EBTEKAR NEWSPAPER
شنبه, 23 آذر 1398   Saturday 14 December 2019

سرمقاله

چرایی غیبت اصلاح‏طلبان در دانشگاه‌ها‏

محمدعلی وکیلی

سعید طاهری
در اولین مواجهه با انیمیشن، آثار خاطره‌انگیر والت‌دیزنی با آن کاراکترهای دوست‌داشتنی در ذهن‌مان جان می‌گیرند؛ زنی با پاهای سیاه که فقط پایش را می‌دیدیم، دنبال گربه‌ها می‌دوید و بازی‌ جدی‌شان را به گند می‌کشاند. در خوشبینانه‌‌ترین حالت، کمتر نمونه موفق ایرانی در ذهن‌‌مان داریم و هر چه هست از آن‌ور یک‌راست سر از تلویزیون‌‌مان در می‌آورد و ما کودکان غافل از همه‌جا در آن دوران بی‌اینترنت و بی‌مدیا، چهار چشمی به تماشا می‌نشستیم. در سال‌های اخیر اما اتفاق‌هایی در انیمیشن‌سازی در سینمای کشورمان افتاده و هر از گاهی فیلمی خودی نشان می‌دهد که البته میان انواع و اقسام فیلم‌‎های خارجی گم می‌شود...
استدیو هورخش یکی از فعالان این حوزه است که به تازگی اقدام به برگزاری کارگا‌ه‌های آموزشی و تبادل تجربه کرده است. اشکان رهگذر، مدیر این استودیو و کارگردان انیمیشن «آخرین داستان» که با همکاری سینماگران شناخته‌شده ایرانی روزهای آخر تولیدش را می‌گذراند، درمورد «جلسات کارتون تهران» و آخرین وضعیت «آخرین داستان» می‌گوید.
اشکان رهگذر درمورد دغدغه برگزاری «جلسات کارتون تهران» می‌گوید: «دغدغه اصلی برنامه از جایی شروع شد که ما خواستیم روال جشنواره‌های معتبر جهان را دنبال کنیم و اتفاق مهمی که در این رویدادهای بین‌المللی _ کارگاه‌هایی که در خلال جشنواره‌ها برای برگزار می‌شود _ رخ می‌دهد را در غالب «جلسات کارتون تهران» برگزار کنیم. در حال حاضر در جشنواره‌های درجه دو یا درجه سه در سراسر دنیا، تمرکز زیادی روی برگزاری حرفه‌‎ای کارگاه‌‌های آموزشی وجود دارد و گردانندگان آن رویداد روی این بخش سرمایه‌گذاری کرده‌اند.»
او معتقد است: «این نکته را هم اضافه کنم که امروزه و به واسطه فضای مجازی دسترسی به آثار روز دنیا آسان شده و می‌توان آثار مهم‌‍ترین فیلم‌های انیمیشنِ حاضر در جشنواره‌‌های معتبر را در اینترنت پیدا و تماشا کرد؛ به همین دلیل کارگاه‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار می‌شوند. ما چندبار این پیشنهاد را به فستیوال‌ها داده‌ایم اما استقبال نشد و در آخر تصمیم گرفتیم این کارگاه را برگزار کنیم و در انتها آثاری که پتانسیل حضور در جشنواره‌‌های داخلی دارند را انتخاب و در دوسالانه تهران نمایش بدهیم.»
رهگذر درمورد اهمیت این کلاس‌ها می‌گوید: «موضوعی که این جلسات را جذاب می‌کند، چگونگی تولید آثار و روندی است که برای ساخته شدن یک انیمیشن طی می‌شود تا در انتها یک محصول کوتاه یا سینمایی عینیت پیدا می‌کند. در این نشست‌ها اتفاق مهم دیگری هم رخ می‌دهد که حاصل تجربه است. اطلاعاتی که توی کتاب نیست و حاصل تجربه شخصی افرادی است که سال‌ها در این حوزه فعالیت کرده‌اند. شما در جلسه‌ای یکی‌دو ساعته روند خلق یک انیمیشن را می‌شنوید.»
رهگذر درمورد تاثیر کارگاه‌های اینچنینی روی ذهنیت سینماگران و تهیه‌کنندگان می‌گوید: «این رویداد لازمه حرفه‌ای شدن است و برای دست‌اندرکاران سینما که تصوری از انیمیشن ندارند، بسیار لازم است. آن‌ها جواب سوال‌هایی از این دست را در این نشست‌ها می‌گیرند: انیمشین چطور ساخته می‌شود؟ چه مراحلی برای ساخت یک فیلم طی می‌شود؟ همچنین دانشجویان و آن‌هایی که تازه به این حوزه وارد شده‌اند، باید این روند را مشاهده کنند. در واقع در جلسات جعبه‌سیاه انیمیشن باز می‌شود. همچنین درمورد تهیه‌کننده‌های سینمایی در وهله اول تلاش کردیم برای آن‌ها چراغ را روشن کنیم که چرا پرخرج است؟ چرایی اینکه صنعت پرهزینه‌ای است را برای آن‌ها روشن کنیم. از طرف دیگر این سوال را مطرح کردیم که چطور می‌شود تامین بودجه کرد. چطور می‌توان مشارکت ایجاد کرد تا سرمایه‌گذاری حاضر شود به پروژه ورود کند. قرار است در این جلسات راه‌کار ارائه شود.»
او می‌گوید: «قصد داریم این مسیر را ادامه دهیم. در قدم اول هر شرکت‌کننده می‌تواند با شش اثر کوتاه و سه انیمیشن سینمایی در کلاس‌ها شرکت کند. ما سعی می‌کنیم برای هر سطحی برنامه دائم داشته باشیم و اگر با استقبال مواجه شویم، کارگاه‌هایی فصلی برگزار کنیم و در هر دوره تعدادی انیمیشن را موشکافی کنیم.»
اشکان رهگذر که چند سال‌ است درگیر پروژه «آخرین داستان» شده، درمورد آخرین اتفا‌ق‌های فیلم انیمیشین خود می‌گوید: «ما مرحله به مرحله و در مقاطع مختلف کار را پیش بردیم تا به اتمام برسد و فیلم آخرین مراحل تولید را می‌گذراند و تا ماه آینده تمام مراحل آن، صد در صد به پایان خواهد رسید.»
او درمورد نمایش فیلم می‌‎گوید: «مسلما تمام تمرکز ما برای نمایش، روی جشنواره‌ها است و اولین نمایش‌مان در جشنواره فیلم فجر خواهد بود. در جشنواره‌های بین‌المللی هم جشنواره کن و به تناسب دیگر جشنواره‌ها مد نظرمان است. همچنین جشنواره انسی فرانسه (جشنواره پویانمایی که هر ساله در آغاز ماه ژوئن در شهر انسی فرانسه برگزار می‌شود) چون حامی معنوی ما بوده و از ابتدا پروژه را رصد می‌کرده. در ادامه و با نظر پخش‌کننده که البته هنوز مشخص نیست پخش به عهده کدام دفتر خواهد بود، فیلم را در سینماها نمایش خواهیم داد.»
رهگذر در مورد اتفاق‌هایی که پیش از اتمام این انیمشین افتاده و احتمال استقبال گسترده و جهانی از «آخرین داستان» را بسیار زیاد کرده است، می‌گوید: «چند اتفاق افتاده است؛ سال 2013 «آخرین داستان» میان شش پروژه برتر قرار گرفت. در جشنواره کن و برنامه مشترکی که میان کن و انسی بود، بین چهار کار برتر قرار گرفت. همچنین مهم‌ترین وبسایت تخصصی انیمیشن راجع به کار ما، گزارشی نوشته است که تیتر آن این است؛ «آخرین داستان» استانداردهای انیمیشن‌سازی در ایران را دوباره تعریف خواهد کرد.»
او درمورد حضور بازیگران مطرح سینما به عنوان صداپیشه در «آخرین داستان» می‌گوید: «انتخاب صداپیشگان به عهده تینا پاکروان بوده است و ایشان با همکاری جدی با بدنه سینما، موجب حضور بزرگان سینمایی در این پروژه شدند. بازیگرانی که با روی باز به ما پیوستند و همکاری بسیار جذابی داشتیم.»
اشکان رهگذر در آخر هم به دلایل پرداختن به «شاهنامه» فردوسی و برداشت آزاد از داستان ضحاک اشاره می‌کند و می‌گوید: «حرف زدن درمورد این موضوع از جهتی سخت و از طرفی آسان است؛ به هر حال «شاهنامه» در خون ما ایرانی‌ها است. و برای من که در این حوزه فعالیت می‌کنم به صورت ناخودآگاه استفاده از این کتاب و داستان‌های پرکشش مهم است.
گنجینه‌ای از اساطیر که در مواجهه با هر کدام متوجه می‌شوید چقدر خوب هستند.
«شاهنامه» ریشه اصلی غرور ایرانیان است و فردوسی هم به این موضوع واقف بوده اما نکته دیگری که فردوسی به آن اشراف داشته؛ پیرنگ‌های داستانی است که در دل «شاهنامه» است. شخصیتی که تبدیل به قهرمان می‌شود، چه روندی را طی می‌کند؟ موضوعی که ما در شخصیت‌پردازی به آن توجه نمی‌کنیم و در نتیجه شخصیت‌ها اصطلاحا فلت هستند و یا خیلی خوبند و یا خیلی بد. در حالی که در پیرنگ‌های داستانی مسیری که شخصیت منفی یا مثبت طی می‌کند و اتفاق‌هایی که موجب مثبت یا منفی شدن او می‌شوند، نمایان است. ما تلاش کردیم عمیق‌تر به موضوع نگاه کنیم و فکر کنیم اگر «شاهنامه» کتاب نبود و فردوسی به عنوان یک اثر نمایش آن را ارائه می‌داد، چه اتفاقی برای شخصیت‌ها می‌افتاد.»


ارسال ديدگاه
نام: ايميل: ديدگاه:

ناحیه کاربری

آدرس ایمیل:
رمز عبور:
 
رمز عبورم را فراموش کرده‌ام

ثبت نام