سرمقاله

درتقاطع ناشناختگی اتفاقات امروز ایران! / محمدعلی وکیلی

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • حمایت ایرانسل از رویداد استارتاپی «هوش مصنوعی از داده تا ثروت»
  • کیوسک‌های دیجیتال نخستین اپراتور سلامت کشور رونمایی و نصب شد
  • پرونده مرکز مبادله در دیوان عدالت اداری آیا مرکز مبادله ارز و طلای ایران، فاقد وجاهت قانونی است؟
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 1066  |  صفحه ۸ |   |  تاریخ: 19 آذر 1401
    کدام کشورها بیشترین هزینه را برای سوخت و انرژی می‌پردازند؟
    تهاجم روسیه به اوکراین، زنجیره تأمین جهانی را از هم گسست. و در نتیجه آن امسال قیمت بنزین، برق و گاز طبیعی، به شدت افزایش پیدا کرد. این میان برخی کشورها این افزایش را بیش از سایرین احساس می‌کنند. تا حدی که در بعضی از آنها قیمت انرژی در سال ۲۰۲۲ به سطوح تاریخی رسیده است .در نتیجه تهاجم روسیه به اوکراین، قیمت بنزین، برق و گاز طبیعی در برخی مناطق شدیداً افزایش پیدا کرد. در بحبوحه نوسانات شدید قیمتی، خانوارها و مشاغل بسیاری با قبوض بالاتر انرژی مواجه شدند. در حالی‌که ابهامات پیرامون جنگ نیز بسیارند و پیش‌بینی می‌شود که هزینه‌های گرمایش زمستانی نیز افزایش شدیدی داشته باشند.
    ۱. قیمت جهانی انرژی: بنزین
    کدام کشورها و نواحی بیشترین هزینه را برای یک گالن گاز پرداخت می‌کنند؟ با میانگین ۱۱.۱۰ دلار در هر گالن، خانوارهای هنگ‌کنگ بالاترین بهای بنزین را در جهان پرداخت می‌کنند. _‌مقداری بیش از دو برابر میانگین جهانی. این افزایش قیمت دو دلیل مهم داشته است: مالیات‌های سنگین گاز و هزینه‌های بالای اراضی شیب‌دار. جمهوری افریقای مرکزی نیز مانند هنگ‌کنگ، هزینه گازی سنگینی دارد... به ازای هر گالن ۸.۶۰ دلار. این کشور به عنوان یک واردکننده خالص بنزین، از زمان جنگ در اوکراین، با فشارهای افزایشی قیمت مواجه بوده است. خانوارهای ایسلند و نروژ و دانمارک نیز بالاترین هزینه بنزین در اروپا را دارند. به طور کلی تورم در اروپا در ماه سپتامبر به سبب بحران انرژی به ۱۰ درصد رسیده است.
     ۲. قیمت جهانی انرژی: برق
    این نوسانات شدید در قیمت برق نیز دیده می‌شود. بخش عمده بالاترین قیمت برق خانگی به اروپا مربوط می‌شود. جایی که در آن هزینه‌های دانمارک و آلمان و بلژیک، تقریباً دو برابر بالاتر از فرانسه و یونان است.
    به طور کل قیمت برق در بسیاری از کشورهای اروپایی بیش از دو یا سه برابر میانگین جهانی ۰.۱۴ دلار در هر کیلووات‌-ساعت است. در سه ماهه‌ی اول سال ۲۰۲۲، قیمت برق خانگی در اتحادیه اروپا نسبت به سال قبل، ۳۲ درصد افزایش یافت.
    ۳. قیمت جهانی انرژی: گاز طبیعی
    هشت مورد از ۱۰ مورد بالاترین بهای گاز طبیعی در جهان، به اروپا برمی‌گردد. این میان «هلند» صدرنشین است.به طور کلی قیمت گاز طبیعی اروپا در یک سالی که از پی حمله به اوکراین گذشته است، شش برابر شده. خبر خوب اینکه سرمای نه چندان زیاد فصل پاییز به کاهش ۲۲ درصدی تقاضای گاز طبیعی در اروپا در ماه اکتبر (به نسبت زمان مشابه در سال قبل) کمک کرده است. و همین عامل هم به کاهش خطر کمبود گاز در اواخر زمستان کمک می‌کند.
     در خارج از اروپا، کشور برزیل، با وجود آنکه حدوداً نیمی از عرضه داخلی جهان را بر عهده دارد، اما چهارمین کشور پربهای گاز طبیعی محسوب می‌شود. هزینه‌های بالای پخت‌وپز، به ویژه برای خانوارهای کم‌درآمد، موضوعی چالش‌انگیز بوده که در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری ماه اکتبر نیز اهمیت بیشتری پیدا کرد.
    این میان سنگاپور بالاترین قیمت گاز طبیعی در آسیا را دارد... زیرا بخش عمده گاز این کشور از طریق تانکرها یا خطوط لوله وارد شده و این کشور را در برابر شوک‌های قیمتی آسیب‌پذیر می‌کند.
    افزایش رقابت
    تا ماه دسامبر، تمام محموله‌های نفت‌خام از طریق دریا از روسیه به اروپا متوقف خواهد شد و احتمالاً قیمت بنزین در زمستان و سال ۲۰۲۳ افزایش خواهد یافت. تحلیل نگران‌کننده EIA (اداره اطلاعات انرژی امریکا) نشان می‌دهد که اگر روسیه به طور کامل عرضه خود را قطع نموده و تقاضا نیز کاهش نیابد، ظرفیت ذخیره‌سازی گاز طبیعی اروپا تا ماه فوریه به ۲۰ درصد کاهش خواهد یافت.
    از آنجا که اروپا به دنبال جایگزین‌هایی برای انرژی روسیه است، تقاضای بیشتر می‌تواند رقابت جهانی برای منابع سوختی را افزایش داده و به افزایش قیمت انرژی در ماه‌های آینده بینجامد. با این حال هنوز هم جا برای خوش‌بینی هست؛ بانک جهانی پیش‌بینی می‌کند که قیمت انرژی در سال ۲۰۲۳، پس از افزایش ۶۰ درصدی (که به دنبال جنگ اوکراین در سال ۲۰۲۲ اتفاق افتاد)، ۱۱ درصد کاهش خواهد یافت.