EBTEKAR NEWSPAPER
دوشنبه, 18 آذر 1398   Monday 9 December 2019

سرمقاله

زوال اندوهناک مدیریت

ژوبین صفاری

سید‏سجاد حسینی /امیر داسدار
اینترنت قطع بود، من و سجاد هم مدتی تعطیل کردیم و رفتیم پی کار و زندگی‌مان که بنزین سه تومنی شوخی ندارد. بگذریم؛ باور بفرمایید آن‏قدر ایراد گرفتیم و بالاجبار رول ملا نقطی (ملا لغتی غلط مصطلح است) را بازی کردیم، خودمان هم خسته شدیم. بنابراین با دیگر صاحبخانه‌ ستون، یعنی سجاد حسینی تصمیم گرفتیم تا این دوشنبه مهمان جدیدی به خانه‌ بی‌رونق اما با‏صفای خود دعوت کنیم که با شیرینی جاری در اثرش، ستون و حال زهرمارمان را تبدیل به قند و عسل کند؛ بله. ما هر چقدر هم بد‌اخلاق باشیم اما بعضا به جناس میان واژه‌های نقد و قند توجه ویژه‌ای داریم.
مهمان این هفته‌ ما اهل محله‌ خوش‏آب‏و‏رنگ دیزنی و ساکن خیابان پیکسار است؛ داستان اسباب‌بازی‌هایی که بلوغ شخصیتی‌شان آرام آرام و همزمان با قد‏کشیدن نسل ما شکل گرفته است و حال در نسخه‌ چهارم این انیمیشن، تک‌تک کاراکتر‌ها از وودی و باز لایتیر گرفته تا تی‌رکس و آقا و خانم سیب‌زمینی را می‌شناسیم‌. با توجه به پایان‌بندی کامل قسمت سوم این انیمیشن و سپرده شدن اسباب‌بازی‌های اندی به بانی، کسی انتظار ساخته شدن قسمت چهارم را نمی‌کشید و غالبا آن ‌را دنباله‌ای خارج از حوصله‌ مخاطب می‌دانستند؛ اما پر‏بیراه نیست اگر بگوییم که پیکسار باز هم ما را شگفت‌زده کرد. داستان اسباب‌بازی‌های چهار، شاید در ابتدا یک دنباله‌ی الزام‌آور به نظر نرسد، اما به خوبی خودش را میان دل مخاطبان این سری جا می‌کند. ابتدا به مضمون اثر بپردازیم؛ بر خلاف قسمت‌های پیشین، در نسخه‌ چهارم یک حراج کریسمس، خانه‌تکانی و یا مهد کودکی پر از کودکان نابه‌هنجار، بر سر راه اسباب‌بازی‌های ما مانع‌ نمی‌تراشد بلکه این‌بار آنتاگونیست کاراکتر‌های داستان، مشکلات شناختی و بحران هویت خودشان است؛ آن‌ها می‌خواهند بدانند که بدون صاحب‌شان ارزشی دارند یا خیر؛ این‌که یک اسباب‌بازی بدون صاحبش هیچ‌ است یا می‌تواند مستقلا به زندگی خود ادامه دهد. هرچند این سری کاراکتر گبی‌گبی را به عنوان ضد قهرمان معرفی می‌کند اما سازندگان اثر عامدانه شخصیت وی را تیره نمی‌کنند؛ گبی‌گبی خباثت ندارد، بلکه تنها یک عروسک دخترانه‌ معصوم است که به دلیل نقص اولیه در ساخت از توجه دور مانده و دلش آغوش صاحبش را می‌خواهد. دقت کنید که داستان این‌بار حتی آنتاگونیست اثرش را هم با یک بحران هویت مواجه می‌کند تا پیام مهمی به مخاطبانش برساند: «دشمن اصلی ما پوچی و نا امیدی‌ست». چه خوب که این اثر دنیای مخاطبش را می‌شناسد و این چنین سطح بالا با آن‌ها برخورد می‌کند و جای تاسف دارد که اثری مربوط به حوزه‌ کودک، این چنین سطح بالا قصه می‌گوید و مضمونش را در لایه‌های عمیق پرداخت خوب داستانش پنهان می‌کند، اما سینمای ما آدم‌بزرگ‌ها هنوز در پرداخت یک شخصیت ساده مانده و درجا می‌زند. از مضمون بگذریم و به پرداخت برسیم. داستان با یک فلاش‌بک به وضعیت نامعلوم کاراکتر بو (دختر چوپان) آغاز می‌شود تا در ادامه به سرنوشت او اشاره کند. کاراکتر وودی کاملا شمایل یک قهرمان با تجربه به خود گرفته است که می‌خواهد، دخترک صاحبش یعنی بانی را راهنمایی کند؛ وودی به او کمک می‌کند تا یک اسباب‌بازی بسازد؛ یک اسباب‌بازی که هرچند از زباله ساخته شده اما برای صاحبش ارزشمند است؛ فورکی اما خودش از این محبوبیت رضایت خاطر ندارد و بازگشت به اصلش یعنی سطل زباله را برابر با آزادی می‌پندارد. وودی که قهرمان بلامنازع داستان است سعی می‌کند تا با جانفشانی خود، او را از چنین تصمیمی منصرف کند. با چنین پرداختی اثر به یک پایان جذاب دلفریب و یک اندینگ درست به معنای حقیقی کلمه می‌رسد. کاملا قصه‌گو؛ کاملا مبتنی بر پلات و بدون هیچ‌گونه زیاده‌گویی. هرچند تنها ایرادی که می‌توان به آن‌ وارد کرد، رها کردن کاراکتر‌هایی چون بازلایتیر، آقای سیب‌زمینی و تی‌رکس در داستان است؛ گویی که وجود یا عدم وجودشان تاثیر بسزایی در داستان ندارد. در این میان، داستان اسباب‌بازی به خوبی از کهن‌الگو‌های لازم کمک می‌گیرد؛ مسائلی چون علاقه و عشقی عمیق میان کاراکتر وودی و دختر چوپان که حالا به استقلال رسیده است؛ یا علاقه‌ وودی به جمع دوستانه و جو خانوادگی میان اسباب‌بازی‌ها، احترام به منزلت اجتماعی، هویت و مهم‌تر از همه پاسداشت مفهوم استقلال و امیدواری. راز موفقیت انیمیشن داستان اسباب‌بازی در اینجاست که پا‏به‏پای مخاطبانش قد کشیده و برای سلیقه‌ آن‌ها ارزش قائل است. چنین تفکری باعث شده تا ما همچون اندی (صاحب اصلی اسباب‌بازی‌ها) وودی، باز، تی‌رکس و امثالهم را از خودمان بدانیم و با آن‌ها زندگی کنیم.
در پایان به سوال اول‌مان باز‏می‌گردیم. داستان اسباب‌بازی‌ها را ببینیم؟! چرا که نه. بهتر بگویم؛ اگر نبینیم یک کار خوب و قصه‌ دوست‌داشتنی را از دست دادیم و ضرر کردیم.


ارسال ديدگاه
نام: ايميل: ديدگاه:

ناحیه کاربری

آدرس ایمیل:
رمز عبور:
 
رمز عبورم را فراموش کرده‌ام

ثبت نام