سرمقاله

بازارخودرو؛ دست ما کوتاه و خرما بر نخیل! / حجت اله اکبرآبادی

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • آغاز عملیات اجرایی فیبرنوری ایرانسل در ۲۰ شهر جدید
  • سیفی: تامین مالی زنجیره تامین از بهترین ابزار‌ها برای مقابله با ناترازی بانک‌هاست
  • فراخوان جدید طرح پژوهانه همراه اول برای حمایت از پایان‌نامه‌ها و طرح‌های پژوهشی
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 12113  |  صفحه ۴ | فرهنگ و هنر  |  تاریخ: 19 تیر 1402
    مخاطبان در انتظار سریال‌های خوش ساخت گذشته هستند
    بازگشت تلویزیون به مخاطب محوری؟
    گزوه فرهنگ و هنر - این روزهای بی مخاطب بودن تلویزیون داد همه را درآورده است. حتی رسانه های اصولگرا هم که همواره حامل انحصارطلبی رسانه ملی بودند این بار لب به انتقاد گشودند و از سریال های بی مخاطب و برنامه های کم فروغ صدا و سیما انتقاد می کنند. گو اینکه مخاطب چندان اهمیتی برای مدیران فعلی صدا و سیما ندارد.
    پیش از این فارس نوشته بود: «با نگاه به سریال‌های ساخته شده در مرکز سیمافیلم که در گذشته آثار فاخری چون سریال امام علی (ع)، مختارنامه، معمای شاه، در چشم باد، تنهاترین سردار، کیف انگلیسی و یوسف پیامبر را در کارنامه خود دارد، نتیجه چندان متفاوت نخواهد بود و سریال‌های جدید این مجموعه نیز در سال‌های اخیر چندان موفق نبوده‌اند؛ زیرخاکی، از سرنوشت، بچه مهندس، پایتخت و نون خ که جزو مجموعه‌های چند قسمتی تلویزیون محسوب می‌شوند، همگی دچار افت کیفی شده‌اند؛ تا جایی که می‌توان آخرین فصل هرکدام از این سریال‎‌ها را ضعیف‌ترین آن‌ها به حساب آورد. سریال‌هایی که بعضاً به برندی برای تلویزیون تبدیل شده بودند، اما در قسمت نهایی به هیچ وجه نتوانستند رضایت مخاطبان را جلب کنند.
    عملکرد ضعیف سیمافیلم در یک دهه گذشته در حالی ست که مهدی نقویان، رئیس سیمافیلم در واکنش به منتقدانی که می‌گویند از سریال‌های تلویزیون خبری نیست، می‌گوید: «همچنان از نظر کمّی تلویزیون از پلتفرم‌ها، مؤسسات تولیدکننده و خیلی از نهادهای دیگر جلوتر است، اما وقتی انتظار دارید رسانه ملّی دچار تغییرات بشود و به این موضوعات در تولیدات سریال‌ها پرداخته شود، احتیاج به زمان دارد. قاعدتاً آنتن را دچار اختلالی می‌کند که ما در یک سال گذشته دیده‌ایم. اما می‌خواهم این نوید را هم بدهم و نمی‌خواهم ناامید کنم. موتور سریال‌سازی در تلویزیون دوباره روشن شده و الان که ۸ سریال در تولید داریم تا آخر تابستان به ۲۰ عدد می‌رسد و ان‌شاءالله این عدد را حفظ خواهیم کرد.»
    حالا اما به نظر می رسد که تلویزیون قرار است اقداماتی را در این راستا انجام دهد.
    ایرنا در گزارشی می نویسد: دعوت رسمی تلویزیون مبنی بر تولید فصل جدید سریال «پایتخت»، علاوه بر اینکه مرجعیت این رسانه و محبوبیت آن را میان مردم بیشتر کرده، بلکه احترام به خواست میلیون‌ها مخاطب و سودآوری ریالی بسیاری را برای سازمان به همراه خواهد داشت.
    به گزارش ایرنا، این روزها، تلویزیون، اقبال گسترده سالیان گذشته خود را ندارد و این حقیقت، چیزی نیست که از چشم مدیران رده بالای سازمان پنهان مانده باشد. آنها در صحبت‌هایشان، گاها به شکلی غیرمستقیم به این حقیقت اشاره می‌کنند و از سوی دیگر، در این تکاپو هستند که محبوبیت و اقبال عمومی این رسانه را بازگردانده و مرجعیت اصلی و حقیقی خود را پیدا کنند.
    مدیران رده‌بالای تلویزیون بارها اعلام کرده‌اند که گوش شنوایی برای شنیدن راهکارها دارند و از پیشنهادهای سازنده استقبال می‌کنند. بنابراین با اصل قرار دادن این موضوع، یک پیشنهاد را برای مدیران تلویزیون مطرح می‌کنیم.
    قطعا یکی از راهکارهای بازگرداندن مخاطبان انبوه، توجه به برندهایی است که در طول سال‌ها، اطمینان مخاطب را جلب کرده و نزد آنها محبوب شده‌اند. یکی از این برندها، سریال پایتخت است که طی ۶ فصل ساخته شد و در مدت زمانی کوتاه، توانست به محبوبیتی دست یابد که بسیاری از رکوردهای چندین دهه‌ای سازمان را جابه‌جا نماید.
    حال تولید این سریال، چندسالی است که متوقف شده و هیچ دلیلی هم برای آن ذکر نشده است. مسئولان رده بالای تلویزیون، همواره از ساخت فصل جدید سریال استقبال کرده‌اند اما مشکل کجاست که فصل هفتم این سریال محبوب، جلوی دوربین نمی‌رود؟
    آخرین صحبت درباره سریال پایتخت به روزهای گذشته بازمی‌گردد که طی آن، مدیرکل دفتر فیلمنامه صداوسیما از قول قائم‌مقام رئیس سازمان عنوان کرد که پایتخت، به دلیل نزدیک بودن به واقعیت زندگی مردم، الگوی فیلمنامه‌نویسی است و ما دلمان می‌خواهد این سریال ادامه پیدا کند.
    اسدی‌زاده در عین حال تصریح کرد که هنوز گروه نگارش سریال پایتخت، پیش من نیامده‌اند تا درباره ادامه داستان صحبت کنیم.
    حال که با موضع‌ سازمان درباره تولید فصل جدید پایتخت آشنا شدیم، جا دارد که به چند نکته اشاره کنیم:
    همواره این‌گونه بوده که نخستین دعوت برای تولید، از سوی سازمان به عمل آمده و سپس جلسه‌ای میان دو طرف برگزار شده و قرارومدارها برای تولید فصل جدید سریال گذاشته می‌شود. این قاعده، لااقل در مورد سریال پایتخت به این ترتیب بوده که همواره دعوت نخست از سوی سازمان صورت گرفته است و در شرایط کنونی، هنوز هیچ دعوتی از سوی سازمان برای تولید فصل هفتم صورت نگرفته است.
    بنابراین چگونه است که مدیران رده بالای تلویزیون، در صحبت‌های خود، مستقیما عنوان می‌کنند که خواستار تولید فصل جدیدی از سریال پایتخت هستند اما در عمل، هیچ دعوتی از آقایان مقدم و تنابنده و خانم غفوری به عمل نمی‌آورند؟
    پیگیری خبرنگار ایرنا، موید این نکته است که هیچ اختلافی بین گروه نیست و این عزم وجود دارد که برخلاف گمانه‌های موجود مبنی بر دشوار بودن جمع شدن این تیم، در صورت دعوت سازمان و رسیدن به تفاهم، همان تیم دور هم جمع شده و فصل هفتم پایتخت را تولید کنند.
    بنابراین اکنون، بزرگ‌ترین مانعی که سبب شده تا هیچ خبری از فصل هفتم پایتخت نباشد، عدم‌دعوت سازمان از تیم سازنده برای تولید فصل جدید این سریال است.
    تلویزیون اکنون مدتی است که با فشار گسترده‌ای از سوی مردم مبنی بر تولید فصل هفتم سریال پایتخت مواجه شده است. فشاری که سبب شده تا مردم در شبکه‌های مجازی و خبرنگاران از مدیران این رسانه، درباره آینده این سریال سوالاتی داشته باشند بنابراین در شرایط موجود، باید راهکاری اندیشید تا اولا: با ارائه یک درخواست، مقدمات تولید پرمخاطب‌ترین سریال یک دهه اخیر تلویزیون فراهم شده و ثانیا: در صورت وفاق در میان مدیران سازمان مبنی بر عدم‌تولید این سریال، زمینه انتقال فرآیند تولیداتی این سریال به شبکه نمایش خانگی فراهم شود تا این سریال بتواند در مدیومی جدید، به مخاطبان انبوه خود عرضه شود.
    البته که صورت زیبا و شکل حرفه‌ای قضیه آن است که تلویزیون، خود، زمینه تولید فصل هفتم را فراهم آورد چرا که یک بازی چند سر برد برای این رسانه محسوب می‌شود: هم اعتماد کمرنگ بسیاری از مخاطبان خود را بازگردانده و تلاشی جدی در مسیر رسیدن به جایگاه مرجعیت خبری است؛ هم اینکه اصل حرفه‌ای رسانه را حفظ کرده و تلاش خود برای تقویت جایگاه مردمی را نشان می‌دهد و هم آن‌که عایدی مالی بسیارمناسبی از بابت پخش این سریال به دست می‌آورد که تمام اینها قطعا محبوبیت و جایگاه تلویزیون را به نسبت آنچه امروز دارد، بیشتر خواهد کرد.
    نوروز سال ۱۴۰۳ نیز با ماه مبارک رمضان تلاقی پیدا کرده است و این مناسبت، اهمیت یک برنامه‌ریزی مدون را برای این آنتن طلایی، بیشتر کرده است. این یک خواست حداکثری است که فصل هفتم پایتخت به نوروز ۱۴۰۳ برسد؛ خواستی که با چراغ سبز و امیدآفرینی مدیران رده بالای تلویزیون، اکنون بسیار پررنگ شده است.
    امیدواریم که این امیدآفرینی، به رضایت حداکثری مردم کشور منجر شود علی‌الخصوص که امید، به‌عنوان کلیدواژه این سال‌های رهبر معظم انقلاب، به عنوان سرفصل تمامی دستگاه‌ها لحاظ شده و امیدواریم که تلویزیون نیز با سرلوحه قرار دادن این کلیدواژه، نوروز و رمضانی به یاد ماندنی را در سال ۱۴۰۳ رقم بزند.
    دوست داریم «پایتخت» و «روزی روزگاری» را ادامه دهیم
    پیش از این مدیرکل دفتر فیلمنامه صداوسیما درباره سیاست دنباله‌سازی در تلویزیون گفت: خیلی دلمان می‌خواهد دو سریال «روزی روزگاری» و «پایتخت» را ادامه بدهیم.
    حسین اسدی‌زاده در گفت‌وگو با ایرنا، ضمن بیان این مطلب افزود: گروه نگارش سریال پایتخت پیش من نیامده اند و هنوز با هم درباره ادامه اش حرف نزده ایم. من خودم مجموعه سریال پایتخت را دوست دارم. آقای جلیلی، قائم مقام رئیس سازمان صداوسیما در امور فرهنگی هم مکرر گفته‌اند پایتخت الگوی فیلمنامه نویسی است. چون به واقعیت زندگی مردم نزدیک است.
    وی در پاسخ به این سوال که چه زمانی مذاکرات با گروه پایتخت انجام می‌شود اظهار داشت: ما الان در مرحله دعوت همگانی هستیم و دوست داریم تک تک فیلمنامه‌نویسان بیایند و طرح‌های‌شان را به ما بدهند.
    مدیرکل دفتر فیلمنامه صداوسیما راه ساخت سریال‌های خوب را پناه بردن به قصه های خوب و نیت های خالص و آدم های مجاهد دانست و گفت: تیمی که با آن سلبریتی‌ها زمانی، روزی روزگاری را کف بیابان ساختند، الان حاضرند با قراردادهای میلیاردی از آپارتمان‌هایشان خارج شوند؟ سریال سازی یک کار جمعی است که کلی پارامتر دارد. فقط فیلمنامه‌اش با ماست. بخشی که من مسئولش هستم فقط از راه قصه‌گویی خوب حل می شود.