سرمقاله

بحرانِ رفتن / نیما غلامرضایی

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • اعلام عیدی ایرانسل برای نوروز ۱۴۰۳
  • رونمایی از هدیه ویژه همراه اول برای سفرهای نوروزی دور دنیا
  • آغاز جشنواره نوروزی لنز ایرانسل با جوایز ویژه
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 22591  |  صفحه ۱  |  تاریخ: 01 بهمن 1402
    خالص سازان و بافتن کلاه تازه از سبد رأی زنان / امین جمشیدزاده
    صبح پنجشنبه‌ هفته ای که گذشت نشست بانوان شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی با شعار «زن، مشارکت و تحول حکمرانی» با حضور بانوانی که برای انتخابات مجلس در سراسر کشور ثبت نام کرده‌اند برگزار شد؛در ابتدای نشست غلامعلی حداد عادل، رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی با اشاره به حضور پرشور بانوان در این همایش خاطرنشان کرد:« تشکر می‌کنم از همه بانوانی که از راه‌های دور و نزدیک به دعوت شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی به تهران آمدند.» و در ادامه متذکر شد که موضوع جلسه ما حضور بانوان و خواهران ارجمند در عرصه اجتماعی و سیاسی است و بنده هم در باره این موضوع ابتدا مقدمه‌ای را می‌گویم؛در دوران تجدد یعنی حدود ۱۵۰ سال پیش که جامعه ما با تمدن غربی آشنا شد،تمدن غربی چند کلید واژه داشت و چند تابلو به دست گرفته بود برای نفوذ در ایران و جامعه ایران و یکی از آنها پیشرفت در صنعت و فناوری بود،یکی مردم سالاری بود و یک تابلوی دیگری هم آزادی بود که در میان این کلید واژه‌ها یکی از تابلوهای غربی‌ها موضوع زن بود و زنان اروپا را به زنان ایرانی به عنوان زنان پیشرفته نشان می‌دادند؛غربی‌ها از میان همه حضور حیاتی که برای زنان وعده داده بودند آنچه عمدتاً یا غالباً محسوس بود آزادی زن بود؛ در سردر سینماها معلوم بود که زن چه جایگاهی دارد و نظرشان این بود باید از آن استفاده ابزاری شود. اما با آغاز انقلاب اسلامی ما گفتیم که می‌خواهیم یک الگوی تازه‌ای از حضور زنان در جامعه و خانواده ارائه دهیم و تبلور این موضوع هم در گفتمان امامین انقلاب و پیشرفت‌های زنان پس از انقلاب مشهود است؛ ما تلاش می‌کنیم، تعداد زنان در مجلس تناسبی با واقعیت‌های جامعه ندارد در ۲۹۰ نماینده مجلس چرا باید تعداد زنان ۱۶ نفر باشد؟ زنان در مسائل غیر از خانواده و مربوط به زنان هم می‌توانند با توجه به تخصصشان اظهار نظر کنند. ما باید یک کاری کنیم که افزایش زنان در عرصه قانون گذاری به صورت طبیعی افزایش پیدا کند و زنان تاثیر خودشان را به صورت منطقی نشان دهند؛ تعداد زیادی از بانوان برای مجلس ثبت نام کرده اند، این به یک معنا خیلی امیدوار کننده است و هیچ وقت ما چنین استقبالی برای حضور در مجلس را نداشتیم این نشان می‌دهد انقلاب صدها هزار زن را بر پایه الگوی اسلامی و انقلابی وارد جامعه کرده است؛ باید میدان را برای تاثیرگذاری زنان باز بگذاریم و تلاشمان این است و تلاش داریم حضور زنان در مجلس آینده بیشتر باشد.
    بسیاری از مهمترین باورها و نگرش‌ها احتمالاً در آغاز مبتنی بر همانندسازی هستند؛هر بار که همانندسازی با گروه مرجع تازه‌ای را در پیش می‌گیریم در فرایند آزمودن مجموعه تازه باورها و نگرش‌هایی که تجویز می‌شود ما را درگیر خود، چالش ها و موانع پیش رو و آسیب شناسی و مرتفع ساختن آن ها می کند؛باورهای آدمی در تغییر دائم است و می‌تواند روز به روز تغییر کند.سال اول دانشکده اغلب همین اثر را بر دانشجویان دارد؛بسیاری از دیدگاه‌هایی که دانشجویان از گروه مرجع،خانواده خود به دانشکده می‌آورند،با چالش دانشجویان و اعضای هیأت علمی که زمینه‌ها و باورهای متفاوت دارند روبرو می‌شوند؛دانشجویان اغلب باورهای جدید را با شور و شوق فراوان و اعتقاد راسخ امتحان می‌کنند و وقتی مجموعه‌ای را مناسب تشخیص نمی دهند آن را کنار می‌گذارند و باورهای تازه‌تری را امتحان می‌کنند، این فرایند طبیعی رشد است.اگرچه این فرایند در مورد کسانی که نسبت به تجربه‌های تازه ذهن گشوده دارند، هیچ گاه پایان نمی‌پذیرد؛اما در دوره تحصیلات دانشگاهی و پیش از آن که شخص، هسته باورهای دائمی خود را شکل داده و باورهای دیگر خود را به آهستگی و با افراط کمتر بر آن بنا نهد شدت قابل توجهی دارد.کار اصلی دانشگاه این است که سبب می‌شود از باورها و نگرش‌های متعددی که شخص می‌آزماید یک هویت اعتقادی و مرامی برایش تکامل یابد تا او بتواند از همانند سازی به درونی‌سازی حرکت کند.یکی از مزایای درونی‌سازی بر تسلیم این است که تغییرات خود حفظ کننده‌اند؛ منبع اصلی نفوذ برای حفظ تغییرات انجام شده مجبور به نظارت بر فرد نیست. بنابراین آزمون درونی‌سازی ثبات دراز مدت باورها ،نگرش‌ها و رفتارهای ایجاد شده است، آیا اصلاح طلبی حاصل از همانندسازی در دختران دانشجوی اصلاح طلب در دانشگاه پس از بازگشت این دانشجویان به دنیای واقعی نیز پایدار می‌ماند؟! پاسخ مثبت است.در تحقیقات و نظرسنجی‌های صورت گرفته‌ای که از ۲ خرداد ۷۶ به بعد و سپس در دوره دوم ریاست جمهوری محمد خاتمی در مورد دختران دانشجوی اصلاح …