برای دولت در این منطقه اولویت دارد و اگر نیروی توانا و کارآمدی وجود دارد که بومی منطقه است باید از او حتماً بهره‌گیری شود.  
    رئیس دولت سیزدهم با تاکید بر لزوم توجه به امر توسعه استانی و منطقه‌ای در کشور، ادامه داد: حتماً وضع منطقه بوشهر و شهرهای دیگر آن چهره ۳۰ یا ۴۰ سال پیش نیست و چهره این مناطق کاملاً عوض شده است که از همه کسانی که در این زمینه در دوره‌های مختلف تلاش کرده‌اند تشکر می‌کنیم. اما بدانیم که امروز هم روز انجام یک کار جهادی در کل کشور است، این لازمه اقدامات امروز همه مسئولان است.
    رئیسی اظهار کرد: دشمن اراده کرده که ما تولید و رشد اقتصادی نداشته باشیم و در عوض تورم داشته باشیم اما اراده ملت ما این است که تولید و رشد اقتصادی ایجاد کند و تورم را کاهش دهد. امروز جنگ اراده‌ها بین ما و دشمن درگرفته است و در این مسیر ما آینده را بسیار روشن می‌بینیم.
    وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان این‌که «کسانی که پروژه فاز ۱۱ پارس جنوبی را نهایی کردند نشان دادند امروز کشور معطل لبخند و اخم دیگران نیست»، تصریح کرد: ما نشان دادیم که این اخم و لبخندها برای ما اهمیت ندارد. ما با توکل به خدا و اعتماد به جوانان کارها را پیش می‌بریم و آن‌ها را اجرایی و عملیاتی می‌کنیم.
    رئیس‌ جمهوری یادآور شد: گفتمان این دولت با گذشته متمایز است. پروژه‌ فاز ۱۱ پارس جنوبی یک گفتمان متمایز را نشان می‌دهد. در گذشته گفتمانی معتقد بود ما به دستان بیگانه و به شرکت‌های «توتال» و «شل» نگاه کنیم اما امروز گفتمانی می‌گوید ما می‌توانیم با دست متخصصان خودمان کارها را عملی کنیم. «ما می‌توانیم» نگاه و گفتمان دولت ماست.
    وی در پایان با بیان این‌که «تلاش دشمنان ایجاد اختلاف در میان کشورهای مسلمان و در داخل ایران است»، تاکید کرد: دشمن تلاش کرد میان کشورهای مسلمان اختلاف‌افکنی کند و با ایجاد داعش، کشتار مردم بی‌گناه، بی‌خانمان کردن آنان و با توهین به مقدسات و با کمک امپراتوری رسانه‌ای این هدف را پیش ببرد. اما امروز ملت ایران قدرتمند است و حرف برای گفتن دارد. ما پیشرفت کشور را در جهت انسجام و همکاری همه بخش‌ها و جریان‌ها در داخل می‌دانیم و با کشورهای همسایه هم همسو ارتباطات موثری برقرار کرده‌ایم.