سرمقاله

درتقاطع ناشناختگی اتفاقات امروز ایران! / محمدعلی وکیلی

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • اعلام بسته تخفیفی ایرانسل به مناسبت عید فطر
  • پخش تازه‌ترین تاک‌شوی تولیدی ویستامدیا در شبکه نمایش خانگی
  • اعلام جوایز سومین جشنواره رساله برتر مهندسی برق با حمایت ایرانسل
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 1029  |  صفحه ۳ |   |  تاریخ: 19 آذر 1401
    سه خبر برای معلولان
    هفته گرامیداشت افراد دارای معلولیت درحالی به پایان رسید که با سه خبر تازه برای معلولان از جمله افزایش ۵۰ درصدی «حق پرستاری» معلولان شدید و ضایعه‌نخاعی‌ها، برخورداری خانواده معلولان شدید و خیلی شدید از امتیاز «پلاک ویژه معلولان» و افزایش «یارانه» مراکز نگهداری بهزیستی همراه بود. به گزارش ایسنا، افزایش «یارانه» مراکز نگهداری بهزیستی اولین خبر مهم برای معلولان در این هفته بود. پیش‌نویس افزایش کمک هزینه نگهداری، توانبخشی و آموزش در مراکز غیردولتی و خانواده از تابستان برای تصویب به هیات وزیران ارائه شد، با این وجود میزان افزایش کمک هزینه سال جاری، هفته گذشته در کمیسیون هیئت دولت به تصویب رسید و به این ترتیب کمک هزینه مراکز شبانه‌روزی به میزان ۵۰ درصد، مراکز روزانه به میزان ۳۵ درصد، مراکز ارائه خدمات تخصصی توانبخشی در منزل به میزان ۴۶ درصد و مراکز مراقبت در منزل به میزان ۵۰ درصد برای سال جاری افزایش یافت.
    براین اساس کمک هزینه مراکز شبانه‌روزی از دو میلیون تومان برای هر نفر در ماه به ۳ میلیون تومان و کمک هزینه مراکز روزانه با رشد ۳۵ درصدی از یک میلیون و ۳۵۰ هزار تومان برای هر نفر در ماه به یک میلیون و ۸۲۰ هزار تومان افزایش یافت. همچنین مراکز ارائه خدمات تخصصی توانبخشی در منزل با رشد ۴۶ درصدی از ۵۰۰ هزارتومان به ۷۳۰ هزار تومان و کمک هزینه مراکز مراقبت در منزل از یک میلیون تومان به یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان در ماه افزایش یافت.
    مطابق ماده ۷ قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت نیز «سازمان مکلف است با هدف حمایت از نگهداری و مراقبت افراد دارای معلولیت شدید و خیلی شدید نیازمند و افراد دچار معلولیت‌های چندگانه نیازمند در خانواده پس از ارائه خدمات آموزشی و مشاوره‌ای به خانواده‌ها نسبت به پرداخت حق پرستاری یا مددکاری به سرپرست، همسر یا قیم این افراد اقدام کند یا خدمات مراقبتی و نگهداری از افراد دارای معلولیت را از طریق مراکز وابسته به خود یا حمایت از مراکز غیردولتی (خصوصی، تعاونی، خیریه و تشکل‌های مردم نهاد) ارائه کند». به دنبال همین ماده قانونی افزایش ۵۰ درصدی «حق پرستاری» معلولان شدید و ضایعه‌نخاعی‌ها خبر دیگری بود که از سوی معاونت توسعه مدیریت و منابع سازمان بهزیستی کشور به ایسنا اعلام شد. به گونه‌ای که به گفته انجلاسی، هیئت وزیران به استناد ماده ۷ قانون، با افزایش ۵۰ درصدی میزان کمک هزینه حق پرستاری افراد دارای آسیب نخاعی و افراد دارای معلولیت خیلی شدید و شدید موافقت کرد.
    بر این اساس حق پرستاری افراد دارای آسیب نخاعی و افراد دارای معلولیت خیلی شدید و شدید از یک میلیون تومان به یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان در سال ۱۴۰۱ افزایش می‌یابد.
    به گزارش ایسنا، «پلاک خودرو ویژه معلولان» یکی از خدماتی است که با همکاری مشترک سازمان بهزیستی و پلیس راهور ناجا به افراد معلول واجد شرایط ارائه می‌شود و بهره‌مندی از پلاک ویژه برای افراد دارای معلولیت مزایای خاصی دارد. به دنبال همین خدمت نیز سازمان بهزیستی کشور به ایسنا اعلام کرد که از این پس خانواده افراد دارای معلولیت ذهنی شدید و خیلی شدید و همچنین خانواده افراد دارای معلولیت جسمی حرکتی متوسط، شدید و خیلی شدیدی که قادر به رانندگی نیستند می‌توانند از امتیاز پلاک ویژه خودروی افراد دارای معلولیت بهره‌مند شوند.
    انجلاسی در این زمینه اینطور توضیح داد: تا کنون تنها افرادی که دارای معلولیت جسمی حرکتی متوسط، شدید و خیلی شدید که قادر به رانندگی و دارای گواهی‌نامه رانندگی بودند می‌توانستند از این امتیاز برخوردار شوند و افراد دارای معلولیت شدید و خیلی شدید که قادر به رانندگی نیستند و مشکلات زیادی برای تردد در سطح شهر دارند از این امتیاز بی‌بهره بودند که بر اساس توافق به‌عمل آمده با پلیس راهور امکان بهره‌مندی خانواده افراد دارای معلولیت شدید و خیلی شدید از پلاک ویژه فراهم آمده است.