صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • فراخوان ایرانسل برای حمایت از طرح‌های پژوهشی دانشگاهی
  • برگزاری دوازدهمین كارگاه بین‌المللی تئوری اطلاعات و مخابرات با حمایت همراه اول
  • اعلام تعرفه‌های تخفیفی ایرانسل ویژه حج
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 11949  |  صفحه ۷ | ایران زمین  |  تاریخ: 15 تیر 1402
    در حاشیه اجلاس وزرای خارجه عدم تعهد صورت گرفت
    دیدار امیرعبداللهیان با علی‌اف در باکو
     وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی ایران با تاکید به اهمیت روابط تهران-باکو برای توسعه کریدور حمل‌ونقل شمال-جنوب گفت: پویایی مثبتی در توسعه روابط اقتصادی و تجاری دو کشور وجود دارد.
    ‌در حاشیه اجلاس وزرای امور خارجه جنبش عدم تعهد که در سالن همایش های شهر باکو شد، حسین امیرعبداللهیان با الهام علی اف رئیس جمهوری آذربایجان دیدار و گفت و گو کرد.
    وزیر امور خارجه ایران با بیان اینکه این جنبش در دوران ریاست جمهوری آذربایجان پویا و توسعه یافته شده است، تصریح کرد: سخنرانی رئیس جمهور آذربایجان در مراسم افتتاحیه اجلاس وزیران جنبش غیرمتعهدها به نکات بسیار مهمی اشاره و تاکید کرد که موضوعات بسیار مهمی در دستور کار برای بحث و بررسی است.
    وی با بیان اینکه پویایی مثبتی در توسعه روابط اقتصادی و تجاری بین تهران و باکو وجود دارد، گفت: جمهوری آذربایجان و ایران نقش مهمی در توسعه کریدور حمل‌ونقل شمال - جنوب دارند.
    وزیر امور خارجه ایران بر بررسی قضایی و انتظامی کشور درباره اقدام انجام شده علیه سفارت جمهوری آذربایجان تاکید و ابراز امیدواری کرد به زودی فعالیت سفارت جمهوری آذربایجان در تهران احیا شود.
    در این دیدار امیرعبداللهیان سلام سیدابراهیم رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران را به الهام علی اف ابلاغ کرد و متقابلا نیز رئیس جمهوری آذربایجان با تشکر از این پیام سلام خود را به رئیس جمهور ایران رساند.
    به گزارش ایرنا، در ادامه الهام علی اف نیز به نوبه خود ابراز امیدواری کرد که مجرمان اقدام صورت گرفته علیه سفارت جمهوری آذربایجان در ایران به مجازات مناسب محکوم شوند.
    علی اف درباره نقش جمهوری آذربایجان در جنبش عدم تعهد و اقدامات انجام شده در راستای تأسیس آن خاطرنشان کرد: پویایی روزافزون روابط اقتصادی و تجاری تهران - باکو با خرسندی مورد توجه است و توسعه کریدور حمل و نقل شمال-جنوب و همچنین اجرای مسیرهای ارتباطی بین منطقه اقتصادی شرق زنگزور یک اتفاق مثبت است. رئیس جمهوری آذربایجان ابراز امیدواری کرد که در آینده ای نزدیک دیدارهای دوجانبه بین مقامات دو کشور انجام شود.
    از سوی دیگر لازم به ذکر است که وزیر خارجه کشورمان روز گذشته در جریان سخنرانی خود در اجلاس وزاری خارجه جنبش عدم تعهد، گفت: تحولات مهم اخیر در نظام بین‌الملل، علیرغم ایجاد برخی چالش‌ها، فرصت‌های موثری را برای نقش‌آفرینی بهتر جنبش عدم تعهد فراهم می‌کند فرصت‌هایی که باید هوشمندانه از آن برای تحقق آرمان‌های جنبش عدم تعهد در ایجاد جهانی نو و توسعه یافته استفاده کرد. در این مسیر، هدف اصلی ما باید تقویت «حاکمیت قانون» و «عدالت» در جهان باشد؛ زیرا منشأ اکثر بحران‌ها و جنگ‌ها،  نقض فاحش و گسترده قانون و بی‌توجهی به ارزش‌ها می‌باشد. در سطح منطقه‌ای، جمهوری اسلامی ایران ثابت کرده است که همواره یک شریک قابل اعتماد است. یک نمونه آن، همکاری مثال زدنی ایران در مبارزه با تروریسم و فداکاری نیروهای ایرانی در مبارزه با جنایات داعش در منطقه از جمله در عراق و سوریه است. قهرمان بزرگ مبارزه با تروریسم، سردار سلیمانی نماد بارز آن به شمار می‌رود. سیاست همسایگی ایران در راستای تقویت همگرایی بیشتر در منطقه، موفقیت خود را به خوبی به اثبات رسانیده  است. ما مصمم هستیم به توسعه همه جانبه روابط و همکاری با تمامی همسایگان و کشورهای جهان ادامه دهیم.
    وی افزود: ما معتقدیم، حل مشکلات منطقه‌ای فقط با همکاری کشورهای منطقه میسر است. از این رو، در برخورد با پدیده طوفان‌های گرد و غبار به عنوان یک چالش اساسی محیط زیست، جمهوری اسلامی ایران روی همکاری کشورهای منطقه حساب می‌کند و از کلیه کشورهای آسیب‌دیده از این پدیده در منطقه و سایر مناطق جهان دعوت می‌‌کند در کنفرانس بین‌المللی مقابله با طوفان‌های گرد و غبار که در اجرای قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل متحد، بزودی در تهران برگزار خواهد شد، شرکت کنند.
    امیرعبداللهیان در ادامه خاطرنشان کرد: در کنار تهدید سلاح‌های کشتار جمعی رژیم جعلی و اشغالگر اسرائیل علیه صلح و امنیت منطقه‌ و جهان، خشونت نظام‌مندِ این رژیم آپارتاید علیه فلسطینیان، از جمله کشتار بی‌رحمانه زنان و کودکان، تخریب خانه‌ها و نیز اهانت به اماکن مقدس شامل مسجدالاقصی کماکان ادامه دارد. ما حملات وحشیانه اخیر رژیم صهیونیستی علیه فلسطینیان بیگناه در جنین را به شدت محکوم می‌کنیم و از جامعه جهانی درخواست داریم که قاطعانه و به سرعت علیه این رژیم جعلی و اشغالگر و اقدامات دشمنانه آن واکنش نشان دهد. باید به جنایات این رژیم اشغالگر پایان داده شود. بی تردید نتیجۀ عادی‌سازی روابط برخی کشورها با رژیم صهیونیستی،  بی‌ثبات‌سازی منطقه و پشت کردن به ارزش‌ها و آرمان‌های مردم فلسطین و جهان اسلام است. حملات نظامی رژیم جعلی اسرائیل در منطقه از جمله علیه سوریه و لبنان و فلسطینیان باید فورا پایان یابد.
    کشور افغانستان دهه‌ها است که از بی ثباتی و بحران رنج می برد. راه‌حل، تشکیل دولتی فراگیر متشکل از همه اقوام افغانستان ی باشد. جمهوری اسلامی ایران در کنار میزبانی از میلیون‌ها پناهنده افغانستانی، به تلاش برای کمک به بهبود وضعیت بشردوستانه در افغانستان ادامه خواهد داد. ما همچنین خواستار رفع توقیف منابع مالی مردم افغانستان هستیم.
    درمورد وضعیت اوکراین و قفقاز نیز ما بار دیگر بر لزوم خاتمه جنگ اوکراین و حل سیاسی آن تأکید داریم. معتقدیم حل و فصل اختلافات در منطقه قفقاز جنوبی از طرق مسالمت‌آمیز امکانپذیر است. امروز در دیدارم با آقای الهام علی‌اف رئیس جمهور محترم آذربایجان دریافتم که کشور آذربایجان براساس توافق سه جانبه روسیه، ارمنستان و آذربایجان به دنبال رفع انسداد از خطوط مواصلاتی در منطقه است و هیچ نیتی برای ایجاد انسداد نسبت به کشورهای همسایه در باکو به چشم نمی‌خورد. این موضوعی است که رئیس جمهور قویا بر آن تأکید کرد و البته موضوع حل و فصل مسالمت آمیز مناقشات در قفقاز جنوبی بدون تغییر در مرزها همواره مورد تأکید جمهوری اسلامی ایران می‌باشد. معتقدیم این منطقه از جهان ظرفیت تبدیل شدن به منطقه‌ای مواصلاتی برای منطقه و فراتر از آن را دارد. جمهوری اسلامی ایران آماده است با استفاده از ظرفیت‌های خود، تحقق این هدف را تسهیل نماید.