سرمقاله

«پشه مالاریا» علیه پوتین ‪/‬ جلال خوش‌چهره

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • آمادگی ایرانسل برای همکاری با استارتاپ‌ها در حوزه هوش مصنوعی
  • برگزاری رویداد ایران‌هلث با حمایت همراه اول نمایشگاه بین‌المللی ایران هلث با حمایت همراه اول به عنوان نخستین اپراتور سلامت کشور، برگزار می‌شود.
  • اعلام بسته تخفیفی ایرانسل ویژه روز جهانی ارتباطات
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 11454  |  صفحه ۱۱ | ایران و جهان  |  تاریخ: 06 تیر 1402
    پریگوژین کجاست؟
    روسیه پس از شورش واگنر
    پس از موافقت یوگنی پریگوژین برای پایان دادن به شورش و توقف حرکت کاروان مزدورانش به سمت مسکو، گزارش‌ رسانه‌های روسیه از شهر «روستوف» واقع در شرق این کشور حاکی از برقراری آرامش پس از خروج نیروهای واگنر از شهر است.
    خبرگزاری‌های روسیه همچنین به نقل از مقامات محلی گزارش دادند که همه محدودیت‌های حمل و نقل در منطقه «روستوف» از جمله محدودیت‌های وضع شده در بزرگراه‌ها برداشته شده و فعالیت اتوبوس‌ها و قطارها نیز به حالت عادی برگشته است.
    این رسانه‌ها همچنین اعلام کردند که ورود کاروان نظامیان واگنر به این منطقه، باعث وارد شدن خساراتی به «بیش از ۱۰ هزار متر مربع» از سطح جاده‌های روستوف شده است و انتظار می‌رود که تعمیرات جاده‌ها دست‌کم دو روز طول بکشد.
    وضعیت در مسکو و ورونژ
    با وجود پایان ساعات بحرانی، روز یکشنبه همچنان در مسکو وضعیت «عملیات ضدتروریستی» حاکم بود و مقامات پایتخت اعلام کردند که اعلام دوشنبه به عنوان «روز غیر کاری» و محدودیت رفت و آمد در شهر همچنان به دلایل امنیتی به قوت خود باقی است.
    در استان کالوگا واقع در همسایگی پایتخت روسیه، مقامات منطقه دستور رفع موانع و محدودیت‌های جاده‌ای را داده‌اند که پیش از این برای توقف کاروان واگنر صادر شده بود.
    در شهر «ورونژ» که روز یکشنبه صحنه یک آتش سوزی بزرگ در انبار نفت بود، مقامات اعلام کردند که حریق خاموش شده است؛ با این وجود همچنان توضیحی درباره علت وقوع آتش سوزی نداند.
    برخی رسانه ها گزارش داده بودند که قبل از انفجار و آغاز آتش سوزی، یک هلیکوپتر در نزدیکی این منطقه دیده شده است.
    ارتش روسیه اعلام کرد که در این شهر مستقر شده و بر عملیات تخلیه منطقه از نیروهای واگنر نظارت دارد.
    الکساندر گوسف، فرماندار ورونژ نیز اعلام کرد که محدودیت‌های رفت و آمد وضع شده در جریان تحولات روز شنبه، پس از «حل و فصل نهایی وضعیت» شهر برداشته خواهد شد.
    نیروهای واگنر کجا هستند؟
    ژنرال ریچارد دانات، رئیس سابق ستاد کل بریتانیا هشدار داده است که اگر مزدوران گروه واگنر به دنبال رهبر خود یوگنی پریگوژین وارد بلاروس شوند، آنگاه ممکن است یک حمله دیگر به کی‌یف این‌بار از بلاروس انجام شود.
    به گزارش یورونیوز، او روز یکشنبه به خبرگزاری اسکای گفت: «پریگوژین ظاهراً صحنه را ترک کرده تا به بلاروس برود. اما آیا واقعا این پایان کار او و گروه واگنر است؟ این واقعیت که پریگوژین به بلاروس رفته به نظر من یک موضوع نگران کننده است.»
    او افزود: «ما هنوز نمی‌دانیم که چند نفر از مبارزان او همراهش رفته‌اند و اگر او به بلاروس رفته باشد آنهم درحالی که یک نیروی رزمی مؤثر را در اطراف خود نگه داشته باشد، آنگاه دوباره تهدیدی برای کی‌یف خواهد بود.» او به اوکراین توصیه کرد که وضعیت را با دقت زیرنظر داشته باشد تا بتوانند حملات احتمالی از سمت بلاروس دفع کنند.
    در همین رابطه لازم به ذکر است که روز دوشنبه یوگنی پریگوژین، رئیس گروه نظامی واگنر با میانجیگری بلاروس قرار شد پیشروی نیروهایش را به سمت مسکو متوقف کند و خودش هم عازم این کشور شود؛ اما هنوز هیچ گزارشی درباره ورود پریگوژین به بلاروس منتشر نشده است.
    به گزارش وب‌سایت سی‌بی‌سی، نه تنها هیچ گزارشی از ورود پریگوژین به بلاروس منتشر نشده، بلکه بسیاری از سوالات درباره اینکه آیا او تبعید خواهد شد و یا اینکه اصلا او چه نقشی در بلاروس ممکن است داشته باشد، بی‌پاسخ مانده‌اند.
    یوگنی پریگوژین جمعه شب با ادعای اینکه وزارت دفاع روسیه به مواضع آن‌ها حمله کرده، به همراه نیروهایش به سمت مسکو حرکت کردند. شورش واگنری‌ها واکنش‌های مختلفی را از سوی مقامات روسیه به دنبال داشت و در این میان ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، پریگوژین را که روزی از نزدیکان خود بود به “خیانت” متهم کرد.
    عصر روز شنبه این درگیری با میانجیگری الکساندر لوکاشنکو، رئیس‌جمهوری بلاروس خاتمه یافت و رئیس گروه واگنر از عقب‌نشینی نیروهایش خبر داد و قرار شد که به این کشور برود؛ اما هنوز هیچ گزارش و یا خبری مبنی بر ورود پریگوژین به بلاروس اعلام نشده است.
    از سوی دیگر یک منبع در دفتر دادستانی کل روسیه به اسپوتنیک گفت، پرونده کیفری علیه یوگنی پریگوژین، رئیس‌ گروه نظامی واگنر لغو نشده است.
    این منبع به خبرگزاری اسپوتنیک گفت: پرونده کیفری علیه پریگوژین بسته نشده است. گفتنی است، روز جمعه سرویس امنیتی فدرال روسیه (FSB) پرونده‌ای کیفری را علیه پریگوژین به اتهام تحریک شورش مسلحانه افتتاح کرد. این سرویس امنیتی اعلام کرد، صحبت‌هایی که از جانب این رئیس گروه واگنر مطرح شدند، تهدید تشدید نزاع در خاک روسیه را در پی داشتند. وزارت دفاع روسیه اعلام کرد، گزارشها درباره حملات ادعایی ارتش روسیه به اردوگاه‌های گروه واگنر کذب هستند. همچنین پیش از این دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین گفته بود که پرونده جنایی علیه پریگوژین مختومه شده و او با ضمانت شخص ولادیمیر پوتین به بلاروس می‌رود.
    آمریکا و اتحادیه اروپا
    از سوی دیگر، وزیر خارجه آمریکا مدعی شد که اقدام اخیر گروه نظامی واگنر در روسیه می‌تواند از بی‌ثباتی مضاعف در دولت ولادیمیر پوتین خبر داده و فرصتی باشد برای اوکراین تا مناطق از دست رفته‌اش را پس بگیرد. به گزارش ایسنا، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده در گفت‌وگو با سی‌بی‌اس نیوز گفت: این اتفاق مستقیماً قدرت ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه را به چالش کشید و سؤالاتی را مطرح کرد. این (شورش) نشان از شکاف‌هایی عمیق دارد. نمی‌توانیم تخمین بزنیم که نتیجه این شکاف‌ها چه خواهد شد، اما می‌دانیم که پوتین در هفته‌ها و ماه‌های آتی باید جواب خیلی سؤالات را بدهد.
    این اظهارات آنتونی بلینکن برجسته‌ترین نمونه از واکنش دولت جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا به شورش گروه پیمانکار نظامی واگنر در روز جمعه و شنبه بود.
    علاوه بر این رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز دوشنبه گفت، شورش ناکام گروه مزدور نظامی واگنر در روسیه نشان‌دهنده شکاف‌هایی در قدرت نظامی مسکو است که با جنگ در اوکراین ایجاد شده است.
    به گزارش خبرگزاری رویترز، «جوزپ بورل» رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا پیش از نشست وزرای خارجه این اتحادیه به خبرنگاران در لوکزامبورگ گفت: این سیستم سیاسی در حال نشان دادن شکنندگی‌هاست و این قدرت نظامی در حال تضعیف است.     
    بورل با بیان اینکه اکنون زمان آن است تا اتحادیه اروپا بیش از هر زمانی از اوکراین حمایت کند، افزود: این چیز خوبی نیست که ببینیم یک قدرت هسته‌ای مثل روسیه ممکن است وارد فاز بی‌ثباتی سیاسی شود. آن هیولایی که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه با واگنر ساخت، الان همان هیولا خودش را می‌گزد، آن هیولا دارد علیه سازنده خودش اقدام می‌کند.
    جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا پیش از آغاز نشست امروز وزرای خارجه اتحادیه اروپا در بروکسل با تصریح بر اینکه «بی‌ثباتی» در درون یک «قدرت هسته‌ای» خوشایند نیست، اولویت اروپا را کمک به اوکراین در جنگی دانست که پوتین آغاز کرده است.
    وزیر دفاع در تلویزیون ظاهر شد
    طی تازه ترین تحولات صورت گرفته نیز
    برای نخستین بار از شورش گروه واگنر، وزیر دفاع روسیه که هدف اصلی این کودتا بود، در انظار عمومی دیده شد و از فرماندهی نیروهای غربی روسیه در خط مقدم بازدید کرد. در ویدئویی که وزارت دفاع روسیه روز گذشته (دوشنبه) منتشر کرد، سرگئی شویگو، وزیر دفاع این کشور سوار بر یک هواپیما دیده می‌شود.
    این ویدئو صدا ندارد و مشخص نیست که در چه تاریخی ضبط شده است. شبکه تلویزیون نزدیک به وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که شویگو در این ویدیو به گزارش یوگنی نیکیفوروف، فرمانده گروه نظامی غرب روسیه درباره خطوط مقدم جنگ با اوکراین گوش می‌دهد.
    یوگنی پریگوژین، فرمانده گروه نظامی واگنر در شورش جمعه‌شب خود خواستار تحویل‌گرفتن شویگو و والری گراسیموف، رئیس ستاد ارتش روسیه شده بود تا به گفته خود «عدالت» را برقرار کند.
    پریگوژین این دو مقام را به بی‌کفایتی فاحش و فساد متهم کرده و مدت‌هاست که خواستار برکناری آن‌هاست.
    گراسیموف از زمان شورش در انظار عمومی دیده نشده است. کرملین هم از زمان حصول توافق با واگنر با میانجی‌گری بلاروس، صحبتی درباره اعمال تغییر در مقامات مطرح نکرده است.
    کرملین گفت که مسئله تغییرات پرسنلی تنها در اختیار ولادیمیر پوتین بوده و نمی‌توان در شروط توافق به آن پرداخت.
    با این‌ حال، با انتشار خبر توافق کرملین و پریگوژین با میانجی‌گری الکساندر لوکاشنکو، رئیس‌جمهوری بلاروس، شایعه شد که کرملین به واگنر وعده داده که سرگئی شویگو را برکنار خواهد کرد.
    چین و کره شمالی
    از سوی دیگر چین گانگ، وزیر خارجه چین و آندری رودنکو، معاون وزیر خارجه روسیه، روز یکشنبه در اولین نشست عمومی دیپلمات‌های دو کشور پس از شورش واگنر، در پکن با یکدیگر دیدار کردند.
    طی دو روز پرتنش در روسیه، رهبران چین بطور علنی واکنشی به اخبار شورش واگنر نشان ندادند و این حادثه در مجموع نیز پوشش محدودی در رسانه‌های چینی داشته است.
    خبرگزاری دولتی کره شمالی نیز گزارش داد که معاون وزیر خارجه این کشور روز یکشنبه در دیدار با سفیر روسیه در پیونگ یانگ گفته است که از هرگونه تصمیم رهبری روسیه برای مقابله با شورش اخیر حمایت می‌کند.