سرمقاله

شارلاتانیسم در کشتی! / حجت اله اکبرآبادی

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • همکاری همراه اول و شرکت انتقال گاز ایران باهدف بهبود خدمات مخابراتی و هوشمندسازی زنجیره ارزش
  • آغاز دور جدید حراج شماره‌های رند همراه اول
  • حضور همراه اول در برگزاری نمایشگاه بین‌المللی اینوتکس 2024
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 11083  |  صفحه ۲ | سیاست روز  |  تاریخ: 01 تیر 1402
    روایتی از اقدام هماهنگ علیه سازمان مجاهدین خلق
    یورش به لانه زنبور تروریست‌ها
    یک روزنامه آلبانیایی از پیگرد قانونی ۶ نفر در پی عملیات روز سه شنبه پلیس آلبانی در قرارگاه گروهک منافقین و احتمال بازجویی از اعضای این گروهک به دلیل فعالیت‌های غیرقانونی آن‌ها خبر داد.
    درپی عملیات روز سه‌شنبه پلیس آلبانی برای «بازرسی» قرارگاه گروهک منافقین در شهرک مانزا در بندر دورس  این کشور که گفته شد دستور آن توسط دادگاه ویژه علیه فساد و جرایم سازمان‌یافته تیرانا صادر شده بود، روزنامه آلبانی دیلی نیوز گزارش داد که پلیس دورس امروز ۶ نفر را تحت پیگرد قانونی قرار داده است.
    آلبانی دیلی نیوز در ادامه گزارش داد: طبق اعلام رسانه‌های محلی، این شهروندان به دلیل ارتکاب به چهار تخلف که شامل تخریب اموال ضمن سرپیچی از مقررات خودروهای پلیس، سرپیچی از دستور پلیس، سرپیچی از تصمیم دادگاه و حمله به پلیس  می‌شود، تحت تعقیب کیفری قرار گرفته‌اند.
    این روزنامه همچنین نوشت: با توجه به تنش‌های ایجاد شده و خشونت پلیس در قرارگاه مجاهدین خلق، انتظار می‌رود که برخی اعضای این قرارگاه نیز مورد بازجویی قرار بگیرند.
    رسانه‌های آلبانی گزارش دادند که پلیس این کشور برای انجام بازرسی‌هایی به قرارگاه سه هزار نفره «اشرف ۳» گروهک منافقین رفته بود. دستور بازرسی توسط دادگاه ویژه علیه فساد و جرایم سازمان‌یافته صادر شده بود.
    این بازرسی برای بررسی احتمال تروریستم و حملات سایبری از سوی گروهک منافقین انجام گرفت.
    به نوشته رسانه‌های آلبانی، با این‌که عملیات چهارساعته پلیس این کشور در مقر منافقین قانونی بوده، مقاومت‌هایی از سوی این گروهک انجام گرفته است.
    طی این بازرسی، پلیس آلبانی توانسته سرورهایی را پیدا کند که از آن‌ها برای هک برخی موسسات خارجی استفاده شده است.
    وزارت کشور آلبانی هم گفت: عملیات پلیس این کشور به این دلیل انجام گرفته که گروهک منافقین برخلاف توافق و تعهدهای داده شده در سال ۲۰۱۴ عمل کرده‌اند. منافقین در سال ۲۰۱۴ پذیرفته بودند که تنها برای «اهداف بشردوستانه در این کشور مستقر شوند و به هیچ فعالیت دیگری نپردازند.
    وزارت کشور آلبانی در‌این‌باره همچنین گفت: متاسفانه این گروه به تعهدهای خود عمل نکردند و توافق‌شان را زیرپا گذاشتند. مداخله پلیس آلبانی نیز مطابق با قانون بوده است.
    روزنامه دیلی آلبانی نیوز پیش‌تر نیز به احتمال بازجویی از اعضای گروهک منافقین به دلیل فعالیت‌های غیرقانونی در خاک این کشور، از جمله انجام دادن حملات سایبری علیه نهادهای خارجی خبر داده بود.
    در همین رابطه سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص ارتکاب اقدامات مجرمانه و تروریستی توسط منافقین در آلبانی واکنش نشان داد.
    وی اعلام کرد: براساس خبرهای منتشره، صبح روز ۳۰ خرداد، پلیس آلبانی براساس حکم دادگاه عالی مبارزه با تروریسم آن کشور، اقدام به ورود به پادگان اشرف جهت بازرسی کرد. دلیل این اقدام، ارتکاب اقدامات مجرمانه و تروریستی توسط منافقین در آلبانی اعلام شد.
    مقامات ذی‌ربط کشور آلبانی از کشف و ضبط شماری از سیستم‌های الکترونیکی و پهپادهایی که منافقین اقدامات تروریستی خود را به واسطه آنها پیگیری و هدایت می‌کردند، خبر داده و گفتند آنها (منافقین) با اقدامات تروریستی و سایبری، توافق سال ۲۰۱۴ با آلبانی را نقض کرده‌اند.
    منافقین به دلیل ذات تروریستی خود، همواره خطری برای امنیت میزبان خود خواهند بود، به همین دلیل دولت عراق آنها را اخراج کرد و دولتهای دیگر نیز از پذیرش آنها خودداری کردند. امیدواریم دولت آلبانی اشتباه خود در میزبانی از این فرقه تروریستی را جبران کند.»
    از سوی دیگر سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با بیان اینکه دولت های آلبانی و فرانسه به رویکرد قانونی خود برگشته اند، گفت: منافقین امروز در بدترین شرایط خود هستند و روز ۳۰ خرداد برای آنها به روزی تاریک تبدیل شده است.
    ابوالفضل عمویی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به عملیات پلیس آلبانی علیه گروهک منافقین گفت: اتفاق روز سه شنبه در آلبانی و همزمان در فرانسه علیه گروهک منافقین، بازگشت دولت های آلبانی و فرانسه به عقلانیت و رویکرد قانونی تلقی می‌شود.
    وی ادامه داد: واقع بینی تا حدودی در آلبانی شکل گرفته و آنها به یک رفتار مبتنی بر قانون در مقابل این گروهک تروریستی دست زدند. البته این سوال همچنان وجود دارد که چگونه در محیط امنیتی اروپا میدان برای جولان تروریست‌ها فراهم شده و به گروه‌های تروریستی موقعیت و فرصت برای اقدامات مخرب سایبری و تلاش علیه منافع مردم ایران می‌دهند.
    سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تاکید کرد: وجود گروه‌های تروریستی در کشور میزبان تهدیدی برای منافع ملی آنها هم هستند؛ لذا محدود کردن و برخورد قانونی با آنها منجر به تامین منافع ملی مردم آلبانی هم می‌شود.
    عمویی ادامه داد: جمهوری اسلامی همواره از موضع دیپلماسی اقتدار و عزت خطر و تهدید گروهک‌ و جریان‌های ضدایرانی را برای طرف‌های اروپایی تشریح کرده است؛ البته که اقدامات گروهک‌ها اعم از اقدامات فیزیکی و یا مخرب سایبری چیزی نیست که برای دولت‌های اروپایی مغفول باشد.
    وی در جمع‌بندی گفت: اتفاق روز سه شنبه پیام روشنی هم به جریانات ضدایرانی برهم زننده امنیت کشور ما دارد است؛ علاوه بر این امسال منافقین در بدترین شرایط خود هستند و روز ۳۰ خرداد، به روزی تاریک برای آنها تبدیل شده است.
    گفتنی است برخورد پلیس آلبانی با گروهک تروریستی مجاهدین خلق یک سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز سه‌شنبه ۳۰ خرداد، به صدای آمریکا گفت: دولت بایدن از حق دولت آلبانی برای تحقیق در مورد احتمال فعالیت‌های غیرقانونی در خاک خود، حمایت می‌کند.
    این سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: به نظر می‌رسد ورود پلیس آلبانی به اردوگاه اشرف برای اجرای یک دستور دادگاه بوده و پلیس آلبانی به آمریکا اطمینان داده که طبق قوانین عمل کرده است. همچنین لازم به ذکر است که فرانسه نیز چند روز قبل همایش سالانه این گروه را در خاک خود ممنوع کرده بود.