سرمقاله

آیا دلار نافرمان است یا مشکل جای دیگری است؟ ‪/‬ پیمان مولوی

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • اعلام عیدی ایرانسل برای نوروز ۱۴۰۳
  • رونمایی از هدیه ویژه همراه اول برای سفرهای نوروزی دور دنیا
  • آغاز جشنواره نوروزی لنز ایرانسل با جوایز ویژه
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 9470  |  صفحه ۱۰ | بازار و سرمایه  |  تاریخ: 02 خرداد 1402
    افزایش قابل توجه سرمایه‌گذاری افغان‌ها در ایران
    رئیس اتاق مشترک ایران و افغانستان خاطر نشان کرد: روند تجاری ایران و افغانستان از سال گذشته کاهشی شد؛ چراکه نقل و انتقال ارز به دو کشور با اختلال‌هایی همراه شده است و 10 تا 12 صرافی که‌ بانک مرکزی ایران برای نقل و انتقال پول به افغانستان تعیین کرده بودند دیگر به کار خود ادامه نمی‌دهند و در حال حاضر هیچ صرافی قانونی در ایران وجود ندارد که تجار بخواهند از آن طریق آنها کار خود را دنبال کنند؛ از سوی دیگر چنین وضعیتی نیز در افغانستان تکرار شده است.
    حسین سلیمی در گفت‌وگو با ایلنا، تنش‌های آبی بین ایران و افغانستان را موضوع جدیدی ندانست و افزود: در زمان اشرف غنی نیز افغان‌ها از سرازیر کردن حق آبه ایران از آب هیرمند تعلل می‌کردند. در حال حاضر گفتار طالبان در ندادن حق‌آبه این است که می‌گویند آب چندانی وجود ندارد که بخواهند حق ایران را پرداخت کنند چراکه اینقدر سطح آب پایین آمده است که آب در مسیر جذب زمین خواهد شد و به زاهدان نخواهد رسید؛ من هم نمی‌توانم این گفتار را تایید و یا تکذیب کنم.
    وی با بیان اینکه اختلافات اخیر با افغانستان تاثیری در مراودات تجاری دو کشور نگذاشت، افزود: روند تجاری ایران و افغانستان از سال گذشته کاهشی شد؛ چراکه نقل و انتقال ارز به دو کشور با اختلال‌هایی همراه شده است و 10 تا 12 صرافی که‌ بانک مرکزی ایران برای نقل و انتقال پول به افغانستان تعیین کرده بودند دیگر به کار خود ادامه نمی‌دهند و در حال حاضر هیچ صرافی قانونی در ایران وجود ندارد که تجار بخواهند از آن طریق آنها کار خود را دنبال کنند؛ از سوی دیگر چنین وضعیتی نیز در افغانستان تکرار شده است.
    رئیس اتاق مشترک ایران و افغانستان با بیان اینکه افغانستان از نظر دسترسی به آب از ایران قوی‌تر است، گفت: تلاش کردیم که کشت فراسرزمینی را در این کشور دنبال کنیم و محصولات مورد نیاز ایران مانند چغندرقند را در آنجا کشت و به کارخانه‌های تولیدی در ایران منتقل کنیم متاسفانه کارخانه‌های تولید قند و شکر در خراسان به دلیل نبود مواد 3 ماه در سال کار می‌کند اگر چغندرقند در افغانستان تولید و به کارخانه‌های ایران منتقل و تبدیل به شکر و دوباره صادر شود هم به رشد تولید ناخالص ملی افغانستان کمک کرده‌ایم و هم کمبود خود را جبران کردیم اما از آنجایی که افغانستان به صورت ملوک الطویفی اداره می‌شود باید با حاکمان منطقه وارد مذاکره شویم. به نظر می‌رسد با جلال آباد که در شرق افغانستان است بهتر بتوانیم کار کنیم اما مسافت زیاد است و ما مایل هستیم که با شهرهای مرزی این طرح را پیش ببریم.وی با بیان اینکه حجم سرمایه‌گذاری افغانستانی‌ها در ایران قابل توجه است، افزود: من نماینده اتاق در سازمان سرمایه گذاری خارجی هستم و تایید می‌کنم که افغان‌ها تمایل زیادی برای سرمایه‌گذاری در ایران دارند به عنوان مثال از 40 طرح سرمایه خارجی حداقل 10 طرح آن متعلق به افغانستانی‌هاست اما رقم‌ها آن ناچیز و بین 500 هزار دلار تا 15 تا 20 میلیون دلار است. نزدیک به 2 میلیارد دلار سرمایه خارجی سال گذشته در ایران جذب شد که از این رقم 10 تا 20 درصد آن متعلق به افغانستان است.
    سلیمی ادامه داد: تجار افغانی به دلیل مشکلاتی که با طالبان دارند تمایل دارند که سرمایه‌های خود را یا به ایران و یا به ترکیه منتقل ‌کنند و اگر به آنها کمک شود ایران را انتخاب خواهند کرد چراکه زبان و مرز مشترک دارند. با وزارت کشور صحبت‌هایی در این زمینه شده است که از نظر صدور اقامتی مشکلات آنها حل شود.