سرمقاله

وعده ممنوع! / محمدعلی وکیلی

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • آغاز عملیات اجرایی فیبرنوری ایرانسل در ۲۰ شهر جدید
  • سیفی: تامین مالی زنجیره تامین از بهترین ابزار‌ها برای مقابله با ناترازی بانک‌هاست
  • فراخوان جدید طرح پژوهانه همراه اول برای حمایت از پایان‌نامه‌ها و طرح‌های پژوهشی
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 10296  |  صفحه ۶ | حوادث  |  تاریخ: 20 خرداد 1402
    سیل و طوفان در کشور قربانی گرفت
    خشم طبیعت در روزهای پایانی بهار
    سوتیتر: در سیل و آبگرفتگی ۱۵ استان کشور، ۷۲ نفر اسکان اضطراری داده شده و ۲۶ نفر به مناطق امن منتقل شدند. همچنین آبگرفتگی از۱۲۱ واحد مسکونی تخلیه شد
    طی روزهای گذشته اکثر نقاط کشور درگیر طوفان، سیل و ریزش کوه بوده است. قهر طبعیت حالا در روزهای
    پایانی فصل بهار برای مردم دردسر درست کرده است هرچند که با خود نعمت هم به همراه داشته است.
    معاون عملیات سازمان امدادونجات هلال‌احمر با اشاره به وقوع سیل و آبگرفتگی در استان‌های اصفهان، تهران، سمنان، زنجان و آذربایجان شرقی گفت: ۱۳ هزار امدادگر هلال‌احمر در مناطق دچار سیل و آبگرفتگی به حادثه‌دیدگان امدادرسانی کردند.
    مرتضی مرادی پور گفت: با بارش‌های رگباری شدید پنجشنبه ۱۸ خردادماه در استان‌های تهران، سمنان، اصفهان، آذربایجان شرقی و زنجان، تیم‌های عملیاتی هلال‌احمر به مناطق دچار آبگرفتگی اعزام شده و امدادرسانی کردند.
    وی افزود: در استان تهران، شهرستان فیروزکوه پس از بارش‌ها دچار آبگرفتگی شد و براساس اعلام فرمانداری، روستای کوهسار برای پیشگیری از خطر جانی برای ساکنان آن، تخلیه شد.
    مرادی پور گفت: در سمنان نیز در شهرستان شاهرود، بارش‌ها شدیدتر بوده و منجر به آبگرفتگی برخی منازل و معابر شد که باکمک امدادگران تخلیه آب از منازل دچار آبگرفتگی انجام شد.
    معاون عملیات سازمان امداد و نجات گفت: در اصفهان، شهرستان اردستان نیز پس از بارش‌های رگباری در ۲ روستا شاهد سیل و آبگرفتگی بودیم که متاسفانه ۳ نفر از هموطنان در حادثه سیل و آبگرفتگی به دلیل عدم رعایت نکات ایمنی و اتراق در بستر رودخانه‌، جان خود را از دست دادند.
    وی افزود: در استان آذربایجان شرقی نیز شهرستان اهر دچار آبگرفتگی شد که بر اثر آن، یک خانواده سه نفره در سیلاب گرفتار شدند و متاسفانه کودک این خانواده جان خود را از دست داد.
    به گفته معاون عملیات سازمان امداد و نجات، علاوه بر سیل و آبگرفتگی، در مسجد سلیمان نیز با سرریز سد گتوند، امدادگران هلال‌احمر به حادثه‌دیدگان امدادرسانی کرده و در مجموع تاکنون با مشارکت ۱۳ هزار امدادگر هلال‌احمر در مناطق حادثه‌دیده به ۱۵۰ خانوار آسیب‌دیده امدادرسانی شده‌ است.
    انسداد محور کرج-چالوس به علت سیلاب و ریزش کوه
    رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور فراجا اعلام کرد که محور کرج-چالوس، محدوده میدان امیرکبیر تا شهرستانک در هر دو مسیر به علت بارش باران، سیلاب و ریزش کوه از شب گذشته مسدود شده و تا ایمن‌سازی کامل مسیر تا اطلاع ثانوی مسدود است.
    سرهنگ احمد شیرانی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: محور کرج-چالوس، محدوده میدان امیرکبیر تا شهرستانک در هر دو مسیر به علت بارش باران، سیلاب و ریزش کوه از شب گذشته مسدود شده و تا ایمن‌سازی کامل مسیر تا اطلاع ثانوی مسدود است.
    وی در همین راستا از هموطنان خواست در این ایام از مسیر جایگزین آزادراه تهران-شمال استفاده کنند.
    رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور فراجا با بیان اینکه جاده هراز مسیر شمال به جنوب محدوده تونل مشاء به علت بارش‌های اخیر و ایمن‌سازی کامل تا اطلاع بعدی مسدود بوده و تردد از مسیر جایگزین محور قدیم امامزاده هاشم (گردنه امامزاده هاشم) انجام می‌شود، گفت: در حال حاضر کماکان بارش باران در برخی از محورهای استان‌های سمنان، مازندران و گلستان ادامه دارد.
    به گفته شیرانی، در تمامی جاده‌های کشور تردد به صورت ترافیک روان در حرکت است.
    ۷ نفر جان خود را از دست دادند
    جمعیت هلال‌احمر در اطلاعیه‌ای با اشاره به تداوم بارش‌ها و سوانح جوی ناشی از آن در برخی استان‌های کشور اعلام کرد: امدادگران هلال‌احمر در سیل و آبگرفتگی سه روز گذشته در ۱۵ استان به بیش از ۱۰۰۰ نفر امدادرسانی کردند.
    به گزارش ایسنا، در اطلاعیه جمعیت هلال‌احمر که در پی تداوم بارش‌های رگباری بهاره و خسارات و سوانح ناشی از آن در کشور صادر شده، آمده است:
    ۱. عملیات امداد و نجات در سیل و آبگرفتگی از ١٦ خرداد تا ساعت ٠٩:٣٠صبح امروز ١٩خردادماه در ۲۷ منطقه از ۱۵ استان آذربایجانشرقی، اصفهان، البرز، تهران، خوزستان، سمنان، زنجان، قزوین، قم، کرمان، لرستان، مازندران، مرکزی، همدان و یزد انجام و امدادگران هلال‌احمر در این مدت به ،١٠٢٣ آسیب دیده از سیل‌ امدادرسانی کردند.
    ۲. در سیل و آبگرفتگی ۱۵ استان کشور، ۷۲ نفر اسکان اضطراری داده شده و ۲۶ نفر به مناطق امن منتقل شدند. همچنین آبگرفتگی از۱۲۱ واحد مسکونی تخلیه شد.
    ۳. در جاده چالوس به دلیل ریزش سنگ ناشی از بارش‌ها، بخشی از جاده تخریب شده و هلال‌احمر به مسافران در راه‌مانده امدادرسانی و بسته‌های غذایی توزیع کرده است. در این حادثه با کمک امدادگران، سه نفر از خطر سیل نجات داده شدند و یک زن باردارنیز به مرکز درمانی منتقل شد.
    ۴. متاسفانه ۷ نفر از هم وطنانمان در سوانح جوی ۳ روز گذشته در استان‌های اصفهان (۴ نفر بر اثر سیل)، آذربایجان شرقی (یک نفر براثر سیل)، استان مرکزی (یک نفر بر اثر برخورد صاعقه) و مازندران (یک نفر بر اثر ریزش سنگ در جاده چالوس به ‌دلیل بارش‌ها) جان خود را از دست داده‌اند.
    ۵. ٧٢ تیم شامل ٢٧٨ امدادگر و نجاتگر جمعیت هلال احمر در این مدت در حال امدادرسانی به متاثران از سوانح جوی بوده‌اند.
    ۶. توجه به هشدارهای ایمنی به کاهش خسارات ناشی از سوانح جوی کمک می‌کند. پس لازم است که هموطنان با توجه به بارش های ناگهانی و احتمال سیلابی شدن رودخانه‌ها، از اتراق در کنار و در مسیر رودخانه‌ها جدا خودداری کنند. همچنین اطلاع از وضعیت آب و هوا، وضعیت جاده‌ها، رعایت توصیه‌های ایمنی برای اطمینان از وضعیت خودرو و داشتن لوازم اضطراری برای عبور از جاده‌های لغزنده را برای حفظ سلامت خود و سایر سرنشینان خودرو جدی بگیرند.
    ۷. در هرجای ایران که هستید، در صورت نیاز به امداد ونجات در حوادث، درکوتاه ترین زمان ممکن امدادگران هلال احمر در کنار شماخواهند بود. شماره تلفن امداد و نجات هلال احمر ۱۱۲ و آماده امداد و نجات افراد حادثه دیده در حوادث است.
    بارش‌های رگباری بهاره و سیل در راه ۷ استان
    معاون عملیات سازمان امدادونجات هلال‌احمر با اشاره به هشدار سطح قرمز هواشناسی برای امروز ۱۹ خرداد در خراسان شمالی، خراسان رضوی، سمنان، تهران، البرز، آذربایجان‌غربی و گلستان از آماده‌باش امدادگران هلال احمر در این استان‌ها خبر داد.
    به گزارش ایسنا، مرتضی مرادی‌پور معاون عملیات سازمان امدادونجات این جمعیت گفت: براساس هشدار هواشناسی، امروز جمعه ۱۹ خردادماه با احتمال رگبار شدید باران، رعدوبرق، تگرگ و وزش باد شدید در خراسان شمالی، گلستان، کرمان، شمال خراسان رضوی، شرق‌سمنان شمال و شمال شرق تهران و شمال البرز، امدادگران هلال‌احمر در این استان‌ها به حالت آماده‌باش درآمدند.
    وی با بیان اینکه برای روز شنبه مخاطره بارش شدید باران در استان‌های خراسان شمالی، اردبیل، آذربایجان شرقی و آذربایجان‌غربی وجود دارد، افزود: یکشنبه نیز این مخاطره در استان‌های اردبیل، آذربایجان‌غربی و شرقی، قزوین، البرز، تهران، مرکزی و سمنان ادامه دارد.
    به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی جمعیت هلال‌احمر؛ وی با اشاره به اینکه براساس هشدار هواشناسی احتمال بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه‌ها، سیلابی شدن مسیل‌ها و رودخانه‌های فصلی، آبگرفتگی معابر، انسداد راه‌های روستایی و اختلال در جاده‌ها وجود دارد، تاکید کرد: از هموطنان در این مناطق درخواست می‌شود که از سفرهای برون شهری، فعالیت‌های کوه‌نوردی، استفاده از تفرج‌گاه‌ها و سکونت‌گاه‌های واقع در حریم و بستر رودخانه بویژه در ساعات عصر به‌شدت پرهیز کنند.
    تلف شدن ۱۰۰ رأس گوسفند
    استاندار تهران با تأکید بر جبران خسارت شهروندان فیروزکوه در سیل اخیر از تأمین علوفه برای کشاورزان در این محدوده خبر داد.
    به گزارش ایسنا، علیرضا فخاری در حاشیه بازدید از مناطق سیل زده شهرستان فیروزکوه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: با توجه به بارش‌های اخیر در شرق استان تهران ظرف روزهای گذشته شاهد حوادثی بودیم که منجر به وقوع سیل در این منطقه شد. امروز جمعه بازدیدی از مناطق سیل‌زده داشتیم و وقتی موضوعات را از نزدیک بررسی کردیم مشاهده شد که عدم رعایت اصول ساخت و ساز در بستر رودخانه‌ها و یا در مسیر حرکت آب عامل اصلی بروز خسارت‌های مادی است.
    وی اضافه کرد: بحمدالله خسارت جانی در سطح محدوده ظرف روزهای گذشته نداشتیم؛ اما نکته‌ای که باید مورد توجه قرار گیرد این است که به همکارانم در حوزه بنیاد مسکن توصیه می‌کنم نظارت عالی‌ به چگونگی ساخت و سازها در روستاها داشته باشند. متاسفانه در روستاها شاهد بودیم در مسیر رودخانه‌ها ساخت و ساز انجام شده و اهالی اعلام می‌کنند که بنیاد مسکن اجازه این کار را داده. بنابراین باید به دوستان تذکر دهم که از ساخت و ساز در مسیر آب‌های فصلی جدا جلوگیری کنند.
    فخاری ادامه داد: در فیروزکوه شاهد بودیم در بخش «ارجمند و حبل رود» روستاهای زیادی در معرض سیلاب قرار گرفتند و این در شرایطی است که به لحاظ جنبه‌های مختلف این محدوده مستعد به سیل است.
    استاندار تهران با تاکید بر این‌که ظرف روزهای گذشته در پی وقوع سیل در محدوده فیروزکوه تلفات جانی نداشته‌ایم، اضافه کرد: متأسفانه بخشی از دام‌های مردم در این حادثه صدمه دیده و حدود ۱۰۰ رأس گوسفند در سیلاب اخیر تلف شده و بخشی از مرغداری نیز آسیب دیده که البته توصیه‌هایی برای جلوگیری از بروز خسارت بیشتر در سیلاب‌های احتمالی بعدی داده شده است.