صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • همکاری همراه اول و شرکت انتقال گاز ایران باهدف بهبود خدمات مخابراتی و هوشمندسازی زنجیره ارزش
  • آغاز دور جدید حراج شماره‌های رند همراه اول
  • حضور همراه اول در برگزاری نمایشگاه بین‌المللی اینوتکس 2024
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 11941  |  صفحه ۶ | حوادث  |  تاریخ: 15 تیر 1402
    ادعا‌های جدید درباره میدان گازی آرش؛ عربستان ایران را به مذاکره دعوت کرد
    آرش در مقابل مدعیان عربی
    اخیرا محسن خجسته مهر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران گفته بود که هم‌اکنون میدان نفتی مشترک تعیین تکلیف نشده‌ای بین ایران و عربستان وجود ندارد، از سوی دیگر با توجه به احیای روابط بین دو کشور کار‌های مقدماتی برای انجام همکاری دوجانبه آغاز شده است. این درحالی است که اکنون کویت و عربستان مدعی شدند منابع طبیعی میدان گازی الدره (آرش) تنها حق مشترک این دو کشور است و طرف دیگری در آن حق ندارد.
    یک منبع در وزارت خارجه عربستان در گفتگو با خبرگزاری رسمی این کشور (واس) مدعی شد که میدان گازی الدره (آرش) حق مشترک عربستان و کویت است و تنها این دو کشور حق حاکمیت کامل بر آن را دارند.
    این منبع سعودی گفت که ریاض بار دیگر از ایران دعوت می‌کند که بر اساس قوانین بین المللی، مذاکرات در خصوص ترسیم مرز‌ها در آن منطقه را آغاز کند.سعد البراک، معاون نخست وزیر و وزیر نفت کویت در ادعایی عجیب گفت که کشورش به طور کامل مواضع و اقدامات ایران در این خصوص را نمی‌پذیرد.
    وی مدعی شد که میدان گازی آرش یک منبع و ثروت طبیعی برای عربستان و کویت است و تا زمان ترسیم مرز‌های دریایی هیچ طرف دیگری در آن حق ندارد.
    وزیر نفت کویت مدعی شد که مواضع ایران درخصوص این میدان گازی ما را غافلگیر کرد و با ساده‌ترین قوانین روابط بین المللی در تضاد است.وی گفت که عربستان و کویت توافق نظر دارند که یک طرف مذاکره هستند و از ایران می‌خواهیم که ابتدا به ترسیم مرز‌های دریایی بین المللی پایبند باشد.
    واکنش ایران به کویتی‌ها
    محمد ایرانی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در کویت پیش از این در اظهاراتی گفت که ایران آماده از سرگیری مذاکرات با کویت درخصوص میدان گازی الدره (آرش) است.وی گفت که حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران اخیرا در تماسی تلفنی با احمد ناصر المحمد الصباح، همتای کویتی خود در همین خصوص رایزنی کرده است. ایرانی همچنین گفت که سخنگوی رسمی وزارت خارجه ایران نیز اعلام کرد که کشورمان آماده از سرگیری مذاکرات با کویت است.سفیر کشورمان گفت که روابط دوجانبه ایران و کویت در بهترین وضعیت است و این فضای مثبت زمینه را برای بحث و رایزنی درخصوص میدان گازی الدره و رسیدن به راه حل فراهم می‌کند.
    تکرار ادعای کویتی‌ها توسط عربستان
    وزارت امورخارجه عربستان پیش از این با انتشار بیانیه‌ای ادعا‌های خود درباره میدان مشترک گازی الدره (آرش) را تکرار کرده و خواستار گفتگو با ایران برای تعیین مرز شرقی این منطقه شده بود. روز دوشنبه نیز یک منبع مسئول در وزارت خارجه کویت در اظهاراتی گفت که از ایران می‌خواهیم مذاکرات درخصوص ترسیم مرز‌های دریایی با عربستان و کویت را آغاز کند.وی در ادامه اظهارات خود به مساله میدان مشترک گازی الدره (آرش) نیز پرداخت و مدعی شد که این میدان گازی در مناطق دریایی کویت قرار دارد.
    عربستان سعودی و کویت پیش از این از ایران دعوت کردند برای مشخص شدن حد شرقی این منطقه فراساحلی مشترک، مذاکره کند و بر حق خود برای توسعه این میدان گازی تاکید کردند.پیشتر وزیر انرژی عربستان سعودی گفت: ما به توسعه این میدان ادامه می‌دهیم. ما بیانیه عمومی مشترکی را صادر و ایران را تشویق کرده‌ایم اگر مدعی سهمی در این میدان است، پای میز مذاکره بیاید و این مسئله، یک ادعا مانده است.وی در ادامه افزود: عربستان سعودی و کویت مایل هستند در هر مذاکره‌ای با یکدیگر کار کنند، زیرا منافع مشترکی در این منابع دارند.
    ایران صاحب حق در میدان گازی آرش
    اما در حالی که یک روز پس از ادعای طرف کویتی نوبت به سعودی ها رسید تا ادعای خود درباره میدان گازی آرش را تکرار کنند اما معاون اسبق امور بین‌الملل نفت گفته است که: اگر وزیر کویتی مدعی است که به دلیل نبود خط مرزی ایران حقی ندارد به همین دلیل آنها هم حقی در میدان ندارند، باید خط مرزی تعیین و مشخص شود که ایران هم در میدان مشترک آرش صاحب حق است.
    اگر ایران حقی ندارد پس کویت هم حقی ندارد
    سیدمهدی حسینی در گفت‌وگو با ایلنا، درباره ادعای اخیر مقامات کویتی و عربستانی مبنی بر اینکه ایران نسبت به “میدان آرش” هیچ حقی ندارد، اظهار داشت: واقعیت این است که خط مرزی ایران در منطقه بی‌طرف بین عربستان و کویت و همان منطقه‌ای که اکنون میدان آرش (الدره) قرار دارد؛ تعیین نشده است بنابراین اگر به این دلیل که خط مرزی مشخص نیست مقام کویتی عنوان می‌کند ایران حقی ندارد به همان استدلال و ادعای آن ها  در خصوص این میدان رد می‌شود و درواقع آنها هم حقی ندارند.
    وی با اشاره به تاریخچه اکتشاف میدان آرش گفت: ماجرا این است که اوایل دهه ۸۰ میدان الدره (آرش) کشف شده بود و طبق نقشه می‌توانست مشترک باشد اما خط مرزی تعیین نشده بود، بر اساس بررسی پرونده‌ها از سال ۱۳۴۹ یعنی از ۴ دهه قبل کویت حاضر نشده بود که روی خط مرزی مذاکره کند.در آن برهه تصمیم بر این شد که ما هم در منطقه کار اکتشافی انجام دهیم بنابراین بلافاصله یک دکل به منطقه اعزام و کار اکتشافی را در منطقه مرزی آغاز کردیم که منجر به اکتشاف میدان آرش و ثابت شد که میدان الدره (آرش) مشترک است.
    نصب دکل ایران دلیل واکنش کویت و عربستان
    معاون اسبق امور بین‌الملل نفت ادامه داد: همان زمان هم کویت و عربستان فشار بسیار زیادی را در بخش دیپلماسی روی وزارت خارجه ما اعمال کردند که چرا ایران به منطقه دکل مستقر کرده است. از سوی دیگر روزنامه‌های کویت دکل ما را با تانک‌های صدام حسین و اشغال کویت مقایسه کرده و اینگونه مطرح کردند که چه تفاوتی بین دکل‌های ایران و تانک‌های عراق وجود دارد؛ بنابراین فشار زیادی را وارد می‌کردند.
    وی تصریح کرد: بعد از پایان کار که دکل را عقب کشیدیم بنده در یک مصاحبه تلویزیونی اعلام نکردم که کار اکتشافی پایان یافته و در موضعی دیپلماتیک اینگونه مطرح کردم که نظر به حسن همجواری و جهت رفع نگرانی همسایگان دکل را عقب کشیدیم. نتیجه اینکه یک ساعت بعد از مصاحبه بنده؛ وزیر نفت کویت اعلام کرد با توجه به حسن نیت ایران آماده مذاکره برای تعیین خط مرزی هستند و اطلاع دادند که ظرف دو ماه آینده به ایران سفر خواهند کرد یعنی سدی که چند دهه حاضر نبودند در این رابطه مذاکره کنند شکسته شد و وزیر نفت این کشور با آمادگی کامل، نقشه‌های دقیق و آلترناتیوهایی که داشتند وارد ایران شدند، بنده قبل از ورود وزیر نفت کویت تلاش کرده بودم که در جلسه‌ای مشترک با وزارت خارجه کشورمان خط مرزی را تعیین کنیم. ما  نقشه‌ها را تهیه و اعلام کردیم که آماده مذاکره هستیم با وزیر نفت کویت نیز مذاکراتی را انجام دادیم و همه چیز آماده بود که خط مرزی را به سرانجام برسانیم، اما به دلایلی به سرانجام نرسید وزیر نفت کویت قرار شد که برای مذاکره مجدد بار دیگر به ایران سفر کند که البته آن زمان بنده بازنشست شده بودم و از مابقی ماجرا اطلاعی ندارم. در هر حال از این به بعد قضیه باید توسط وزارت خارجه ایران مورد پیگیری قرار می‌گرفت اما متاسفانه یا ما قضیه را دنبال نکردیم و یا اینکه طرف کویتی علاقه‌ای به پیگیری کار نداشتند؛ جلسه تشکیل نشده و خط مرزی هم تعیین نشد، بنابراین ما اکنون خط مرزی نداریم.
    باید خط مرزی معین شود
    حسینی یادآور شد: حال اگر وزیر کویتی مدعی است که به دلیل نبود خط مرزی ایران حقی ندارد به همین دلیل آنها هم حقی در میدان ندارند، باید خط مرزی تعیین شود تا مشخص شود که ایران هم در میدان مشترک آرش صاحب حق است.وی در ادامه بیان داشت: بنده معتقدم اگر بتوانیم در همه میدان‌های مشترک با همکاری طرف مقابل برداشت کنیم بهترین روش است چون هم فضا صمیمی و دوستانه خواهد بود و هم اینکه به میادین آسیب نمی‌رسد.
    معاون اسبق امور بین‌الملل نفت خاطرنشان کرد: اکنون فضای بهتر سیاسی بین ایران و عربستان در نقطه مثبتی قرار دارد، بنابراین باید با کویت و عربستان خط مرزی را تعیین کنیم و این یک واجب اساسی است. وی گفت: اکنون در تمامی منطقه خلیج‌فارس جز میدان آرش و بخشی از جنوب عراق خط مرزی مشخص است، باید در فضای مثبت سیاسی جلساتی برگزار و با همکاری وزارت نفت نقشه‌ها تهیه شده و خط مرزی تعیین شود، همچنین سهم هر کشور از این میدان مشخص شود و مشترکا به صورت یک میدان برداشت داشته باشیم و منافع نیز متناسب با سهم هر کشور تقسیم شود.