صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • آغاز به کار نخستین جشنواره فناورانه روابط‌عمومی کشور با حمایت همراه اول
  • رئیس اتاق ایران و عراق: توسعه برات الکترونیک و ابزارهای نوین تامین مالی، هزینه تولید را کاهش می‌دهد
  • همکاری همراه اول و شرکت انتقال گاز ایران باهدف بهبود خدمات مخابراتی و هوشمندسازی زنجیره ارزش
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 11918  |  صفحه ۱  |  تاریخ: 15 تیر 1402
    شهریه سرسام‌آور مدارس غیر دولتی / آرین احمدی
    با اتمام سال تحصیلی، دغدغه اولیا برای ثبت نام سال آینده فرزندشان و داستان‌های تکراری انتخاب مدرسه و نوع آموزش و شهریه سرسام‌آور آموزش مدارس غیر دولتی آغاز می شود و گویی این داستان تمامی ندارد. از یک طرف خدمات قابل بحث آموزشی در مدارس دولتی و از طرف دیگر شهریه سرسام آور مدارس غیر دولتی که متناسب با وضعیت اقتصادی بسیاری از مردم نیست والدین را دچار سردرگمی و فشار عصبی فراوانی کرده است. والدینی که می‌خواهند هرچه در توان دارند در جهت رشد و آموزش فرزند دلبندشان بگذارند هر سال با شروع ثبت نام مدارس دچار مشکلات فراوان می شوند.
    رئیس سازمان مدارس و مراکز غیر دولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه امسال در فرمول شهریه مدارس غیر دولتی «نیروی انسانی» را همراه با لزوم «آموزش» این نیروها مد نظر قرار داده‌ایم، گفت: برای سال تحصیلی ۱۴۰۳ـ۱۴۰۲ میزان شهریه مصوب مدارس غیر دولتی از ۵ میلیون آغاز می‌شود و تا ۴۸ میلیون تومان است که فقط دو مدرسه ما مجاز به دریافت شهریه ۴۸ میلیون تومانی هستند.
    احمد محمودزاده در نشستی خبری با موضوع شهریه مدارس غیر دولتی و توانمندسازی نیروی انسانی در مدارس غیر دولتی، اظهار کرد: ۳۸ درصد از شهریه تعیین شده برای هر مدرسه نیز طبق فوق برنامه است؛ فعالیت‌های تابستانی مدارس به شهریه‌ ثابت اضافه می‌شود که این شهریه برای مهر ۱۴۰۳ـ۱۴۰۲ به بعد است و شامل حال فعالیت‌های امسال نمی‌شود.
    وی با بیان اینکه سرانه نیروی انسانی، سرانه فضای فیزیکی و تجهیزاتی، ضریب کیفیت بخشی و فوق برنامه درسی و برنامه‌های مکمل در شهریه تعیین شده مدارس مد نظر قرار گرفته است، ادامه داد: شهریه فعالیت فوق برنامه و پرورشی مدارس غیر دولتی اختیاری است و البته اغلب والدین برای دریافت این برنامه‌‌ها فرزندان را در مدارس غیر دولتی ثبت نام می‌کنند.
    در رابطه با شهریه مدارس غیر دولتی و کیفیت آموزشی مدارس، سوالات و ابهامات فراوانی وجود دارد که در ذیل به آنها می‌پردازم؛
    1-‌ با مشاهده میدانی وضعیت ثبت نام مدارس غیر دولتی در سطح شهر متوجه می شویم بسیاری از مدارس غیر دولتی شهریه بیش از مبالغ مصوب شده دریافت می کنند و در پاسخ به اعتراض والدین می گویند هزینه هایمان بالاست و اگر تمایل ندارید ثبت نام نکنید.
    2- هزینه خدمات فوق برنامه‌ای که ذکر شده اختیاری است نیز دارای ابهام است، به طور مثال در آموزش زبان خارجی که اختیاری است و می‌توان درصورت عدم تمایل به استفاده هزینه آن را نپرداخت، ملاحظه می‌کنیم مدارس زنگ آموزش زبان را میان زنگ‌های آموزشی و اجباری دانش آموزان قرار داده‌اند و اگر دانش آموزی نخواهد از آن استفاده کند عملا در آن زنگ بی‌برنامه می‌ماند، درصورتی که اصولا خدمات فوق برنامه باید در انتهای زنگ‌های اجباری قرار داده شوند که هر دانش آموزی تمایل به استفاده از آنها را نداشت راهی منزل شود و در مدرسه نماند. و بسیاری از مدارس غیر دولتی از این حربه استفاده می‌کنند تا بتوانند تمام هزینه‌های خدمات فوق برنامه‌ای را از والدین دریافت کنند. و عملا هزینه 48 میلیونی گفته شده به 70 تا 100 میلیون تومان می‌رسد!
    3-‌ پرسش اساسی اینجا مطرح می‌شود که چرا به جای آن که هر سال زمان و انرژی بسیاری صرف کنترل شهریه‌های مدارس غیر دولتی و بازرسی از آنها شود صرف بازنگری در عملکرد و بهبود کیفیت مدارس دولتی نمی‌شود؟
    چرا باید والدین برای برخورداری از حداقل استانداردهای آموزش مجبور باشند فرزند خود را با هزاران مشکل اقتصادی در مدارس غیر دولتی ثبت نام کنند؟
    4-‌ آیا به راستی شهریه دریافتی مدارس غیر دولتی متناسب با کیفیت و خدماتی که ارائه می‌دهند می‌باشد؟ و اصولا با چه معیار و استانداردهایی به مدارس غیر دولتی مجوز تاسیس داده می شود؟ در بسیاری از مدارس غیر دولتی حیاط خاصی جهت زنگ تفریح دانش آموزان وجود ندارد و بسیاری از این مدارس در ساختمان‌های قدیمی مسکونی اجاره‌ای با مساحتی کوچک و بدون داشتن استاندارد‌های لازم ایمنی و رفاهی احداث شده اند و اتفاقا مجوز تاسیس هم گرفته‌اند!