صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • اعلام بسته تخفیفی ایرانسل به مناسبت عید فطر
  • پخش تازه‌ترین تاک‌شوی تولیدی ویستامدیا در شبکه نمایش خانگی
  • اعلام جوایز سومین جشنواره رساله برتر مهندسی برق با حمایت ایرانسل
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 4626  |  صفحه ۱  |  تاریخ: 16 بهمن 1401
    اخراج نماینده از کمیته روابط خارجی
    سیف الرضا شهابی ‪-‬ در روز پنجشنبه ۱۳ بهمن ۱۴۰۱ دوم فوریه ۲۰۲۳ نمایندگان جمهوریخواه مجلس نمایندگان آمریکا رای به اخراج خانم ایلهان عمر نماینده مسلمان و سیاهپوست عضو حزب دموکرات از کمیته روابط خارجی مجلس مزبور دادند.
    در انتخابات گنگره آمریکا که در آبان ۱۴۰۱ نوامبر ۲۰۲۲ بر گزار شد جمهوریخواهان موفق شدند با کسب ۲۲۲ کرسی در مقابل ۲۱۲ کرسی حزب دموکرات در مجلسی که مجموعا ۴۳۵ کرسی دارد از دموکرات‌ها پیشی بگیرند و اکثریت کرسی های مجلس نمایندگان را به دست آورند و بعد از مجادلات فراوان در درون حزب جمهوریخواه و عبور از درگیری بین نمایندگان راست افراطی و نمایندگان میانه این حزب و ۱۵ بار رای گیری درنهایت آقای کوین مک کارتی جمهوریخواه به ریاست مجلس نمایندگان بر گزیده شد .
    از آنجا که  رئیس  مجلس نمایندگان  که وابسته به حزب اکثریت است برای بسیاری از تصمیمات از اختیاراتی برخوردار است  و در جابه‌جایی نمایندگان در کمیته‌ها نقش فراوان دارد  از اولین اقداماتی که کوین مک کارتی به پشتوانه نمایندگان حزب جمهوریخواه  انجام داد اخراج خانم ایلهان عمر نماینده مسلمان مجلس نمایندگان و وابسته به حزب دموکرات از کمیته روابط خارجی بود.
    خانم ایلهان عمر سیاهپوست که اصالتا از کشور آفریقایی سومالی است در انتخابات های سال های ۲۰۱۸ و ۲۰۲۰ و ۲۰۲۲ موفق شد از ایالت مینه سوتا آمریکا به مجلس نمایندگان راه پیدا بکند و از منتقدین جدی سیاست اسراییل می باشد اگر چه در پاره ای مواقع که انتقاداتش از اسراییل با سیاست‌های حزب دموکرات هماهنگ نبود عذر خواهی کرد مع الوصف موضع انتقادی وی از عملکرد نژاد پرستانه اسراییل بهانه‌ای شد تا جمهوریخواهان با وارد کردن  اتهام یهودی ستیزی به  انتقام جویی سیاسی علیه جو بایدن و دموکرات‌ها و شخص خانم ایلهان عمر بر بیایند و از کمیته روابط خارجی که از کمیته های حساس مهم در گنگره است اخراج کنند موضوعی که شدیدا مورد اعتراض نماینده مزبور و نمایندگان دموکرات قرار گرفت.
    جمهوریخواهان با اخراج خانم ایلهان عمر از کمیته روابط خارجی اهداف زیر را پیگیر می‌باشند:
    ۱- وفاداری خودشان را به اسراییل بیش از پیش نشان بدهند
    ۲- یکی از  نمایندگان فعال که از سابقه و تجربه  سه دوره نمایندگی مجلس برخوردار بود و از منتقدین جدی به اسراییل است از حضور در کمیته روابط خارجی محروم کنند و این کمیته بیشتر در خدمت منافع قرار بگیرد.
    ۳- اعلام‌مخالفت با جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا که به بعضی از  سیاست‌های راست افراطی نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل انتقاد دارد و در جهت منافع آمریکا در منطقه خاورمیانه نمی‌داند.
    ۴- اسلام ستیزی خود را نشان بدهند و به جامعه آمریکا منتقل کنند.
    ۵- جمهوریخواهان در پی آنند تا در انتخابات ریاست جمهوری آینده آمریکا که در سال ۲۰۲۴ بر گزار خواهد شد  از حمایت آیپک (کمیته روابط عمومی آمریکا و اسرائیل‌)  و یهودیان آمریکا برخوردار شوند.