سرمقاله

بحرانِ رفتن / نیما غلامرضایی

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • اعلام عیدی ایرانسل برای نوروز ۱۴۰۳
  • رونمایی از هدیه ویژه همراه اول برای سفرهای نوروزی دور دنیا
  • آغاز جشنواره نوروزی لنز ایرانسل با جوایز ویژه
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 22596  |  صفحه ۲ | سیاست روز  |  تاریخ: 01 بهمن 1402
    سرلیست جریان‌های سیاسی چه کسانی هستند؟
    ۴ نام در فاصله ۴۰ روز تا انتخابات
    چهل روز مانده به انتخابات مجلس دوازدهم، چهار نام برای سرلیستی فهرست‌های انتخاباتی مطرح است، نام‌هایی که در عرصه سیاست ایران آشنا هستند و رقابت میان آن‌ها می‌تواند فضای انتخاباتی را گرما ببخشد.
    به گزارش ایرنا،  اصولگریان، اصلاح‌طلبان و اعتدالیون سه جبهه سیاسی در ایران، هر اندازه به موسم انتخابات نزدیک می‌شوند، به همان اندازه شفاف‌تر در میدان این رقابت‌ها تحرک می‌کنند. طیف‌ها و گروه‌های فعال در این سه جبهه، در تدارک فهرست‌های انتخاباتی خود هستند و این میان آنچه می‌تواند افق روشنی از دیدگاه‌های این طیف‌ها را روشن کند، نام‌هایی هستند که به عنوان سرلیست انتخاباتی این جریان‌ها شناخته می‌شود.
    جریان راست سیاسی در ایران که با نام اصولگرایان مشهورند خود به چهار گروه تقسیم می‌شوند؛ شورای ائتلاف نیروهای انقلاب (شانا)، شورای وحدت اصولگرایان، جبهه پایداری و شبکه راهبردی یاران انقلاب (شریان) مهمترین شعبات جبهه اصولگرایی هستند و گرچه اقماری هم می‌توان برای هریک از این تشکل‌ها در نظر گرفت اما به نظر می‌رسد دستکم در انتخابات مجلس دوازدهم و خبرگان ششم، همین تشکل‌ها نقش‌آفرین خواهند بود.
    شورای ائتلاف نیروهای انقلاب، سرلیست خود را به گفته سخنگوی خود، «محمدباقر قالیباف» اعلام کرده است.
    رئیس کنونی مجلس شورای اسلامی که در انتخابات مجلس یازدهم هم سرلیست جریان اصولگرا بود و توانست با کسب یک میلیون و ۲۶۵ هزار و ۲۸۷ رأی، به عنوان نفر اول از حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر راهی بهارستان شود. این چهره شناخته شده عرصه سیاست ایران، سابقه شهرداری تهران را هم در کارنامه دارد و به نظر می‌رسد جدی‌ترین گزینه اصولگرایان برای انتخابات ۱۱ اسفند باشد.
    جریان دوم اصولگرایان یعنی شورای وحدت اما دیگر نام شناخته شده اصولگرایی را به عنوان سرلیست خود زمزمه می‌کند: «محمدرضا باهنر» رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری و نایب رئیس پیشین مجلس شورای اسلامی است که به گفته «محسن کوهکن» نایب رئیس او در این جبهه، اگر بنا شد به چند لیست برسند طبیعتا مجموعه سیاسی از حضور و سرلیستی باهنر استقبال می‌کند. جبهه پیروان خط امام و رهبری از تشکلهای زیرمجموعه شورای وحدت است.
    جبهه پایداری به دبیرکلی صادق محصولی، دیگر طیف اصولگراست که در راستای مشارکت گسترده در انتخابات، در تحرک و چینش فهرست‌های خود هستند و مهمترین چهره مطرح در این طیف حجت‌الاسلام «مرتضی آقاتهرانی» است.
    رئیس شورای مرکزی جبهه پایداری که از شاگردان علامه مصباح یزدی بود، اکنون نماینده مردم تهران در مجلس و گزینه جدی دیگر برای سرلیستی جریان اصولگرایان در کنار قالیباف است.
    «محمدباقر نوبخت»، دبیرکل حزب اعتدال و توسعه هم تا لحظه تنظیم این گزارش محتمل‌ترین نامی است که در جناح اصلاحات و اعتدالیون مطرح است و با توجه به مجموعه روندهای انتخاباتی و سکوت اصلاح‌طلبان می‌توان او را جدی‌ترین گزینه و البته کانون اجماع اصلاحات و اعتدالیون دانست.
    به فاصله چهل روز تا انتخابات مجلس یازدهم این چهارنام، آرام آرام تایید و تکذیب شده و احتمال بسیار زیاد به دو نام؛ یکی از جریان اصلاحات و دیگری از میان اصولگرایان خواهد رسید. احتمال ائتلاف و رسیدن به یک اسم برای سرلیستی میان اصولگرایان به شکل گزارهای جدی پیگیری می‌شود و به نظر می‌رسد در روزهای آینده گفت‌وگو های ثمربخشی میان بزرگان اصولگرا برای رسیدن به وحدت انجام شود که نتیجه آن هموار شدن مسیر رسیدن به یک فهرست مشترک و سرفهرست آن خواهد بود.