سرمقاله

گسترش روابط خارجی ضرورت منافع ملی ‪/‬ کیکاوس پورایوبی

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • اعلام بسته تخفیفی ایرانسل ویژه روز جهانی ارتباطات
  • افتتاح پروژه‌های ارتباطی ایرانسل با حضور رئیس‌جمهور به مناسبت روز جهانی ارتباطات
  • افتتاح پروژه‌های ارتباطی همراه اول با دستور رییس‌جمهور سایت‌های 5G کشور از مرز ۱۸۰۰ عبور کرد در آستانه روز جهانی ارتباطات، سایت نسل پنجم همراه اول در کتابخانه ملی ایران افتتاح شد تا تعداد سایت‌های 5G کشور از ۱۸۰۰ عبور کند.
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 10985  |  صفحه ۱۱ | ایران و جهان  |  تاریخ: 30 خرداد 1402
    در بیانیه مشترکی از سوی دوحه و ابوظبی اعلام شد
    عادی سازی روابط قطر و امارات پس از 6 سال
    قطر و امارات پس از گذشت حدود ۶ سال وقفه به دلیل اختلاف کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس با دوحه، از آغاز مجدد فعالیت نمایندگی های دیپلماتیک خود و برقراری رابطه رسمی خبر دادند و وزرای خارجه دو کشور تلفنی گفت وگو کردند.
    به گزارش ایرنا، دوحه و ابوظبی در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند که تصمیم گرفته‌اند از امروز فعالیت سفارت قطر در ابوظبی و کنسولگری آن در دبی و سفارت امارات در دوحه را از سر بگیرند.
    در بیانیه دو کشور اشاره شده است که این اقدام بر اساس توافقنامه «العلا» و علاقه مندی دو کشور برای تقویت روابط دوجانبه صورت می گیرد.
    آنها همچنین تاکید کردند که این اقدام نشات گرفته از اراده رهبران دو کشور و توسعه مسیر اقدام مشترک عربی برای برآورده کردن آرزوهای دو ملت دوست است.
    همزمان با این اعلامیه، خبرگزاری رسمی قطر(قنا) گزارش داد که «محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» نخست وزیر و وزیر امورخارجه این کشور امروز با «عبدالله بن زاید آل نهیان» همتای اماراتی خود تلفنی گفت و گو کرد.
    وزیر امور خارجه قطر در این تماس تلفنی که به مناسبت از سرگیری آغاز فعالیت نمایندگی های دیپلماتیک بین دو کشور انجام شد، این اقدام را به همتای اماراتی خود تبریک گفت.
    «محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» ‌ همچنین با ابراز خوشحالی در از سرگیری روابط دیپلماتیک بین دو کشور اظهار داشت که کشورش مشتاق تقویت مشارکت با امارات که منعکس کننده عمق روابط برادرانه بین دو ملت است، می باشد.
    خبرگزاری قنا افزود: که دو طرف، روابط برادرانه بین دوحه و ابوظبی و راه‌های ارتقای همکاری‌ این روابط در زمینه‌های مختلف که منافع دو ملت برادر را محقق کند و همچنین تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی و تعدادی از مسائل مد نظر دو طرف را بررسی کردند.
    قطر در آوریل گذشته اعلام کرد که در حال همکاری با امارات متحده عربی برای تبادل مجدد هیات های دیپلماتیک بین دو کشور در هفته های آینده است.
    «مجید الانصاری» سخنگوی وزارت امور خارجه قطر در آن زمان گفت که کمیته های فنی هم اکنون در این چارچوب کار می کنند و با توجه به پیشرفت های مثبتی که در جلسات گذشته وجود داشته است انتظار می رود که برای بررسی مراحل مورد نیاز برای بازگشایی سفارتخانه ها دیدارهایی بین طرفین انجام شود.
    روابط قطر و امارات طی یک سال گذشته شاهد توسعه بوده است زیرا مقامات دو کشور با هدف ارتقای همکاری ها مطابق با نتایج اجلاس العلا دیدارها و تماس های زیادی برگزار کردند.
    «محمد بن زاید» رئیس امارات در ۵ دسامبر گذشته برای اولین بار پس از بحران به وجود آمده بین کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس با قطر در سال ۲۰۱۷، به دعوت «تمیم بن حمد آل ثانی» که ژانویه گذشته از ابوظبی دیدن کرده بود به دوحه سفر کرد و در نشستی که با حضور شاه بحرین، سلطان عمان، رئیس جمهور مصر و شاه اردن برگزار شد، شرکت کرد.
    بحران روابط میان عربستان، امارات، مصر و بحرین با قطر از ۱۵ خرداد ۹۶ آغاز شد. این چهار کشور از همان زمان با زدن اتهام های گوناگون به دوحه، روابط سیاسی و دیپلماتیک خود را با قطر قطع کردند و قطر را زمینی، دریایی و هوایی به محاصره درآوردند.
    دوحه نیز با رد اتهام های مطرح شده از سوی همسایگان عرب خود و مصر، آن‌ها را به کوشش برای دست‌اندازی به حاکمیت قطر و تسلط بر منابع آن متهم کرد.
    این اختلافات در چهل و یکمین نشست سران شورای همکاری خلیج فارس در شهر «العلا» در عربستان که ۱۶ دی ماه ۱۴۰۰ برگزار شد، طرف های تحریم کننده قطر با دوحه آشتی کردند.