سرمقاله

بازارخودرو؛ دست ما کوتاه و خرما بر نخیل! / حجت اله اکبرآبادی

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • آغاز عملیات اجرایی فیبرنوری ایرانسل در ۲۰ شهر جدید
  • سیفی: تامین مالی زنجیره تامین از بهترین ابزار‌ها برای مقابله با ناترازی بانک‌هاست
  • فراخوان جدید طرح پژوهانه همراه اول برای حمایت از پایان‌نامه‌ها و طرح‌های پژوهشی
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 12135  |  صفحه ۷ | ایران زمین  |  تاریخ: 19 تیر 1402
    رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان آذربایجان‌شرقی:
    ارتقای کیفیت ساخت و ساز واقعی‌سازی قیمت خدمات‌مهندسی را می‌طلبد
    تبریز - فلاح: رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان آذربایجان‌شرقی در پاسخ به چگونگی انتخاب میزبانی تبریز برای برگزاری بیست و ششمین اجلاس هیئت عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان می‌گوید: در قطع‌نامه پایانی بیست و پنجمین اجلاس هیئت عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان که بهمن ۱۴۰۱ در یزد برگزار شد، تبریز به‌عنوان شهر میزبان برای برگزاری بیست و ششمین اجلاس هیئت عمومی انتخاب شد. همان‌گونه‌که مستحضرید مردم خطّه آذربایجان، تبریز و در رأس آن‌ها مهندسان ساختمان همواره در انجام کارهای مهم پیش‌قدم بوده‌اند و در گذشته و حال، به‌خاطر توان‌مندی‌های خود در حوزه‌های مختلف از جمله صنعت ساختمان، سال‌هاست که در تدوین و اجرای مقرّرات ملّی ساختمان و نظارت بر اجرای با کیفیت ساختمان‌ها به‌عنوان سرآمد سایر استان‌ها مطرح بوده‌اند. از این‌رو، ما نیز به‌سهم خود در تلاش هستیم با میزبانی از چنین رویداد مهمی این استان را به جایگاه واقعی آن برسانیم و به‌یقین برگزاری این اجلاس هیئت عمومی می‌تواند به‌عنوان سرآغازی برای بررسی فرصت‌ها، چالش‌ها و آسیب‌شناسی مشکلات صنعت ساختمان کشور و استان قرار گیرد. زیرا طی برگزاری این رویداد مهم، افزون‌بر حضور و مشارکت بیش از ۶۰۰ نفر از اعضای هیئت مدیره‌های سازمان نظام مهندسی ساختمان از تمامی استان‌های کشور، میهمانانی نیز از وزارت راه و شهرسازی حضور خواهند داشت و می‌توان به‌عنوان یک فرصت خوب برای بررسی فرصت‌ها، چالش‌ها و آسیب‌شناسی مشکلات صنعت ساختمان کشور و استان از آن بهره‌مند شد.
    رضا دیزجی؛ رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان آذربایجان‌شرقی در حاشیه برگزاری بیست و ششمین اجلاس هیئت عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان که از روزهای سیزدهم تا پانزدهم تیر سال‌جاری به‌میزبانی آذربایجان‌شرقی و تبریز برگزار شد، در گفت‌و‌گویی کوتاه، در پاسخ به چیستی و چگونگی نقش نظام‌ مهندسی استان و مهندسان در توسعه صنعت ساختمان و بهره‌مندی از تکنولوژی‌های جدید در ایمن و مقاوم‌سازی ابنیه ابراز می‌دارد: همان‌گونه‌که واقف هستید، مسکن به‌واسطه این‌که تقریباً بیش از ۳۰۰ صنف و صنعت را به‌طور مستقیم و غیرمستقیم درگیر می‌کند، پتانسیل‌های ارزش‌مندی برای اشتغال‌زایی و ایجاد فرصت‌های شغلی و بهبود معیشت مردم دارد و نقش به‌سزایی را در عرصه اقتصادی ایفا می‌کند و قطع یقین، بهره‌مندی از نیروهای متخصص در این حوزه موجب ایجاد فرصت‌های شغلی، ارتقای کیفیت ساخت و ساز و صیانت از سرمایه‌های ملی کشور می‌شود و شایان ذکر است‌که تحقق این امر مهم، واقعی‌سازی قیمت خدمات مهندسی و حرکت در این مسیر را می‌طلبد. چراکه واقعی‌‌کردن قیمت خدمات مهندسی موجب افزایش کیفیت ساخت و ساز ساختمان‌ها می‌شود. جای توضیح دارد که در کل دنیا حق‌الزحمه خدمات مهندسی تقریباً پنج تا ۱۱ درصد هزینه ساخت یک ساختمان است. در حالی‌که در کشور ما هزینه‌های واقعی خدمات مهندسی ۱.۵ تا ۲ درصد هزینه ساخت است. لذا برای ارتقای کیفیت ساخت و ساز باید در مسیر واقعی‌کردن قیمت خدمات مهندسی حرکت کنیم.
    وی در این راستا در پاسخ به بود یا نبود راهکار پیشنهادی و قابل‌اجرا برای برطرف‌سازی مشکلات سایه‌گستر بر صنعت ساختمان و ارتقای کیفیت ساخت و ساز ادامه می‌دهد: این مشکل فقط با ورود افراد با صلاحیت به حوزه ساختمان، استفاده از مصالح درجه یک و افزایش نظارت‌ها از سوی دستگاه‌های ناظر و دخیل در این چرخه اعم‌از، شهرداری‌ها و سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان شدنی است. زیرا با اندکی تأمل‌بر آمارهای ارائه شده در خصوص زلزله‌های ۷.۲ ریشتری رودبار، ۶.۶ ریشتری بم، ۶.۶ ریشتری کرمان‌شاه، ۶.۳ ریشتری ورزقان، ما به‌ترتیب ۴۰ هزار نفر، ۵۰ هزار نفر، ۶۲۰ نفر و ۳۶۰ نفر و در زلزله اخیر بندرعباس نیز، یک نفر آن‌هم، در اثر برخورد با تیر چراغ برق فوتی داشته‌ایم و این روند کاهشی آمار تلفات انسانی حاکی از نقش تخصصی جامعه مهندسی و حرفه‌ای‌کردن ساخت و ساز ساختمان‌هاست.
    وی در بخش پایانی این گفت‌وگو در پاسخ به دغدغه‌های جامعه مهندسان ابراز می‌دارد: افزایش تعداد دانش‌آموختگان رشته‌های مهندسی و کاهش فزاینده روند ساخت و ساز منجر به کاهش تقاضا برای خدمات مهندسی شده است و در شرایط فعلی، معیشت و اشتغال را می‌توان از اصلی‌ترین مشکلات و دغدغه‌های جامعه مهندسی عنوان کرد. در این راستا جالب است بدانید طبق آمارهای مختلف به ازای هر ۱۰ هزار نفر ایرانی، ۵۰ مهندس وجود دارد و این میزان بالاتر از میانگین جهانی است.