صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • اعلام تعرفه‌های تخفیفی ایرانسل ویژه حج
  • آغاز نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴ با حضور ایرانسل
  • گام بلند برای جهش تولید با برات الکترونیک/ سککوک ابزار موثر زنجیره تامین مالی
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 1092  |  صفحه ۱  |  تاریخ: 20 آذر 1401
    قطعنامه مجمع عمومی و سلاح هسته‌ای ‪/‬ سیف الرضا شهابی
    مجمع عمومی سازمان ملل با نزدیک به ۲۰۰ کشور عضو که در حال حاضر ریاست آن با آقای جابا کوروشی است در شامگاه روز چهارشنبه ۱۶ آذر ۱۴۰۱ قطعنامه‌ای درمورد نابودی بمب‌های اتمی اسرائیل صادر کرد زیرا تخمین زده می‌شود اسرائیل بین ۲۰۰ تا ۴۰۰ کلاهک اتمی در زرادخانه‌اش دپو کرده باشد.
    ۱۴۹ کشور که سه چهارم اعضای مجمع می‌باشند به این قطعنامه رای مثبت دادند و شش کشور آمریکا، کانادا، میکرونزی، پالیو و لیبریا رای منفی به صندوق انداختند و ۲۷ کشور از جمله: هند و اوکراین و بسیاری از کشورهای اروپایی به این قطعنامه رای ممتنع دادند.
    در این قطعنامه که به پیشنهاد مصر مطرح شد از اسراییل خواسته است به معاهده منع گسترش سلاح هسته ای بپیوندد و تمام تاسیسات هسته ای خود را تحت پادمان های جامع انرژی اتمی بین المللی قرار بدهد .
    اسرائیل یکی از ۹ عضوی است (آمریکا، روسیه، چین، انگلیس، فرانسه، هندوستان، پاکستان، کره شمالی و اسرائیل)‌ که در سطح جهان دارای بمب اتمی است و تنها رژیم دارنده تسلیحات اتمی در منطقه استراتژیک غرب آسیا می باشد.
    اگر چه قطعنامه‌های مجمع عمومی سازمان ملل الزام‌آور نیست و ضمانت اجرایی ندارد بر خلاف قطعنامه های شورای امنیت این سازمان که همه کشورهای ملزم به اجرای آن می باشند .
    مع الوصف، تصویب چنین قطعنامه در مجمع عمومی که همه کشورهای جهان در آن مشارکت دارند و از حق رای مساوی برخوردارند، نشان دهنده دیدگاه اکثریت کشورهای جهان در مورد کلاهک‌های هسته‌ای اسرائیل است و نگرانی عمیق کشورها از وجود کلاهک هسته‌ای در اسرائیل حکایت دارد و بیانگر این واقعیت است اکثر کشورهای جهان به خوبی متوجه‌اند وجود چنین زرادخانه برای صلح جهانی و امنیت بین المللی خطرناک است و آن هم در منطقه استراتژیک خاورمیانه که آبستن حوادث است و در لبه پرتگاه جنگ‌های خواسته و ناخواسته قرار دارد.
    توجه و دقت به ۶ عضوی که رای منفی دادند خصوصا آمریکا که همواره خود را مدافع معاهده منع تولید و تکثیر سلاح های هسته‌ای (ان پی تی‌)‌ می‌داند قابل تامل است.
    متاسفانه واشنگتن به تمام قطعنامه‌های مجمع عمومی و شورای امنیت سازمان ملل، به نفع اسرائیل رای می‌دهد و حکایت از روابط نزدیک و استراتژیک واشنگتن و تل آویو دارد و نشان می‌دهد مراکز تصمیم گيری آمریکا در اختیار لابی اسرائیل است.
    در حالی که آمریکا با وجود کلاهک هسته‌ای در کشورهای اسلامی خاورمیانه و شمال آفریقا و خلیج فارس شدیدا مخالفت می‌کند و برای دستیابی این کشورها حتی کشورهایی که وابسته به آمریکا هستند سنگ‌اندازی می‌کند مخالفت با قطعنامه مزبور یک سو نگری واشنگتن در توازن قوا به نفع اسرائیل را در خاورمیانه نشان می‌دهد،‌ همگان بر این واقعیت واقفند وجود زرادخانه هسته‌ای اسرائیل به نفع صلح در منطقه خاورمیانه نمی‌تواند باشد‌.
    وجود کلاهک هسته‌ای در اسراییل مشوق و محرک برای سایر کشورهای خاورمیانه و خلیج فارس و شمال آفریقا است تا دیر یا زود در جهت برخورداری از سلاح هسته‌ای گام بردارند و این منطقه، تبدیل به انبار سلاح هسته‌ای بشود و با اشتباهی کوچک، فاجعه‌ای بزرگ راه بیفتد.
    وجود سلاح هسته‌ای در هر کشوری بدون استثنا خطری بزرگ برای حیات بشر در کره خاکی است و همه کشورهای جهان بدون استثنا باید در جهت امحای سلاح هسته‌ای و تسلیحات کشتار جمعی گام بردارند تا جهان به طرف صلح و امنیت پایدار روی آورد.