سرمقاله

بازارخودرو؛ دست ما کوتاه و خرما بر نخیل! / حجت اله اکبرآبادی

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • آغاز عملیات اجرایی فیبرنوری ایرانسل در ۲۰ شهر جدید
  • سیفی: تامین مالی زنجیره تامین از بهترین ابزار‌ها برای مقابله با ناترازی بانک‌هاست
  • فراخوان جدید طرح پژوهانه همراه اول برای حمایت از پایان‌نامه‌ها و طرح‌های پژوهشی
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 12137  |  صفحه ۷ | ایران زمین  |  تاریخ: 19 تیر 1402
    نماینده مردم کرج، فردیس و اشتهارد عنوان کرد
    روند نزولی نرخ رشد جمعیت زنگ خطری برای کشور
    نماینده مردم کرج، فردیس و اشتهارد تصریح کرد: اگر روند نرخ رشد جمعیت نزولی ادامه پیدا کند و به پایین تر از ۱.۶ برسد جمعیت ما در سال ۱۴۳۰، به ۳۵ میلیون نفر خواهد رسید و این یک زنگ خطری است که باید برای آن تمهیداتی اندیشیده می شد.
    به گزارش خبرگزاری برنا از استان البرز، علیرضا عباسی در مراسم قرعه کشی واگذاری زمین به خانواده های دارای سه فرزند و بیشتر در راستای طرح حمایت از خانواده و جوانی جمعیت که در تالار شهیدان نژاد فلاح کرج برگزار شد، با تبریک عید ولایت و امامت عید سعید غدیر خم اظهار کرد: یکی از مشکلاتی که در دو سه دهه اخیر در کشور با آن مواجه هستیم، کاهش نرخ جمعیتی است که با یک سیاست انحرافی شروع شد و به صورت افراطی ادامه پیدا کرد و امروز به جایی رسیدیم که اگر این مسیر ادامه پیدا کند با یک مشکل حاد در حوزه جمعیت مواجه خواهیم شد.
    وی بیان کرد: سه سناریو برای بحث جمعیت مطرح است و یکی از این سناریوها این است که در این نقطه ای که ما در حال حاضر حضور داریم و در این نقطه نرخ رشد جمعیت حدود ۱.۶ و کمتر از آن است که این نرخ رشد جمعیت زیر سطح جایگزینی است و اگر این روند ادامه یابد جمعیت ۸۵ میلیونی کشور در سال ۱۴۳۰ به حدود ۶۵ میلیون نفر خواهد رسید.
    نماینده مردم کرج، فردیس و اشتهارد تصریح کرد: اگر این روند نزولی ادامه پیدا کند و به پایین تر از ۱.۶ برسد جمعیت ما در سال ۱۴۳۰، به ۳۵ میلیون نفر خواهد رسید و این یک زنگ خطری است که باید برای آن تمهیداتی اندیشیده می شد.
    وی افزود: از اولین اقداماتی که در مجلس یازدهم صورت گرفت، طرح حمایت از خانواده و جوانی جمعیت بود که بتواند این روند نزولی را بازگرداند و با حمایت ها و مشوق های متنوع حتی روند صعودی گردد و جمعیت از ۸۵ میلیون نفر نیز فراتر رود.
    دکتر عباسی خاطرنشان کرد: اگر نرخ رشد جمعیت به بیش از از ۲.۱ و ۲.۲ برسد، امید است که در سال ۱۴۳۰، به حدود ۹۵ میلیون نفر برسد.
    وی گفت: بنابراین این اقدام شایسته از سوی مجلس یازدهم انجام شد و دولت سیزدهم با یک اهتمام ویژه ای این مهم را پیگیری کرد و نتیجه آن را امروز در پروژه ای که قرار است در استان البرز آغاز شود مشاهده می کنیم.
    وی افزود: براین اساس ۱۱۰ قطعه زمین به ۲۲۰ خانواده بالای سه نفر فرزند که مشمول قانون جوانی جمعیت هستند به قید قرعه زمین جهت ساخت مسکن ویلایی دو طبقه واگذار می شود.
    نایب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس اظهار کرد: امید است این اقدام مهم در کشور توسعه یابد و با مشوق هایی که در قانون حمایت از جوانی جمعیت، در بودجه های سالانه و برنامه هفتم دیده شده با اهتمام بر جهاد فرزندآوری بر مشکل جمعیتی که با آن روبه رو شده ایم فائق بیاییم.