سرمقاله

بحرانِ رفتن / نیما غلامرضایی

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • اعلام عیدی ایرانسل برای نوروز ۱۴۰۳
  • رونمایی از هدیه ویژه همراه اول برای سفرهای نوروزی دور دنیا
  • آغاز جشنواره نوروزی لنز ایرانسل با جوایز ویژه
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 22639  |  صفحه ۱۱ | ایران و جهان  |  تاریخ: 01 بهمن 1402
    یک رسانه انگلیسی مدعی شد
    ریاض میانجی تهران و واشنگتن برای کنترل تنش‌ها
    یک رسانه انگلیسی مدعی شد عربستان سعودی که در چند ماه گذشته روابط دیپلماتیک با ایران را از سرگرفته است، پس از در گرفتن جنگ غزه، به عنوان کانالی ارتباطی میان ایران و آمریکا به عنوان دو بازیگر مهم در اثرگذاری بر اوضاع منطقه عمل کرده است.
    به گزارش ایسنا، یک رسانه انگلیسی با استناد به اظهارات منابع مطلع مدعی شد که با گذشت 9 ماه از عادی‌سازی روابط تهران و ریاض، عربستان سعودی در حال ایفای نقش تازه‌ای به عنوان میانجی در روابط ایران و آمریکا است.
    پایگاه خبری انگلیسی میدل ایست آی در این باره نوشت: مقامات عالی‌رتبه در ریاض در انتقال پیام میان این کشورها و کاهش تنش‌ها بر سر جنگ غزه کمک کرده‌اند.
    این روند در نوامبر گذشته و وقتی آغاز شد که حسین امیرعبداللهیان ویر امور خارجه ایران در نشستی فوق‌العاده درباره جنگ غزه در ریاض شرکت کرد که رهبران سازمان همکاری اسلامی و ائتلاف عربی در آن شرکت کرده بودند.
    یک منبع مطلع ایرانی که در جریان این امور بود، به میدل ایست آی گفت که امیرعبداللهیان حامل پیامی برای آمریکا بود که قرار بود به مقامات عربستان سعودی منتقل کند. این پیام در واقع، پاسخ به پیامی بود که مدتی پیش از آن از سوی واشنگتن دریافت شده بود.
    او همچنین گفت که سپس سعودی‌ها این پیام را به مقامات ارشد در واشنگتن منتقل کردند.
    یک منبع مطلع دیگر در وزارت امور خارجه ایران نیز به میدل ایست آی گفت که عربستان سعودی به همراه عمان، ‌قطر و سوییس که حافظ منافع آمریکا در ایران است، به عنوان کانالی ارتباطی میان دو کشور عمل کرده است.
    این چهار کشور از زمان عملیات «طوفان الاقصی» در ۷ اکتبر که از سوی جنبش مقاومت فلسطین علیه رژیم صهیونیستی انجام شد، بارها، فعالیت‌هایی برای میانجیگری انجام داده‌اند.
    به گفته منبع مطلع در وزارت امور خارجه ایران،‌ تماس‌هایی که میان آمریکا و ایران رد و بدل می‌شد، در درجه اول، روی کنترل تنش‌ها و پرهیز از گسترش بیشتر تنش‌ها در غزه متمرکز بوده است.
    او همچنین گفت که تهران به آمریکا درباره پیامدهای احتمالی گسترش منطقه‌ای جنگ رژیم صهیونیستی در غزه در سطحی غیرقابل کنترل هشدار داده بود.
    در ادامه این گزارش آمده است: منبع اول می‌گوید از عربستان سعودی زمانی به عنوان یک کانال ارتباطی استفاده شد که تنش‌ها در پی ترور یکی از فرماندهان ارشد «محور مقاومت» در منطقه شدت یافت.
    پس از به شهادت رسیدن «رضی موسوی» یکی از فرماندهان ارشد نیروهای قدس سپاه پاسداران ایران به دست رژیم صهیونیستی در سوریه، یک هیات سعودی در ۲۵ سپتامبر، با پیامی از واشنگتن مبنی بر خواست آن برای کنترل درگیری‌ها در غزه، به تهران سفر کرد.
    منبع اول که پیش‌تر به آن اشاره شد، می‌گوید آمریکا ارائه امتیازهای احتمالی از سوی رژیم صهیونیستی را پیشنهاد کرد؛ یکی شامل این بود که آمریکا از مقامات راست‌گرای افراطی در اراضی اشغالی حمایت نخواهد کرد که اکثریت کابینه «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی را تشکیل می‌دهند.
    به گفته این منبع، این موضوع مشروط بر این خواهد بود که ایران تلاش‌های ادعایی را برای اخلال در تلاش‌ها برای برقراری روابط تمام‌عیار میان رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی متوقف کند. روند عادی‌سازی روابط رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی در پی در گرفتن جنگ غزه متوقف شد.
    یک منبع مطلع ایرانی دیگر نیز به میدل ایست آی گفت که واشنگتن از کانال‌های ارتباطی سعودی برای اطلاع دادن به تهران درباره حملات علیه ارتش یمن استفاده کرده بود که در پی اقدامات رژیم صهیونیستی در غزه، حملاتی را علیه کشتی‌های مرتبط با آن در دریای سرخ انجام داده‌اند.
    در این پیام‌ از ایران خواسته شده بود گروه‌های متحد خود را در طی حملات آمریکا علیه یمن کنترل کند. همچنین در این پیام ذکر شده بود که حملات علیه ارتش یمن، در ابتدا، چندان قوی نخواهد بود اما اگر تهران واکنش قدرتمندانه‌ای نشان بدهد، آمریکا پاسخ سختی خواهد داد.
    میدل ایست آی از مقامات آمریکا و عربستان سعودی خواسته است توضیحاتی در این باره ارائه دهند.
    ادعای این منابع مطلع در گفت‌وگو با میدل ایست آی درباره پیام‌ها به ایران برای کنترل نیروهای مقاومت منطقه با بالا رفتن تنش‌ها در حالی مطرح می‌شود که ایران بارها تاکید کرده گروه‌های مقاومت در کشورهای منطقه، کاملا مستقل و بنا بر صلاحدید و تصمیم خود در ارتباط با امنیت کشورهای‌شان و یا حمایت از ملت مظلوم فلسطین عمل می‌کنند.