صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • همکاری همراه اول و شرکت انتقال گاز ایران باهدف بهبود خدمات مخابراتی و هوشمندسازی زنجیره ارزش
  • آغاز دور جدید حراج شماره‌های رند همراه اول
  • حضور همراه اول در برگزاری نمایشگاه بین‌المللی اینوتکس 2024
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 11957  |  صفحه آخر  |  تاریخ: 15 تیر 1402
    هدف فروش هدست ویژن پرو به طرز چشمگیری کاهش پیدا کرده است
    هدست واقعیت ترکیبی مورد انتظار اپل با مشکلات تولید دست و پنجه نرم می‌کند که باعث افت تولید آن شده است. برند اپل پس از سال‌ها و طی کنفرانس توسعه‌دهندگان جهانی (WWDC) سال ۲۰۲۳ از اولین هدست واقعیت ترکیبی خود به نام ویژن پرو رونمایی کرد که با انبوهی از قابلیت‌ها و ویژگی‌های کاربردی همراه خواهد شد. طبق اعلام رسمی غول فناوری آمریکایی، عرضه و فروش هدست ویژن پرو از اوایل سال جاری میلادی آغاز خواهد شد. تا آن زمان، انتظار می‌رود شرکای تولید‌کننده اپل به تولید انبوه قطعات مورد نیاز ویژن پرو بپردازند و بازدهی فرآیند تولید را افزایش دهند.
    با این وجود، ظاهرا برنامه اپل برای عرضه گسترده هدست ویژن پرو با مشکلات جدی مواجه شده است. خبرگزاری Financial Times در گزارش جدید خود ادعا کرده است که برنامه اولیه اپل برای فروش ۱٫۰۰۰٫۰۰۰ واحد از هدست ویژن پرو در طی ماه اول عرضه آن منتفی شده است.
    با توجه به این موضوع، دو منبع آگاه اذعان داشته‌اند شرکت LuxShare که وظیفه مونتاژ هدست اپل را در اختیار دارد تنها حدود ۴۰۰ هزار واحد از هدست ویژن پرو را در سال بعد میلادی تولید خواهد کرد. به علاوه، دو تامین‌کننده قطعات دیگر اپل نیز تنها برای ۱۳۰ هزار تا ۱۵۰ هزار واحد از هدست ویژن پرو سفارش دریافت کرده‌اند.
    دو نمایشگر micro-OLED هدست ویژن پرو که گران‌ترین قطعات آن محسوب می‌شوند اصلی‌ترین مشکل تولید هدست اپل نیز به شمار می‌روند. فرآیند تولید این دو نمایشگر که توسط سونی و TSMC انجام می‌شود ظاهرا بازدهی خوبی ندارد و نرخ بهره‌دهی آن در سطح پایینی قرار دارد.
    شایان ذکر است که اپل در حال توسعه و ساخت یک مدل ارزان‌تر از هدست ویژن پرو است که قرار بوده نمایشگر mini-LED داشته باشد اما در نهایت تصمیم گرفته مدل ارزان‌تر هم با micro-OLED عرضه شود. در این راستا، گزارش شده است که این شرکت در حال مذاکره با سامسونگ و LG برای تامین نمایشگرهای هدست ویژن پرو ارزان‌تر است. البته ناگفته نماند که اپل برای تولید نسل دوم هدست ویژن پرو نیز برنامه‌هایی دارد.
    طراحی هدست ویژن پرو بسیار پیچیپده است و توسعه برخی از قابلیت‌های آن مانند EyeSight (نمایش چشمان کاربر برای دیگر افراد) و نمایشگرهای micro-OLED در مقیاس بالا باعث بروز مشکلات مختلفی شده است. به نظر می‌رسد اپل و شرکای این برند فرآیند تولید هدست ویژن پرو دست کم گرفته‌اند و حالا با چالش‌های جدی مواجه شده‌اند.