صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • اعلام عیدی ایرانسل برای نوروز ۱۴۰۳
  • رونمایی از هدیه ویژه همراه اول برای سفرهای نوروزی دور دنیا
  • آغاز جشنواره نوروزی لنز ایرانسل با جوایز ویژه
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 15558  |  صفحه ۱۱ | تولید و تجارت  |  تاریخ: 21 شهریور 1402
    برگزاری انتخابات در روسیه و شرق اوکراین
    حزب پوتین چگونه پیروز شد؟
    برگزاری نخستین انتخابات در چهار منطقه الحاق شده به روسیه در شرق اوکراین همزمان با انتخابات محلی در ده‌ها منطقه دیگر روسیه در حالی روز یکشنبه به پایان رسید که نتیجه این انتخابات حاکی از حمایت قدرتمند از حزب ولادیمیر پوتین، رئیس فدراسیون روسیه است.
    به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه الجزیره، رسانه‌های دولتی روسیه اعلام کردند، حزب حاکم روسیه موسوم به حزب روسیه متحد متعلق به ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور این کشور در نتیجه نخستین انتخابات برگزار شده در چهار منطقه تحت کنترل مسکو در شرق اوکراین شامل مناطق دونتسک، لوهانسک، خرسون و زاپوریژیا توانست بیش از ۷۰ درصد آرا را کسب کند.
     انتخابات این چهار منطقه در حالی در عرض یک هفته برگزار شد که همچنان اوکراین در حال نبرد برای تصرف اراضی خود در شرق است و هیچ یک از این چهار منطقه به طور کامل در کنترل روسیه نیست. شورای اروپا مدعی شد، این انتخابات روسیه نقض فاحش قوانین بین‌المللی است.
    کی‌یف و متحدانش مدعی شدند که این انتخابات تلاشی غیرقانونی برای تقویت تسلط مسکو بر مناطق تحت کنترلش در جنوب و شرق اوکراین است.
    رسانه‌های روسیه گزارش دادند، داده‌های این انتخابات که از سوی مقامات مسئول مسکو و مقامات وابسته به آن منتشر شد نشان داد، رای دهندگان در چهار منطقه دونتسک، لوهانسک، خرسون و زاپوریژیا در هر منطقه با بیش از ۷۰ درصد آرا از حزب روسیه متحد حمایت کرده‌اند.
    ارقام دقیق آرای انتخابات هنوز منتشر نشده است. همه متحدان روسیه بجز تعداد انگشت شماری این مناطق را به عنوان بخشی از اوکراین به رسمیت می‌شناسند.
    به گزارش الجزیره، این نتایج همچنین به این معنی خواهد بود که فرمانداران گزینش شده توسط روسیه برای این مناطق متشکل از ترکیبی از روسای کهنه کار جدایی طلبان و سیاستمداران محلی دون پایه طرفدار روسیه، برنده دوره‌های کامل مناصب هستند.
    دیمیتری مدودف، رئیس فدراسیون سابق روسیه و معاون دبیر فعلی شورای امنیت این کشور و همچنین رهبر حزب روسیه متحد از همه رای دهندگانی که در انتخابات در این مناطق الحاق شده شرکت کرده و رای خود را به صندوق انداختند، تشکر کرد.
    به گزارش خبرگزاری تاس، مدودف در واکنش به این انتخابات گفت: ما برای آرای تمامی رای دهندگان ارزش قائل هستیم اما آرای مردم ساکن مناطق جدید ما دارای اهمیتی تمام عیار برای حزب ما است. این رای صرفا به معنی حکم اعتماد آنها به ما نیست بلکه در واقع به معنی شجاعت مدنی بوده و حزب باید با آن این گونه رفتار کند.
    حزب روسیه متحد در تقریبا تمامی رقابت‌های برگزار شده بر سر کرسی فرمانداران استانها در سراسر روسیه پیروز شد. این پیروزی در حالی رخ داد که پیش از انتخابات مقامات، تعدادی از کاندیداهای مخالف از جمله کاندیداهای حزب مخالف قدرتمند کمونیست روسیه را ردصلاحیت کردند.
    استانیسلاو آندریچوک، رئیس یک گروه امور حقوق رای دهندگان که از سوی دولت روسیه به عنوان یک سازمان مامور خارجی تعیین شده، مدعی شد مواردی از تقلب در آرا در بخشهای زیادی از روسیه رخ داده و این موارد نشان می‌دهند که این انتخابات واقعی نبود.
    او ادعا کرد که سازمانش گزارش‌هایی درباره بازداشت کاندیداهای مخالف و تخریب خودروهای این کاندیداها دریافت کرده و همچنین در یک مورد برگه‌های احضار برای خدمت نظامی به ناظران انتخابات داده شده است.
    کرملین با رد این ادعاها، انتخابات در روسیه را آزاد و عادلانه اعلام کرد، در حالی که نظرسنجی‌ها و نتایج چند انتخابات نشان می‌دهند که پوتین با اختلاف زیاد محبوب‌ترین سیاستمدار روسیه است.
    در نتیجه این انتخابات سرگئی سوبیانین، شهردار قدرتمند مسکو و از متحدان نزدیک پوتین مجددا به این سمت برگزیده شد.
    نتایج انتخابات نشان دادند که سوبیانین توانسته بیش از ۷۵ درصد آرای رای دهندگان در رقابت انتخابات شهرداری پایتخت مسکو را کسب کند در حالی که به نوشته الجزیره، این شهر یکی از مناطق عمدتا متمایل به مخالفان دولت در روسیه محسوب می‌شود.
    آلکسی ناوالنی، رهبر سرشناس مخالفان دولت روسیه که در سال ۲۰۲۰ به اتهام تقلب به زندان افتاد در انتخابات سال ۲۰۱۳ تقریبا سوبیانین را شکست داد. متحدان ناوالنی می‌گویند اتهامات مطرح شده علیه او با انگیزه پایان دادن به فعالیت سیاسی او مطرح شده‌اند.
    به نوشته الجزیره اما ساکنان مسکو قبل از انتخابات، از سوبیانین به خاطر مدرنیزه سازی این بزرگترین شهر اروپا تحسین کردند. سوبیانین به عنوان یک چهره وفادار به کرملین که از سال ۲۰۱۰ در این سمت بوده، ناظر به اجرایی کردن چندین ابر پروژه بزرگ که چهره مسکو را تغییر دادند بود.
    راخین آلی‌یف، یک دانشجوی ۲۱ ساله به خبرگزاری فرانسه گفت:‌ “مسکو دارد در برابر چشمان ما شکوفا می‌شود.”
    کریل لوبانوف، یک موزیسین ساکن مسکو نیز گفت: سوبیانین در مقام شهردار عملکرد بسیار خوبی به ویژه در عرض یک سال گذشته داشته است.
    ناظران می‌گویند، یکی از معدود انتخابات رقابت پذیر محلی از بین ۱۱ منطقه زمانی روسیه در حوزه خاکاسیا در سیبری، جایی که والنتین کونووالوف، فرماندار منطقه به دنبال پیروزی انتخاباتی مجدد بود، ظاهر شد.
    این عضو ۳۵ ساله حزب کمونیست روسیه در سال ۲۰۱۸ پس از موجی از اعتراضات نادر در این منطقه کوهستانی کم جمعیت، توانست نامزد مورد حمایت کرملین را شکست دهد.
    در جریان مبارزات انتخابات امسال، نیز او ابتدا با سرگئی سوکول، نامزد مورد حمایت مسکو که خود را به عنوان یک قهرمان شرکت کرده در جنگ اوکراین و مدال گرفته توسط مقامات مسکو برجسته ساخت وارد رقابت شد. سوکول اما در آخرین لحظه به دلیل مشکل سلامتی از ادامه رقابت انصراف داد. کونووالوف یکی از معدود رهبران منطقه‌ای در روسیه است که توسط کرملین حمایت نشده و همچنان در سمت خود باقی مانده است.