سرمقاله

بازی بایدن روی مدار عصبی پوتین ‪/‬ جلال خوش‌‌چهره

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • فراخوان ایرانسل برای حمایت از طرح‌های پژوهشی دانشگاهی
  • برگزاری دوازدهمین كارگاه بین‌المللی تئوری اطلاعات و مخابرات با حمایت همراه اول
  • اعلام تعرفه‌های تخفیفی ایرانسل ویژه حج
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 12180  |  صفحه ۲ | سیاست روز  |  تاریخ: 20 تیر 1402
    در آستانه سفر رئیس جمهوری به سه کشور آفریقایی مطرح شد
    تسهیل ورود کالاهای ایرانی به بازار آفریقا
    جعفر برمکی سفیر ایران در کنیا در گفت‌وگویی در خصوص اهداف و اهمیت سفر «سیدابراهیم رئیسی» رئیس جمهور کشورمان به سه کشور آفریقایی کنیا، اوگاندا و زیمبابوه اظهار داشت: تعدد کشورهای آفریقایی منجر به این می‌شود که آنها در حوزه سیاسی و بین‌المللی پتانسیل بالایی داشته باشند و به اصطلاح وزنه‌ای به حساب می‌آیند.
    وی با بیان اینکه اکثر کشورهای آفریقایی استقلال خود را حفظ کرده و در تصمیم‌گیری‌ها استقلال عمل دارند، گفت: کشورهای آفریقایی ظرفیت‌های بالایی دارند و توسعه روابط با این کشورها می‌تواند منافع ملی ما را تامین کند.
    به گزارش ایرنا، سفیر جمهوری اسلامی ایران در کنیا تصریح کرد: با توجه به شرایطی که ما در آن قرار داریم «کالاهای ایرانی به راحتی می‌توانند وارد بازار کشورهای آفریقایی شوند» چرا که هم قیمت و هم کیفیت مناسبی دارند.
    برمکی افزود: هرچند موانعی در این مسیر وجود دارد اما ما می‌توانیم ضمن برطرف کردن این موانع به این نکته توجه داشته باشیم که حضور اقتصادی ما در کشورهای آفریقایی می‌تواند به شرایط ما کمک کند.
    وی ادامه داد: باید به این مهم توجه داشته باشیم که بازارهای جهانی در حال تغییر و سیال هستند و نمی‌توان به صورت سنتی خودمان را متکی به یک بازار کنیم و طبیعتاً باید به سمت بازارهای جدید روی آوریم و آفریقا یکی از آن بازارهایی است که نه تنها ما بلکه همه کشورهای دنیا دست به این اقدام زده‌اند.
    سفیر جمهوری اسلامی ایران در کنیا تصریح کرد: سال ۲۰۱۴ مذاکراتی در آفریقا شروع شد که در خصوص ایجاد منطقه آزاد درون قاره‌ای بود، در واقع در حال حاضر ۱۶ درصد تجارت کل قاره آفریقا بین آن کشورها صورت می‌گیرد و ۸۴ درصد نیازهای خود را از بیرون تامین می‌کنند.
    برمکی گفت: کشورهای آفریقایی از سال ۲۰۲۰ بین خودشان یک «قرارداد تعرفه ترجیحی» قائل شدند و به دنبال این مسئله هستند که بتوانند خودشان را صنعتی کرده و تولیدات مورد نیاز خود را در داخل آن قاره ایجاد کنند.
    وی ادامه داد: طبیعی است که حضور تولید کنندگان ما در دراز مدت در کشورهای آفریقایی می‌تواند به سود ما باشد چرا که اگر ما بتوانیم بخشی از تولید خود را در آفریقا انجام دهیم، به راحتی می‌شود در قالب قرارداد تعرفه ترجیحی که بر اساس معاهده منطقه آزاد درون قاره‌ای آفریقا وجود دارد به «بازار کشورهای آفریقا با تعرفه‌های پایین‌تر» دسترسی پیدا کنیم‌.
    سفیر جمهوری اسلامی ایران در کنیا با اشاره به اینکه «سیاست خارجی دولت سیزدهم» برای آفریقا جایگاه مناسبی را در نظر گرفته است تصریح کرد: ما نیاز داریم که این موضوع را در عمل بیشتر نشان دهیم.
    برمکی بیان داشت: در وهله اول باید رفت و آمدهای سیاسی میان دو طرف افزایش پیدا کند و تسهیلات بیشتری برای تبادلات تجاری با کشورهای آفریقایی فراهم شود تا انشاالله ما بتوانیم این «مسیر را برای بخش خصوصی هموار کرده» تا بتوانند نقش بیشتر و پررنگ‌تری را در بازار کشورهای آفریقایی داشته باشند.
    وی در خصوص نحوه تعامل و ارتباط برخی بازیگران منطقه ای با کشورهای آفریقایی و قیاس آن با روابط ایران با آفریقا هم گفت: در خصوص برخی کشورهای منطقه و ارتباط آنها با آفریقا به طور مثال شما ببینید، رژیم صهیونیستی بیشتر در حوزه امنیتی با کشورهای آفریقایی ارتباط دارد و گاهی هم در حوزه‌های کشاورزی و پزشکی همکاری‌هایی را با این کشورها انجام می‌دهد.
    سفیر جمهوری اسلامی ایران در کنیا افزود: در سوی دیگر ترکیه امکانات زیادی را در آفریقا به کار گرفته است، دولت ترکیه در ۱۰ سال گذشته سطح روابط و همکاری‌های خود را با کشورهای آفریقایی بسیار افزایش داده به نحوی که «پروازهای تُرکیش ایر» به کشورهای آفریقایی افزایش قابل توجهی را داشته است.
    برمکی تصریح کرد: در حالی که از باب مقایسه با سطح روابط ایران با کشورهای آفریقایی ما هیچ «پرواز مستقیمی» به کشورهای آفریقایی نداریم.
    وی عنوان داشت: اگر هم امکاناتی برای ما فراهم شود شرکت‌ها و بخش خصوصی ما یا ظرفیت آن را ندارند یا تمایل برای ورود به بازارهای آفریقایی را ندارند.
    سفیر جمهوری اسلامی ایران در کنیا یادآور شد: ما نیاز به توجه بیشتر به حوزه کشورهای آفریقایی داریم، باید امکانات خود را افزایش دهیم و ببینیم که مشکلاتی را که ما در ارتباط با کشورهای آفریقایی داریم برخی از کشورهای منطقه از جمله ترکیه یا حتی رژیم صهیونیستی با کشورهای آفریقایی ندارند، بنابراین آنها بسیار راحت‌تر و گسترده تر از ما می‌توانند با آفریقا ارتباط برقرار کنند.
    برمکی در پایان خاطرنشان کرد: ما در کنیا طی سه سال گذشته عملکرد موفقیت آمیزی را داشتیم و موفق شدیم چهره شاید تا اندازه‌ای منفی که نسبت به ایران وجود داشت را برطرف کنیم و الان با «چهره مثبتی در بازار اقتصادی کنیا مواجه هستیم»، اما لازم است که این چهره را با حضور مستمر و حساب شده بخش خصوصی حفظ و این مسیر را ادامه دهیم.