سرمقاله

حدس و گمان‌ها در باره گفت‌‌وگوی تهران‌- واشنگتن ‪/‬ جلال خوش‌چهره

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • آمادگی ایرانسل برای همکاری با استارتاپ‌ها در حوزه هوش مصنوعی
  • برگزاری رویداد ایران‌هلث با حمایت همراه اول نمایشگاه بین‌المللی ایران هلث با حمایت همراه اول به عنوان نخستین اپراتور سلامت کشور، برگزار می‌شود.
  • اعلام بسته تخفیفی ایرانسل ویژه روز جهانی ارتباطات
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 10506  |  صفحه ۴ | فرهنگ و هنر  |  تاریخ: 23 خرداد 1402
    گفت‌وگو با کیوان وارثی، به پاس سال‌ها فعالیت درخشان در عرصه هنرهای تجسمی
    خلق تصاویر برای مخاطبانی به وسعت جهان
    کیوان وارثی، کاریکاتوریست و گرافیست ایرانی است، وی نخستین اثرش را در سال 1376 در نشریه طنزو کاریکاتور منتشر و در طول سالیان بعد به شکل حرفه ای کاریکاتور و گرافیک را دنبال کرد، از انتشار آثارش در نشریه گل آقا گرفته تا همکاری با روزنامه های چون اعتماد، شرق، بیان، قانون و... تا دیوار گالری ها و نمایشگاه‌ها در تهران، استانبول، سئول، اوتاوا، لاهه، مکزیکو سیتی، میلان، بروکسل و...
    در دیوار جوایز او نیز می‌توان افتخارات بسیاری را یافت، از مقام نخست جشنواره ایتالیا، تا مدال نقره کره جنوبی، از مقام نخست کنفرانس آزادی مطبوعات کشور هلند تا جایزه عالی جشنواره جهانی طنز میلان.
    اکنون با یک جستجوی ساده می توان آثارش را در نشریات و سایت هایی از ایران، استرالیا، کانادا، ترکیه و هلند سراغ گرفت. او علاوه بر کاریکاتوریست، تجربه سردبیری، مدیریت هنری، کیوریتوری نمایشگاه گروهی کاریکاتور و داوری جشنواره‌های جهانی و داخلی را در کارنامه خود دارد. با کیوان وارثی در روزنامه ابتکار به گفت و گو نشستیم تا با جهان کاریکاتور و هنر در ذهن او بیشتر آشنا شویم.
    بگذراید با یک پرسش ساده و تکراری اما چالش برانگیز آغاز کنیم، هنر چیست؟
    به باور من هنر همان زندگی است، هنر همان لحظه‌ای از زندگی ست که توسط هنرمند با ابزار هنر ماندگار می شود.
    چالش‌های یک هنرمند در دنیای امروز چیست؟
    شاید مهم ترین چالش‌های یک هنرمند در نیای امروز را بتوان به دو چالش خلاقیت در خلق اثر و تنوع راه‌های ارتباطی خلاصه کرد.
    لطفا بیشتر توضیح دهید، منظورتان از تنوع راه‌های ارتباطی چیست؟
    ما هر چند سال و گاهی بسیار کوتاه تر، شاهد ایجاد یک مسیر جدید و البته شگفت انگیز در مسیر ایجاد و خلق اثر هنری و حتی راه‌های ارتباطی با بازار هنر و خریداران هستیم. به عنوان مثال هوش مصنوعی بی تردید راه‌های خلق اثر را متنوع کرده و متنوع تر خواهد کرد و همینطور به حضور ان‌اف‌تی‌ها توجه کنید، چقدر این بازار گسترده و متنوع است، البته من برخلاف افرادی که ان‌افی‌تی‌ها و هوش مصنوعی را خطرناک می دانند بر این باور هستم که محدود کردن جهان خلاقیت و ارتباط به هیچ وجه کارساز نیست و باید با شناخت فضاها و امکانات جدید و مدرن در آنها حضوری فعال داشت.
    مارکت و به قول ساده تر تجارت هنر به ویژه کارتون و کاریکاتور را چگونه می‌بینید؟
    با توجه به نکاتی که در پرسش پیشین گفتم، بسیار متنوع و جذاب می بینم.
    نقش ان‌اف‌تی‌ها را دنیای امروز چگونه ارزیابی می‌کنید؟
    ان‌افی‌تی‌ها بازار جدیدی را به تجارت هنر افزود که به باور من راه ارتباط بین هنرمند یا صاحب اثر با خریدار یا سرمایه گذار را تسهیل کرد و همین امر به بهبود شرایط تجارت در هنر مدرن انجامیده است و من از این بابت خرسندم. در زمینه هنر کاریکاتور نیز آثار قابل توجهی را در بازار ان اف تی ها شاهد بودم.
    آیا هنر کارتون و کاریکاتور ارزش خود را از دست داده اند؟
    به معنای کارتون و کاریکاتور مطبوعاتی و دیوار گالری‌ها می‌توان این ادعا را کرد که بسیار حضور کمرنگ و ضعیفی دارد اما به معنای حضور در ان‌اف‌تی‌ها و جشنواره‌ها خیر، بلکه حضوری فعال و پررنگ دارد.
    بگذراید کمی به روزتر صحبت کنیم، با توجه به تاثیرات هوش مصنوعی بر همه جوانب زندگی، تاثیر آن را بر هنر به ویژه هنر کارتون و گرافیک چگونه ارزیابی می کنید؟
    جالب است که اخیرا در یکی از جشنواره های خارجی شاهد ارسال چند اثر خلق شده با هوش مصنوعی بودیم و به باور برخی هنرمندان این آثار باید از داوری حذف شوند و فکر می کنم حتما کسانی هم موافق حضور این آثار در داوری هستند، فکر می کنم جشنواره ها باید زودتر در این باره تصمیم بگیرند و از شرایط عقب نمانند، شاید باید تعریفی جدید از آثار مورد قبول و راستی آزمایی آنها ارائه دهند.
    آیا ماشین و ربات یا هوش مصنوعی روزی جای هنرمند را خواهد گرفت و حرفه هنرمند به طور کامل از دست خواهد رفت؟
    من چنین باوری ندارم و فکر کنم که ذهن انسان و جهان خلق شده توسط او بسیار متنوع و قدرمند است، من فکر می‌کنم آنچه انسان را قدرتمند می کند رویاست، رویا دیدن و تصور کردن یک رویا توسط بشر بی انتها و متنوع است، البته که می‌توان از هوش مصنوعی در راه خلق بهتر رویاپردازی‌ها کمک گرفت اما به باور من منبع و منشا رویا پردازی بشر خواهد بود.
    مهم ترین چالش‌های شما به عنوان یک هنرمند در جهان امروز چیست؟
    یاری رساندن به ایجاد صلح جهانی با شناخت هرچه بهتر امکانات جدید و قدم گذاشتن در مسیرهای تازه برای خلق اثر و در پایان ارتباط با مخاطب.
    سپاس از زمانی که برای این گفت‌وگو در اختیار ما گذاشتید.