سرمقاله

وعده ممنوع! / محمدعلی وکیلی

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • فراخوان ایرانسل برای حمایت از طرح‌های پژوهشی دانشگاهی
  • برگزاری دوازدهمین كارگاه بین‌المللی تئوری اطلاعات و مخابرات با حمایت همراه اول
  • اعلام تعرفه‌های تخفیفی ایرانسل ویژه حج
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 10299  |  صفحه ۷ | ایران زمین  |  تاریخ: 20 خرداد 1402
    شهردار شیراز تاکید کرد
    استفاده از سیستم‌های هوشمند نوین در حوزه خدمات شهری
    کلانشهر شیراز یکی از معدود کلانشهرهای منطقه خاورمیانه است که آب و هوای مطلوبی دارد و به قول معروف نفس کشیدن در آن سخت نیست و همین موضوع سبب گردیده است تا از دوران دور تا امروز نام شیراز که برده می شود شنونده حتی اگر به شیراز هم نیامده باشد در ذهنش شهری سرسبز و خرم با باغ های متعدد و هوایی پاک نقش می بندد.
    شهر شیراز یکی از مقاصد گردشگری ایران می باشد که جاذبه های تاریخی و طبیعی بسیار زیادی را در خود جای داده است. این شهر هر سال پذیرای گردشگران و توریست های زیادی از نقاط مختلف کشور و سایر کشورها بوده و مسافران زیادی را مجذوب خود می کند.
    وضعیت آب و هوا شیراز نیز یکی از مسائلی محسوب می شود که بسیاری از مسافران به آن توجه می کنند و از چنین پاکیزگی در هوای شیراز لذت می برند. در راستای بررسی چهل‌ویکمین نشست کمیسیون محیط زیست و خدمات شهری مجمع شهرداران کلان‌شهرهای کشور به میزبانی شیراز برگزار گردید. این نشست با حضور معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست کشور، رئیس و اعضای شورای شهر شیراز، شهردار کلانشهر شیراز، نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی، معاون محیط زیست و خدمات شهری شهرداری شیراز و... برگزار گردید.
    نباید سیاه‌نمایی کنیم و نیمه خالی لیوان را ببینیم‌
    شهردار کلان‌شهر شیراز با تأکید بر استفاده از سیستم‌های هوشمند نوین گفت: یکی از حوزه‌های تأثیرگذار نسبت به فرهنگ شهروندی، حوزه معاونت محیط زیست و خدمات شهری است.
    محمدحسن اسدی اظهار کرد: برای گرفتن مطالبات و سهم شهرداری‌ها در قوانین بودجه‌ای و سنواتی برنامه هفتم توسعه جمهوری اسلامی در حال تلاش هستیم. به گفته این مقام ارشد مدیریت شهری کلان‌شهر شیراز؛ امروز وضعیت خوب است و نباید سیاه‌نمایی کنیم و نیمه خالی لیوان را ببینیم‌.
    کسی برای رفع مشکلات شهرداری‌ها اقدامی نمی‌کند
    او با اشاره به اینکه امروز شهرداری‌ها از وضعیت بهتری نسبت به سایر نهادها برخوردار هستند، اضافه کرد: کسی برای رفع مشکلات شهرداری ها اقدامی نمی‌کند و این نهاد خود به صورت مستقل و با حمایت شورای اسلامی شهرها مشکلات خود را حل می‌کند.
    شهردار کلان‌شهر شیراز ادامه داد: شهرداری‌ها ظرفیتی دارند که بی‌بدیل بوده و این موضوع ثابت شده است که شهرداری ظرفیت بسیار خوبی دارد.
    به تناسب توسعه شهرنشینی شاهد جمعیت مصرف‌گرا هستیم که محیط زیست را در معرض آسیب جدی قرار می‌دهد
    اسدی همچنین به اهمیت حوزه معاونت محیط زیست، خدمات شهری و سلامت شهرداری اشاره و عنوان کرد: اهمیت این حوزه روزبه‌روز نمایان‌تر از گذشته است، چراکه به تناسب توسعه شهرنشینی شاهد جمعیت مصرف‌گرا و مصرف‌زده هستیم که محیط زیست را در معرض آسیب جدی قرار می‌دهد.
    در کشورهای در حال توسعه و صنعتی به میزان قابل توجهی به حوزه محیط زیست توجه می‌شود
    او تصریح کرد: در کشورهای در حال توسعه و صنعتی به میزان قابل توجهی به حوزه محیط زیست توجه می‌شود و این در حالی ا‌ست که در این حوزه باید موضوع پیشگیری همواره مدنظر باشد.
    شهردار شیراز همچنین به افزایش مصرف‌گرایی و مصرف وسایل یکبار مصرف اشاره کرد و گفت: هیچ حوزه‌ای همچون معاونت محیط زیست و خدمات شهری ارتباط مستقیم‌تر و مستمرتر و به صورت شبانه‌روزی با شهروندان ندارد و سازمان‌هایی همچون آتش‌نشانی، پسماند، آرامستان‌ها و خدمات شهری حتی یک روز هم تعطیل نبوده و اهمیت این حوزه بر هیچ‌ فردی پوشیده نیست.
    خدمات شبانه‌روزی مجموعه‌‌های خدمات ‌رسان، موجب نظم در شهر می‌شود
    اسدی گفت: خدمات شبانه‌روزی مجموعه‌های خدمات‌رسان، موجب نظم در شهر می‌شود.
    او در این اجلاس به دو شاخصه شهر شیراز در حوزه تمیزترین و پاک‌ترین هوا در بین کلانشهرها اشاره کرد و افزود: شهر شیراز طی یک‌سال گذشته حتی یک روز هم هوای آلوده نداشته است و این یک سرمایه برای این کلان‌شهر است.
    حوزه عمرانی دیگر موضوع مورد اشاره شهردار شیراز در این جلسه بود که ا‌و بیان کرد: در شهرداری شیراز در سال جاری و با حمایت شورای اسلامی شهر توانستیم اتفاقات خوبی را برای این کلان‌شهر رقم بزنیم. شهردار شیراز ادامه داد: در سال گذشته در کلان‌شهر شیراز مسافرگیری خط ۲ مترو صورت گرفت و امروز علاوه بر خط یک که ۲۵ کیلومتر طول دارد و روزانه جابه‌جایی ۱۲۰ هزار نفر مسافر انجام می‌شود، در خط ۲ این پروژه که به طول ۹ کیلومتر است، از جنوبی‌ترین نقطه شهر شیراز تا مرکز شهر این خط در حال فعالیت است.
    معاون محیط زیست و خدمات شهری شهرداری شیراز: مسئله اصلی کشور ما امروز توجه به مسائل زیست‌ محیطی و آلاینده‌های هوایی است
    غلامرضا غلامی، معاون محیط زیست و خدمات شهری شهرداری شیراز نیز با اشاره به روند برگزاری چهل‌ویکمین نشست کمیسیون محیط زیست و خدمات شهری مجمع شهرداران کلانشهرهای کشور گفت: با توجه به فعالیت معاونت محیط زیست و خدمات شهری در مجموعه شهرداری، اغلب موضوعات این حوزه زیست محیطی و مسائلی بود که جامعه امروز با آن درگیر است.
    غلامرضا غلامی با اشاره به اینکه مسئله اصلی کشور ما امروز توجه به مسائل زیست‌ محیطی و آلاینده‌های هوایی است که باعث تعطیلی شهرهای بزرگ دنیا می‌شود، اظهار کرد: یکی دیگر از موضوعات مهم و اصلی در دنیا، موضوع تنفس و زیست انسانی است که ما را به برگزاری مجمع کلان‌شهرهای معاونین خدمات شهری و محیط زیست کشور به میزبانی شیراز ترغیب کرد تا در این مجمع به این مسائل پرداخته شود.
    او افزود: در این گردهمایی برای توجه به حوزه‌ محیط زیست در مباحث آلایندگی هوا از کارخانجاتی که زندگی بشر امروز را مورد تهدید قرار داده، تدابیری اندیشیده می‌شود.
    به گفته این مقام زیست محیطی در حوزه مدیریت شهری شیراز؛ این شهر به‌عنوان تنها کلان‌شهری بوده که تا امروز به واسطه‌ آلاینده‌ها تعطیل نشده است و این موضوع به دلیل توجه به حوزه‌ فضای سبز، باغات زیبای قصردشت و ارتفاعات شهر است.
    حفظ باغات قصردشت و نحوه تأمین آب مورد نیاز از طریق تصفیه‌خانه‌ها و نوسازی ناوگان حمل‌ونقل شهری از اقدامات مهم در مسیر حفظ هوای پاک شیراز است
    معاون محیط زیست و‌ خدمات شهری شهرداری شیراز تصریح کرد: حفظ باغات قصردشت به‌واسطه‌ آبیاری این باغات و ایجاد تصفیه‌خانه‌های محلی که بتواند نیازهای آبی باغات را برآورده کند، از مسائل مهمی است که ما مدنظر قرار داده‌ایم.
    او گفت: یکی دیگر از موضوعات مورد توجه حوزه ما نوسازی ناوگان حمل‌ونقل شهری بوده است.
    معاون محیط زیست و‌ خدمات شهری شهرداری شیراز تصریح کرد: در این نشست طرح‌های مشترک هر کلان‌شهر مورد ارزیابی قرار گرفته که این طرح‌ها بیشتر در حوزه مباحث زیست محیطی، تصمیم‌گیری‌ها و استفاده از ظرفیت‌های وزارت نیرو که در اصل قانون هوای پاک هم به آن اشاره شده است، مورد بررسی قرار می گیرد.
    به گفته معاون محیط زیست و خدمات شهری شهرداری شیراز؛ مبحث کلان دنیای امروز توجه به مسئله محیط زیست است تا انسان‌ها بتوانند در یک محیط زیست سالم موضوع توسعه پایدار را دنبال کنند. او بیان کرد: کلان‌شهر شیراز در موضوع آلاینده هوا و مسائل زیست محیطی در وضعیت بسیار مطلوب‌تری قرار دارد و شیراز تنها کلان‌شهری است که هنوز به دلیل وجود آلاینده‌ها در کشور تعطیل نشده است و این در حالی‌ست که تمامی کلانشهرهای کشور در سال‌های گذشته حداقل یک روز به دلیل وجود آلاینده‌های جوی و تهدید سلامت شهروندان تعطیل شده است.
    غلامی ادامه داد: این موضوع زنگ خطری است که اگر ما همه امکانات شهری را اعم از مبلمان شهری و زندگی‌هایی که مدرنیته است داشته باشیم اما به محیط زیست توجه نشود می‌تواند منجر به تعطیلی و بروز خسارت‌های بسیار به حوزه اقتصادی و حتی به مردم شود.
    موضوع مهم مطرح شده این نشست، توجه به محیط زیست و اقداماتی است که ما باید در راستای شهری ایمن و پاک و بدون تهدید خطرات زیست محیطی داشته باشیم
    این مقام حوزه زیست‌محیطی در مدیریت شهری کلان‌شهر شیراز اضافه کرد: موضوع اول مطرح شده در برگزاری این نشست توجه به محیط زیست و اقداماتی است که ما باید در راستای شهری ایمن و پاک و بدون تهدید خطرات زیست محیطی داشته باشیم.
    ا‌و با بیان اینکه با گسترش فضای سبز اکسیژن افزایش یافته و مردم از هوای پاک بهره‌مند می‌شوند، گفت: برای این موضوع مستلزم در اختیار داشتن آب کافی و زمان لازم هستیم و باتوجه به اینکه منابع طبیعی بیش از ۱۳ هزار هکتار از اراضی خود را در اختیار شهرداری قرار داده است، مدیریت و توسعه فضای سبز این اراضی در حال انجام است.
    معاون محیط زیست و خدمات شهری شهرداری شیراز ادامه داد: در کنار تمام اقدامات، اما در تأمین آب قدری با مشکل مواجه‌ایم و شهرداری شیراز و سایر شهرداری‌ها برآنند تا با استفاده از تصفیه پساب‌ها و اجرای تصفیه‌خانه‌های محلی این مشکل را رفع کنند.
    استفاده از ظرفیت‌های قانونی مصوب در زمینه ایجاد فضای سبز و کاهش آلودگی‌ها، از دیگر موضوعات مورد اشاره غلامی بود که گفت: تصویب قانون هوای پاک در سال ۹۶ برای دستگاه‌های اجرایی تکالیفی را مشخص کرده است که تأمین آب مورد نیاز کلانشهرها با استفاده از پساب‌ها توسط وزارت نیرو یکی از این تکالیف است‌ و این در حالی‌ست که اگر این موضوع محقق شود همه اراضی، ارتفاعات و باغاتی که در اختیار شهرداری است مشکل آبرسانی و فضای سبز آنها رفع خواهد شد.
    مدیرکل نظارت بر خدمات شهری شهرداری شیراز: انتقال تجارب شهرداری شیراز در حوزه‌های مدیریت پسماند و بازیافت، کنترل سیلاب، احیای باغات قصردشت انجام شد
    مدیرکل نظارت بر خدمات شهری شهرداری شیراز نیز عنوان کرد: چهل‌ویکمین نشست کمیسیون محیط زیست و خدمات شهری مجمع شهرداران کلانشهرهای کشور با دو نشست تخصصی برگزار شد که در آن مباحث عمده شهرداری‌ها و مشکلاتی که در حوزه خدمات شهری وجود دارد، مطرح شد.
    سعید معصومی عنوان کرد: در این جلسه همچنین موارد مربوط به کارکنان اداری به‌ویژه در حوزه سازمان آتش‌نشانی و مشکلاتی که کمیته‌های خدمات شهری در حوزه‌های مختلف در شهرداری با آن مواجه هستند، به اشتراک گذاشته ‌شد و اعضا به همفکری مشترک در راستای تصویب قوانین دست یافتند. او اضافه کرد: در نشست اول در خصوص خدمات مورد ارائه به زائرین اربعین بحث و گفت‌وگو شد. مدیرکل نظارت بر خدمات شهری شهرداری شیراز بیان کرد: در نشست دوم نیز در خصوص انتقال تجارب شهرداری این کلان‌شهر در حوزه‌های تأثیرگذاری همچون مدیریت پسماند و بازیافت، کنترل سیلاب، احیای باغات قصردشت و مسائل و موضوعات مورد طرح میان معاونین خدمات شهری کلانشهرها که در هر شهری مطرح است و نیاز به ایجاد یک وحدت رویه در حوزه مدیریت خدمات شهرداری دارد، بحث شد.