سرمقاله

حال ورزش خوب نیست! / حجت اله اکبرآبادی

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • آغاز عملیات اجرایی فیبرنوری ایرانسل در ۲۰ شهر جدید
  • سیفی: تامین مالی زنجیره تامین از بهترین ابزار‌ها برای مقابله با ناترازی بانک‌هاست
  • فراخوان جدید طرح پژوهانه همراه اول برای حمایت از پایان‌نامه‌ها و طرح‌های پژوهشی
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 11807  |  صفحه ۷ | ایران زمین  |  تاریخ: 13 تیر 1402
    رئیس اتاق بازرگانی صنایع ، معادن و کشاورزی بندرعباس :
    تبدیل کارنه تیر اتاق بندرعباس به هاب منطقه خلیج فارس
    بندرعباس – خبرنگار ابتکار: رئیس اتاق بازرگانی صنایع ، معادن و کشاورزی بندرعباس با بیان اینکه امور کارنه تیر اتاق بازرگانی بندرعباس بنا به توصیه امور کارنه تیر اتاق بازرگانی ایران و به ویژه بهنام فرامرزیان با هزینه سنگین و طبق استانداردهای بین المللی تاسیس شد، گفت : همه زیرساخت‌های سخت افزاری و نرم افزاری این واحد به روز و مدرن است و درنظر داریم، دایره کارنه تیر اتاق بندرعباس به شدت توسعه یافته و به هاب منطقه خلیج فارس تبدیل شود .
    محمدرضا صفا با اشاره به اینکه پرسنل این واحد بیش از 160 ساعت آموزش کارنه تیر و کنوانسیون تیر را در تهران گذرانده اند ، افزود : در این فواصل 3 بازدید میدانی نیز بین اتاق بندرعباس و اتاق ایران صورت گرفته است.
    صفا ، عنوان کرد : تلاش اتاق بندرعباس این بوده که گمرکات استان به گمرکات تیر مبدا و سرراهی تبدیل شوند که خوشبختانه این امر با رایزنی‌های انجام شده صورت گرفته و انتظار است حتما در گزارش به دبیرکل و اعضای هیات رئیسه سازمان ایرو این مطلب به طور شفاف منعکس شود .
    وی ، تصریح کرد : اتاق بندرعباس آمادگی این را دارد تا با تمام کشورهای عربی منطقه خلیج فارس سمینارهای بین المللی منطقه ای در حوزه تیر – ترانزیت و تیر الکترونیک " E-TIR " با همکاری مشترک اتاق ایران و سازمان ایرو برگزار کند .
    این مسئول ، با اشاره به اینکه نکته حائز اهمیت این است که در تلاش هستیم کارنه تیر را در بندرعباس فعال کنیم، یادآور شد : لازم است کارنه تیر را در کشورهای حوزه خلیج فارس عمان، قطر، امارات، عربستان سعودی، کویت، بحرین و همچنین عراق، پاکستان، هند و چین نیز فعال کنیم تا کریدورهای بین المللی مطرح تحت رویه تیر فعال شوند.
    رئیس اتاق بازرگانی صنایع ، معادن و کشاورزی بندرعباس ، با بیان اینکه رایزنی شما با مسئولان گمرکی، سازمان بنادر و سازمان راهداری ایران کافی نبوده و لازم است با سایر سازمان های همانند استاندارد، قرنطینه نیز مذاکره داشته باشید و در صورت لزوم به تبادل اطلاعات بپردازید، خاطر نشان کرد : راه اندازی سیستم "رو – رو" (Ro-Ro) بین ایران و کشورهای عربی حوزه خلیج فارس امری بسیار مهم است که باید رایزنی این امر مهم با همکاری مشترک مراجع مسئول دیگر کشورها و حتی سرمایه گذاری موسسات مالی و بانک های بین‌المللی همچون بانک توسعه آسیایی، بانک توسعه اسلامی و بانک جهانی صورت پذیرد. وی ، مطرح کرد : افزایش حجم کارنه تیر در سبد تجارت بین‌المللی یقیناً مورد نظر سازمان ایرو است و خوشحال هستم که برای این هدف، انتخاب شما بندرعباس بوده است .
    صفا ، ابراز داشت : 60 درصد صادرات و ترانزیت در ایران از بندرعباس صورت می گیرد و اگر بخشی از این حجم تحت کارنه تیر اداره شود ملاحظه می کنید چه بازاری را کسب خواهید کرد.
    رئیس اتاق بازرگانی صنایع ، معادن و کشاورزی بندرعباس، با بیان اینکه به همین منظور آماده هستیم تفاهم نامه‌ای در خصوص تاسیس و راه اندازی دفتر هماهنگ‌کننده سازمان ایرو در اتاق بندرعباس را با دبیرکل سازمان ایرو به منعقد کنیم ، خاطر نشان کرد : همچنین همه هزینه ها را اتاق بندرعباس تقبل می کند و در نتیجه این اقدام می تواند ارزش افزوده‌ای برای سازمان ایرو باشد.
    وی ، گفت : همچنین نیروهای اجرایی در اتاق بندرعباس و اتاق ایران می توانند به عنوان افراد طرف تماس شما باشند. گفتنی است ، نشست تخصصی رویه تیر، پیش اظهاریه الکترونیکی تیر ویژه متولیان بخش خصوصی و دولتی در حوزه تجارت و حمل و نقل با حضور همه بخش‌های مرتبط دولتی و خصوصی به مدت 2 روز در سالن کنفرانس اتاق بازرگانی بندرعباس برگزار می شود .
    بندرعباس به دلیل فعالیت های خوب کارنه تیر مورد توجه دنیاست
    نشست تخصصی رویه تیر، پیش اظهاریه الکترونیکی تیر ویژه متولیان بخش خصوصی و دولتی در حوزه تجارت و حمل و نقل با حضور مهران نجاتی عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی استان هرمزگان، بهنام فرامرزیان مدیر امور حمل و نقل بین المللی، کارنه تیر و آ.ت.آ اتاق بازرگانی ایران، آسایش مشاور ارشد، خدمات تیر و ترانزیت، ایرو، واختانک زرندیا مشاور ارشد، خدمات تیر و ترانزیت و مدیرکل اوراسیا و ایرو، الیاس پور معاونت صادرات و ترانزیت گمرک شهید رجایی در سالن جلسات اتاق بازرگانی بندرعباس برگزار شد.
    در این نشست مدیر امور حمل و نقل بین المللی، کارنه تیر و آ.ت.آ اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: بندرعباس به دلیل فعالیت های خوبی که در زمینه کارنه تیر دارد مورد توجه جهانیان قرار گرفته و ما هم باید از این فرصت پیش آمده بهره لازم را ببریم و بتوانیم شرکت های حمل و نقلی خودمان را به این سمت و سو سوق دهیم.
    بهنام فرامزیان افزود: سازمان ایرو در سال 1948 تاسیس شد و بعد از جنگ جهانی دوم ایجاد شد که مقر آن در ژنو است و یک سازمان جهانی حمل و نقل که هدف آن تسهیل در امر تجارت است و این تسهیلات را از طریق فراهم کردن عملیات جاده ای تحت رویه سیستم واحدی بنام سیستم تیر و کنوانسیون تیر شناخته شده است را انجام می هد.
    فرامرزیان ، عنوان کرد : سازمان ایرو در حال حاضر 4 دفتر منطقه ای دارد یکی در بروکسل که اهداف آن هماهنگی با تحولات حمل و نقلی، گمرکی و سایر موضوعات حمل و نقلی را پیگیری و به موسسات کارنه تیر و منعکس می کند و دفتر دیگرش در استامبول است که زمانی تاسیس شد که ترک ها بیش از 500 هزار جلد کارنه تیر در سال صادر و استفاده می کردند و با توجه به اهمیت حوزه تجارت و کارنه تیر، این دفتر راه اندازی شد.
    وی خاطرنشان کرد: دفتر مسکو بعد از فروپاشی شوروی سابق تاسیس شد و همکاری با روسیه برای سیستم تیر و حمل و نقل به ویژه تحت رویه کنوانسیون تیر خیلی مهم بود و بیش از 60درصد از عملیات تسویه وآغاز فعالیت ها و روند کارنه تیر در روسیه صورت می گرفت و اکنون آمار بالایی دارد و دفتر منطقه ای چین برای اینکه هماهنگی داشته باشند که عملیاتی را دنبال کنند و اهمیت کارنه تیر بتوانند همکاری لازم را داشته باشند به ویژه در کریدور شرق به غرب که چین سرمایه گذاری زیادی روی این موضوع کرده و تلاش دارد فعالیت های حمل و نقلی جاده ای خود را به صورت میانی انجام دهد. مدیر امور حمل و نقل بین المللی، کارنه تیر و آ.ت.آ اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران ادامه داد: سازمان ایرو همچنین طرف قرارداد کمیته تیر سازمان ملل و ضامن بین المللی است و ضمانت هر جلد کارنه تیر برای 78 کشور 100هزار یورو برآورد شده است و در نتیجه تا 100هزار یورو برای هر جلد کارنه تیر در قبال گمرکاتی که عضو کنوانسیون تیر هستند، پوشش عبور عوارض گمرکی را می دهد چنانچه که مطالبه ای از گمرک صورت گیرد. فرامرزیان مطرح کرد : با داشتن دفترچه کارنه تیر عملیات حمل می تواند به روانی با مقررات یک شکل انجام شود و کنوانسیون تیر برای 78کشوری که عضو هستند و جدیدترین آنها در کشور عراق در حال انجام است و خوشبختانه عراق هم با چند سال تلاشی که انجام داد و آموزش های مختلف را فرا گرفتند در تهران، عضو کنوانسیون تیر شد و باید هر چه سریعتر گمرکات مرزی را به روی اعضای کنوانسیون تیر مشخص کنیم و پایانه ها بطوری باشد که امکان جابه جایی کالا را فراهم کنند و مشارکت خوبی را با عراق و کشورهای حوزه خلیج فارس داشته باشیم.
    این مسئول اضافه کرد: اتفاقی که برای بندرعباس افتاده این است که اتاق بندرعباس می تواند کارنه تیر را برای کلیه شرکت های عضو کارنه تیر صادر کند نه تنها شرکت های داخل استان بلکه شرکت های خارج از استان که پروانه فعالیت را از شهرهای دیگری گرفتند و این امکان برایشان فراهم شده است. فرامرزیان بیان داشت: یکی از موضوعات مهم دیگر دایر کردن میز سازمان ایرو در اتاق بندرعباس بود که پیشنهاد خوبی بود که داده شد به سازمان ایرو که بعد از بررسی ها اگر بشود در اتاق بندرعباس راه اندازی کرد، می تواند برای ما مفید واقع شود به ویژه در کشورهای حوزه منطقه خلیج فارس و بتوانیم از طریق این دفتر هماهنگی فعالیت های بیشتری را با کشورهای منطقه داشته باشیم.
    مدیر امور حمل و نقل بین المللی، کارنه تیر و آ.ت.آ اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران عنوان کرد: درخواست دارم که شرکت ها حتما در این امر مشارکت داشته باشند و مشکلات خودشان را به ما اعلام کنند زیرا از نظر سرمایه گذاری در منابع انسانی و مالی هزینه های بالایی را انجام دادیم در اتاق بندرعباس و این امکانات زیرساختی را برای تسریع در عملکرد بهتر صورت گرفت تا بتوانیم مسیر ترانزیتی را از مسیر ایران به کشورهای دیگری داشته باشیم.
    صدور کارنه تیر در منطقه خلیج فارس بدون محدودیت است
    مشاور ارشد خدمات تیر و ترانزیت، ایرو در این نشست ، گفت: از نظر استفاده از سیستم کارنه تیر محدودیتی در منطقه خلیج فارس وجود ندارد و همه کشورهای منطقه به هم وصل هستند و کشور عراق هم امسال با تعاملات زیادی که داشتیم و تحولات سیاسی هم در این کشور اتفاق افتاد و عراق هم تا اخر امسال و اوایل سال میلادی باعضویتی که دارد فعالیت اقتصادی خود را آغاز می کند.
    مشاور ارشد خدمات تیر و ترانزیت، ایرو ادامه داد: همچنین کشور ازبکستان در مقام دوم با صدور 100هزار کارنه تیر و ترکیه در مقام سوم با صدور90هزار کارنه تیر در سال قرار دارد.
    آسایش ، مطرح کرد: نگاه جهانی می تواند کمک کند که سیاست ها را در مسیر درست به مقصد برسانیم و باید این نگاه را منتقل کنیم تا بتوانیم آن جایگاه و هدفگذاری در حوزه ترانزیت و حمل و نقل انجام را انجام دهیم بخصوص امسال که دولت در برنامه هفتم توسعه 30 میلیون تُن را هدفگذاری کرده که رسیدن به این هدف باید نگاه بین المللی داشته باشیم .
    وی ابراز داشت: کووید 19 که در سطح جهان اتفاق افتاد باعث شد که حمل و نقل دریایی هزینه هایش بالا رفت و زمان آن نیز افزایش پیدا کرد، فرصتی شد تا خیلی از کریدورهای منطقه ای به هم متصل شود و پاکستان را در سیستم تیر به روسیه از مسیر ایران متصل کردیم و از تاجیکستان به قرقیزستان و ترکیه را به امارات و بندرعباس متصل شد.