سرمقاله

حال ورزش خوب نیست! / حجت اله اکبرآبادی

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • آغاز عملیات اجرایی فیبرنوری ایرانسل در ۲۰ شهر جدید
  • سیفی: تامین مالی زنجیره تامین از بهترین ابزار‌ها برای مقابله با ناترازی بانک‌هاست
  • فراخوان جدید طرح پژوهانه همراه اول برای حمایت از پایان‌نامه‌ها و طرح‌های پژوهشی
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 11794  |  صفحه ۵ | جهان ورزش  |  تاریخ: 13 تیر 1402
    بیرانوند قراردادش را با پرسپولیس فسخ کرد
    در مسیر یاغی شدن
    گروه ورزش - دروازه‌بان تیم فوتبال پرسپولیس قراردادش را با این باشگاه فسخ کرد.
    علیرضا بیرانوند قراردادش را به صورت یک طرفه با باشگاه پرسپولیس فسخ کرد. او پیش از این دو مرتبه به باشگاه برای دریافت مطالباتش اخطار داده بود.
    برخی رسانه‌ها مدعی هستند که احتمال دارد بیرانوند فصل آینده به تیم استقلال برود.
    در شرایطی که چندی پیش جلسه حساسی بین رضا درویش و علیرضا بیرانوند برگزار شده بود و مدیرعامل پرسپوليس مدعی شد که هیچ مشکلی بین طرفین برای ادامه همکاری وجود ندارد و گلر ملی‌پوش تیم نیز با پشت سر گذاشتن دوران مصدومیت به تمرینات خواهد بازگشت، اکنون اما پیگیری‌ها از اتفاق غیرمنتظره‌ای خبر می‌دهد.
    علیرضا بیرانوند که پیش از این بابت پرداخت نشدن مطالبات خود با مدیرعامل این تیم دچار چالش شده بود و بحث تندی در زمان حضورش در اردوی تیم ملی شکل گرفته بود ، اکنون با نهایی شدن دومین نوتیس وی در این رابطه و بی توجهی باشگاه به مطالباتش، فسخ رسمی خود را دریافت کرد.
    هرچند این فسخ شاید از سوی باشگاه پرسپوليس با اعتراض همراه شود، اما بیرانوند را در مرز تصمیماتی جدی قرار داده است و شاید باید منتظر یکی از جنجالی‌ترین تابستان‌های نقل و انتقالاتی فوتبال ایران بود.
    از روز گذشته اخبار ضد و نقیضی از سنگربان فصل گذشته سرخ پوشان منتشر می‌شود و گفته شد که او با حجت کریمی سرپرست مدیرعاملی باشگاه استقلال هم دیدار داشته است، اما این خبر از سوی کریمی تکذیب شد.
    باید دید با این اتفاق دروازه‌بان شماره یک تیم ملی آبی پوش خواهد شد. پیش از این سید حسین حسینی سنگربان فصل گذشته استقلال، با انتشار متنی از جمع آبی پوشان خداحافظی کرده بود.
    افشای وحید امیری از تصمیم بیرانوند
    وحید امیری بازیکن تیم فوتبال پرسپولیس با انتشار پستی در صفحه مجازی خود به فسخ قرارداد علیرضا بیرانوند واکنش جالبی نشان داد.
    علیرضا بیرانوند با حضور در سازمان لیگ، در یک اقدام غیر قابل پیش‌بینی قرارداد خود را با پرسپولیس فسخ کرد.
    شایعات زیادی در رابطه با تیم آینده بیرانوند مطرح شده که یکی از جدی‌ترین آن‌ها توافق بیرانوند با استقلال بود.
    حالا وحید امیری بازیکن تیم فوتبال پرسپولیس که رابطه بسیار نزدیکی با بیرانوند دارد با انتشار پستی در صفحه مجازی خود نوشت: ما لرها سرمان می‌رود اما پای عهدمان می‌مانیم، علیرضا هرچقدر هم دلخور باشد محبت هواداران پرسپولیس را فراموش نخواهد کرد. علیرضا جایی نمی‌رود که قلب هواداران و عاشقان پرسپولیس شکسته شود.
    حجت کریمی مذاکره استقلال با بیرانوند را تایید کرد
    سرپرست باشگاه استقلال تهران مذاکره با علی رضا بیرانوند را تایید کرد.
    حجت کریمی سرپرست باشگاه استقلال تهران درباره خبر توافق استقلال با بیرانوند گفت: ما با بیرانوند مذاکره داشته ایم و این موضوع صحت دارد.
    وی گفت: در نقل و انتقالات تابستانی هستیم و باشگاه‌ها مذاکرات را با گزینه‌های مد نظر انجام می‌دهد و مذاکره با بیرانوند هم در همین راستا انجام گرفته است.
    احتمال محرومیت بیرانوند به دلیل فسخ قرارداد با پرسپولیس
    فسخ قرارداد بیرانوند با پرسپولیس به احتمال فراوان تبعات سنگینی برای وی خواهد داشت.
    علیرضا بیرانوند پس از ارسال ۲ نوتیس به پرسپولیس با حضور در سازمان لیگ قرارداد خود را با این باشگاه فسخ کرد.
    البته با توجه به دستورالعمل نقل و انتقالاتی که به تازگی در سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال مصوب شده است، این اقدام دروازه‌بان تیم ملی ممکن است تبعات سنگینی برایش داشته باشد.
    ۲ روز قبل علی خطیر، عضو کارگروه تدوین و شفاف‌سازی سقف بودجه و مشاور عالی رئیس فدراسیون فوتبال در نشستی خبری عنوان کرد: قوانین فیفا که به بازیکن اجازه می‌دهد در صورتی که ۲ ماه حقوقش را دریافت نکند، می‌تواند قرارداد خود را با باشگاه فسخ کند، مربوط به بازیکنان و مربیان بین‌المللی است نه بازیکنان و مربیان داخلی (به طور مثال قوانین نقل و انتقالاتی فیفا در لیگ اسپانیا شامل بازیکنان و مربیان اسپانیایی نمی‌شود بلکه شامل مربیان و بازیکنان غیر اسپانیایی می‌شود؛ در مقابل بازیکنان و مربیان اسپانیایی در لیگ اسپانیا شامل قوانین نقل و انتقالاتی فدراسیون فوتبال اسپانیا می‌شوند). مشابه همین، قوانین نقل و انتقالاتی فیفا نیز در لیگ ایران شامل بازیکنان و مربیان خارجی تیم‌ها خواهد شد و بازیکنان و مربیان ایرانی باید از قوانین نقل و انتقالاتی لیگ کشورمان تبعیت کنند.
    وی افزود: قوانین نقل و انتقالاتی فدراسیون فوتبال ایران نیز حق فسخی به واسطه دریافت نکردن حقوق برای بازیکن و مربی ایرانی قائل نشده است، بلکه مطابق ماده ۱۳ نقل و انتقالات بازیکنان و مربیان ایرانی در صورتیکه بیش از ۳۰ روز از دریافت مطالبات معوقه آن‌ها گذشته باشد می‌توانند به کمیته وضعیت فدراسیون شکایت نمایند و کمیته وضعیت مطابق محتوی پرونده اعلام رای می‌نماید که از اخطار تا بستن پنجره نقل و انتقالاتی را شامل می‌شود.
    البته از فصل بعد یکسری اصلاحاتی در این قانون به نفع بازیکنان و مربیان داده شده و در صورتی که بازیکن و مربی ۴ ماه حقوقش را دریافت نکند، حق فسخ قرارداد با باشگاه را خواهد داشت. توضیح اینکه مسئولیت فسخ غیرموجه قرارداد بازیکن با خودش است. اگر کمیته وضعیت تشخیص به غیرقانونی بودن فسخ بدهد، بازیکن ۴ ماه محروم و باشگاه مقصد نیز ۲ پنجره نقل و انتقالاتی‌اش بسته می‌شود.
    واکنش باشگاه استقلال به شایعه جذب بیرانوند
    دروازه‌بان ملی‌پوش پرسپولیس در صورت انتقال به استقلال، جنجالی‌ترین نقل و انتقال تابستانی ۲۰ سال گذشته را شکل خواهد داد.
    یقینا همه علاقه‌مندان به فوتبال به صورت لحظه به لحظه، جدایی احتمالی علی بیرانوند از باشگاه پرسپولیس را تعقیب می‌کنند. گلر پرسپولیسی‌ها که شایعه حضورش در استقلال از روز گذشته با خبری که در خبرگزاری ایسنا منتشر شده بود آغاز شد، در حال حاضر در متن ماجرایی است که ممکن است منجر به تمدید قرارداد او با رقم بالاتر در باشگاه پرسپولیس یا جدایی‌اش از جمع قرمزها و حضورش در باشگاهی دیگر بشود؛ باشگاهی که بتواند تمنیات مالی او را پاسخ بدهد.
    از آنجا که بیرانوند قبلا نیز به استقلال نزدیک شده اما در نهایت به پرسپولیس پیوسته، مدیران باشگاه استقلال به شدت در قبال شایعه حضور او در این باشگاه، دست به عصا هستند. در شرایطی که سرنوشت ادامه کار سید حسین حسینی، دیگر دروازه‌بان ایران در جام جهانی ۲۰۲۲ با استقلال نامشخص است اما مذاکراتی بین طرفین در جریان است، بحث‌هایی درباره صحبت‌های بیرانوند با حجت کریمی در شب گذشته مطرح شده که هیچ منبعی آن را تایید نکرده اما ظاهرا چیزهایی بین طرفین از سوی افراد واسط رد و بدل شده است.
    جالب اینکه علی امیری، معاون ورزشی باشگاه استقلال هم که مهره کلیدی این باشگاه در موضوع نقل و انتقالات است و با جواد نکونام، سرمربی آبی‌ها نیز در هماهنگی کامل است، در این باره به سختی صحبت می‌کند.
    وقتی از امیری درباره حضور احتمالی بیرانوند در استقلال می‌پرسیم،
    او می‌گوید: البته خیلی از فوتبالی‌ها می‌دانند که آقای بیرانوند، طرفدار استقلال بوده و به همین دلیل هم یک‌بار قصد حضور در استقلال را داشته است اما به هر صورت ایشان بازیکن باشگاه پرسپولیس محسوب می‌شود و ما در زمینه حضور ایشان در باشگاه استقلال اظهارنظر خاصی نمی‌توانیم انجام بدهیم.
    امیری که به هیچ وجه دوست ندارد در این زمینه چیزی درز بدهد، در پاسخ به این سوال که آیا صحبتی بین کریمی و بیرانوند انجام گرفته است، می‌گوید: ما در فصل نقل و انتقالات مطابق با نظر آقای جواد نکونام و در پست‌های مورد نیاز ایشان اقدام به جذب بازیکنان ممتاز فوتبال ایران خواهیم کرد و امیدوارم که هواداران از نتیجه کار باشگاه استقلال راضی باشند.
    آخرین سوال ما از امیری درباره حضور یک هوادار متمول برای تامین عدد اغواکننده‌ای برای کشاندن بیرانوند به استقلال است که او باز هم پاسخی به این سوال نمی‌دهد‌.
    با این صحبت‌های مبهم باید در انتظار تحولات بعدی این خبر پر سر و صدا و جنجالی باقی ماند، چرا که نه حجت کریمی و نه علی امیری، هیچ تمایلی به افشاگری در این زمینه ندارند.