سرمقاله

مسکن نیازمند برنامه‌های عملیاتی ‪/‬ نیما غلامرضایی

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • آغاز ثبت‌نام دهمین دوره کارآموزی همراه اول
  • امضای قرارداد توسعه زیرساخت شهر هوشمند بین ایرانسل و شهرداری قائمشهر
  • اعلام بسته تخفیفی ایرانسل به مناسبت عید فطر
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 14780  |  صفحه ۲ | سیاست روز  |  تاریخ: 07 شهریور 1402
    محسنی اژه‌ای در نشست شورای عالی قضایی:
    چه میزان در تحقق و گسترش عدالت توفیق داشته‌ایم؟
    رئیس قوه قضائیه گفت: در فرآیند بازنگری و روزآمدکردن سند تحول قضایی باید بررسی کنیم که چه میزان در گام نخست در راستای تحقق و گسترش عدالت توفیق داشته‌ایم و برای توفیق بیشتر در گام بعدی، باید چه دستورکارهایی را دنبال کنیم.
    به گزارش مرکز رسانه قوه قضائیه، غلامحسین محسنی اژه‌ای روز دوشنبه (۶ شهریور) طی سخنانی در نشست شورای عالی قوه قضائیه، با اشاره به ضرورت اهتمام مجدانه و تسریع در اتخاذ تدابیر برای بازنگری و به روزرسانی سند تحول اظهار کرد: معاون اول قوه قضائیه و معاون راهبردی دستگاه قضا و همچنین سایر اعضای قرارگاه عملیاتی پیگیری اجرای فرامین و سیاست‌های مقام معظم رهبری در قوه ‏قضائیه برای به‌روزرسانی و ارتقاء سند تحول نهایت تلاش و مساعی خود را به کار ببندند و در اتخاذ تدابیر در این راستا تسریع داشته باشند.
    رئیس قوه قضائیه با اشاره به اهمیت مقوله عدالت در همه شئون و ساحت‌ها، گفت: در فرآیند بازنگری و روزآمدکردن سند تحول قضایی باید نسبت به تعیین شاخصه‌های مقرر و هدفگذاری جهت حصول بیش از پیش عدالت در همه شئون و ساحت‌ها، اهتمام داشته باشیم؛ تحقق و گسترش عدالت از اهداف نظام جمهوری اسلامی ایران است و دستگاه قضایی نیز در این راستا دارای وظایف و مسئولیت‌های ذاتی و قانونی است.
    محسنی اژه‌ای افزود: ما در فرآیند بازنگری و روزآمدکردن سند تحول قضایی باید بررسی کنیم که چه میزان در گام نخست در راستای تحقق و گسترش عدالت توفیق داشته‌ایم و برای توفیق بیشتر در گام بعدی، باید چه دستورکارهایی را دنبال کنیم؛ این عدالت‌گستری گاهی مستقیماً باید از ناحیه دستگاه قضایی دنبال شود و گاهی نیز در این مسیر باید به قوای دیگر کمک و مساعدت کنیم.
    رئیس قوه قضائیه تصریح کرد: اگر چه یکی از شئون مهم تحقق و گسترش عدالت، فرآیندهای قضایی و مبحث عدالت در محکمه است؛ اما باید توجه داشت که مقوله عدالت‌گستری شامل شئون و ساحت‌های مختلفی از جمله عدالت در تقنین، عدالت در اجرا، عدالت در توزیع فرصت‌ها، عدالت اقتصادی، اجتماعی و سیاسی نیز می‌شود. باید عدالت را به درستی معنا کنیم؛ باید عنایت داشته باشیم که هدف ما تحقق و بسط عدالت اسلامی است و این مقوله فراتر از صرف تحقق عدالت در محکمه است.   
    محسنی اژه‌ای گفت: ضرورت دارد در بازنگری و به‌روزرسانی سند تحول قضایی شاخصه‌ها و معیارهایی را برای سنجش و ارزیابی مستمر عدالت‌گستری تعیین کنیم؛ در این راستا می‌توانیم به سیاست‌های کلی ابلاغی و برنامه‌های ۵ ساله و سایر راهبردهای موجود در عدلیه نگاه کنیم و بر غنای و پرمایگی سند تحول بیفزاییم؛ باید در مقوله عدالت‌گستری، هدفگذاری داشته باشیم و مستمراً فرایندهای ناظر بر تحقق اهداف را پایش کنیم.
    رئیس قوه قضائیه بیان کرد: علاوه بر اعضای قرارگاه عملیاتی پیگیری اجرای فرامین و سیاست‌های مقام معظم رهبری در قوه ‏قضائیه، سایر مسئولان قضایی نیز که عضو قرارگاه مذکور نیستند، نقطه نظرات خود را در باب روش‌های حصول و تحقق هرچه بیشتر عدالت برای گنجاندن در سند تحول قضایی در اسرع وقت ارائه دهند.
    در بخش دوم جلسه دیروز شورای عالی قوه قضاییه، محسنی اژه‌ای با اشاره به در پیش بودن ایام اربعین حسینی و شور و اشتیاق وصف‌ناپذیر همه دلدادگان آن حضرت برای شرکت در راهپیمایی اربعین، خطاب به آن دسته از مسئولان قضایی که قصد شرکت در مراسم اربعین را دارند، گفت: ضمن آنکه نایب‌الزیاره همکاران خود باشید، امور را به گونه‌ای تمشیت کنید که در مدت عدم حضورتان در محل کار، خللی در ایفای وظایف و مسئولیت‌های‌تان ایجاد نشود.