سرمقاله

حال ورزش خوب نیست! / حجت اله اکبرآبادی

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • آغاز عملیات اجرایی فیبرنوری ایرانسل در ۲۰ شهر جدید
  • سیفی: تامین مالی زنجیره تامین از بهترین ابزار‌ها برای مقابله با ناترازی بانک‌هاست
  • فراخوان جدید طرح پژوهانه همراه اول برای حمایت از پایان‌نامه‌ها و طرح‌های پژوهشی
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 11836  |  صفحه ۱۱ | ایران و جهان  |  تاریخ: 13 تیر 1402
    سخنگوی وزارت خارجه مطرح کرد
    به هرگونه بدعهدی در برجام واکنش متناسب خواهیم داشت
    ناصر کنعانی سخنگوی وزارت خارجه روز گذشته در نشست خبری خود با رسانه‌ها در پاسخ به سوالی درباره سفر امیرعبداللهیان به باکو برای شرکت در نشست  وزیران امور خارجه جنبش عدم تعهد  و این که آیا در جریان این سفر دیداری بین مقامات ایران و آذربایجان انجام خواهد گرفت؟ گفت:  در گفت‌وگوی تلفنی اخیر بین وزیران امور خارجه ایران و جمهوری آذربایجان، وزیر خارجه آذربایجان تأکید زیادی بر ضرورت مشارکت ایران در عالی‌ترین سطح در این اجلاس داشت. هم به دلیل اهمیتی که ایران برای جنبش عدم تعهد قائل است، هم به دلیل اهمیتی که برای روابط دوجانبه با آذربایجان قائل هستیم  و هم در پاسخ به دعوت و تأکید وزیر امور خارجه آذربایجان برای مشارکت فعال ایران در این اجلاس، وزیر امور خارجه کشورمان در رأس هیأتی در اجلاس شرکت خواهد کرد.
    وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در این سفر با همتای آذربایجانی خود دیدار  دوجانبه خواهد شد. سخنگوی وزارت خارجه  جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که روزنامه انگلیسی گاردین به تازگی در گزارشی اعلام کرده است که کشورهای بریتانیا، آلمان و فرانسه با خودداری از برچیدن تحریم مربوط به فعالیت‌های موشکی جمهوری اسلامی در ماه اکتبر، برای اولین بار برجام را نقض خواهند کرد و از دیگر سو  به دنبال فعال کردن مکانیزم ماشه علیه ایران هستند، گفت: ما گزارش‌های رسانه‌ای درباره انجام یا عدم انجام تعهدات اروپا در روز انتقالی که زمان آن مشخص است را ملاک عمل و تصمیم گیری قرار نمی‌دهیم.
    وی با بیان اینکه روز انتقالی مطابق با سال هشتم برجام است که گمان می‌کنم در ماه مهر خواهد بود و یکی از موعدهای مهم در ارتباط با اجرای برجام به شمار می‌رود، افزود: به عنوان عضو مسئولیت پذیر برجام ، تحولات در این زمینه را با دقت رصد می‌کنیم و متناسب با اقدامات طرف‌های مقابل، اقدامات خود را انجام می‌دهیم.
    وی با بیان این که به هرگونه بدعهدی طرف‌های مقابل واکنش متوازن و متناسب نشان می‌دهیم و گام‌های جبرانی ایران هم در واکنش به تحریم‌های غیرقانونی آمریکا و بی عملی دولت‌های اروپایی در ارتباط با برجام بود در بخشی دیگر از صحبت های خود درباره روند مذاکرات رفع تحریم‌ها نیز اظهار کرد: ایران مسیر مذاکرات و ادامه رایزنی‌ها با طرف‌های مقابل را با هدف تامین حداکثری منافع ملت ایران دنبال می‌کند.  همان طور که هفته پیش اعلام کردم  ما مواضع خود را به صورت روشن به طرف‌های مقابل منتقل کردیم و طرف‌های مقابل با مواضع ما کاملا آشنا هستند.
    کنعانی اعلام کرد: در بازه زمانی اخیر یک رگه‌هایی از واقع بینی و دور شدن از فضای غیر سازنده را از سوی طرف های مقابل مشاهده کردیم، ولی این برای ما کافی نیست.
    وی تاکید کرد: ایران برای گرفتن نتیجه از روند مذاکرات، مذاکره می‌کند.
    سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در بخشی دیگر از صحبت های خود در این ارتباط گفت : ما  همانطور که آماده از سرگیری  و جمع بندی مذاکرات به صورت متوازن و با رعایت مواضع اصولی خود  هستیم، آماده هر سناریوی دیگری هم هستیم و سیاست خارجی متوازن خودمان را در توسعه روابط با کشورهای مختلف بدون توجه به وضعیت مذاکرات و در راستای تامین منافع ملت ایران ادامه خواهیم داد.
    کنعانی در بخش دیگری از صحبت‌های خود در پاسخ به سوالی مبنی بر این که چندی  پیش «رجب طیب اردوغان»  رییس جمهور ترکیه مدعی شده که تنها مانع برای بازگشایی کریدور «زنگزور »ایران است، نظر تهران در این ارتباط چیست؟ گفت: ما در چارچوب موافقتنامه آتش بس، مواضع و دیدگاه‌های روشنی داریم و بر اجرای  مفاد موافقتنامه تأکید داشته و داریم . وی تصریح کرد : در خصوص کریدورها نیز موضع ایران کاملا روشن است. ما در ارتباط با مرزهای بین المللی و موضوعات ژئوپلتیکی منطقه نیز مواضع روشن خود را بیان کرده ایم .
    کنعانی در پاسخ به سؤال دیگری درباره مرخصی اجباری «رابرت مالی» مقام ارشد تیم مذاکره کننده آمریکا در مذاکرات رفع تحریم‌ها و قطع شدن مجوزهای امنیتی وی براساس اخبار منتشر شده ، خطاب به خبرنگار پرسش کننده گفت: در مورد موضوع  مرخصی رابرت مالی من باید جواب بدهم؟!
    وی ادامه داد : همان طور که پیش از این نیز  گفته‌ایم  در ارتباط با موضوعات داخلی دیگر کشورها اظهارنظر نمی‌کنیم. آنچه برای ما مهم است سیاست‌ها و رویکردهای کشورها و مشخصا سیاست‌ها و رویکردهای دولت آمریکاست، نه اشخاصی که در گفت‌وگوها ، دولت آمریکا را نمایندگی می‌کنند. اینگونه به نظر می‌رسد هر فردی مجری سیاست‌های حاکمیت و نظام خودش است و تغییر افراد نمی‌تواند تغییر چندانی در تغییر سیاست‌ها ایفا کند.
    سخنگوی وزارت خارجه در مورد آخرین اخبار در ارتباط با روند عضویت ایران در سازمان شانگهای و منافع حاصل از این موضوع برای ایران گفت: عضویت جمهوری اسلامی ایران در سازمان همکاری شانگهای دارای منافع دو طرفه است، هم برای جمهوری اسلامی و هم برای کشورهای عضو این سازمان.
    وی  در این ارتباط ادامه داد: این تحول مثبت می‌تواند ارزش افزوده برای سازمان همکاری شانگهای به عنوان یک سازمان مهم منطقه‌ای که کشورهای برجسته‌ای از منظر توان اقتصادی و همچنین ظرفیت‌های ملی و مردمی را در اختیار دارد، به طور قابل ملاحظه‌ای افزایش دهد. این تحولی در راستای منافع همه کشورهای عضو و همچنین تقویت روند منطقه گرایی است ، تحولی  که می‌تواند آثار مطلوبی در توسعه اقتصادی و تقویت همکاری‌های تجاری و ارتباطات سازنده میان کشورهای عضو این سازمان داشته باشد.