سرمقاله

بازی بایدن روی مدار عصبی پوتین ‪/‬ جلال خوش‌‌چهره

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • اعلام تعرفه‌های تخفیفی ایرانسل ویژه حج
  • آغاز نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴ با حضور ایرانسل
  • گام بلند برای جهش تولید با برات الکترونیک/ سککوک ابزار موثر زنجیره تامین مالی
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 12255  |  صفحه آخر  |  تاریخ: 20 تیر 1402
    سدان‌ها همچنان پرفروش؛ عملکرد خوب مالیبو، کمری و النترا!
    درحالی‌که همه از آمار فروش بالای شاسی بلندها و وانت پیکاپ‌ها می‌گویند تقاضا برای انواع سدان، رضایت‌بخش است. اکثر خودروسازان گزارش‌های فروش مثبتی را در سال ۲۰۲۳ منتشر کرده‌اند و اوضاع کلی سدان ها نیز بهتر از گذشته به نظر می‌رسد.
    آن‌گونه که از ظواهر امر برمی‌آید، خریداران همچنان به سدان ها علاقه دارند به گونه‌ای که با بررسی فروش تنها چند مدل رده میانی در نیمه اول سال ۲۰۲۳ می‌توانیم به رقم فروش بالای ۵۰۰ هزار دستگاه برسیم. همان‌طور که انتظار می‌رفت تویوتا کمری و هوندا آکورد همچنان پیشتاز این کلاس هستند اما نکته عجیب به عملکرد شورولت مالیبو مربوط می‌شود. شایعات زیادی درباره پایان تولید این خودرو منتشر شده اما این خودروی چهار درب توانسته در سه‌ماهه دوم امسال به فروش ۴۰,۷۳۱ دستگاهی برسد که رشد ۲۵.۴ درصدی را نشان می‌دهد. همچنین مالیبو از ابتدای سال تاکنون به خانه ۷۸,۱۶۹ نفر راه یافته که نسبت حاکی از رشد فروش ۳۴.۴ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل است.
    مالیبو در حال حاضر سومین خودروی پرفروش شورولت محسوب شده و با فاصله‌ای کوتاه به تعقیب اکوئینکس می‌پردازد. شورولت سیلورادو سال‌های سال است که پرفروش‌ترین خودروی این برند به شمار می‌رود. اگرچه فروش تمامی برندها به خاطر بحران زنجیره تأمین سال ۲۰۲۲ افت فاحشی داشت اما این موضوع نمی‌تواند افزایش فروش مالیبو را در زمانی که اکوئینکس افت فروش حدود ۱۰ درصدی داشته توضیح دهد. همچنین باید گفت ۸ سال از معرفی نسل فعلی مالیبو می‌گذرد. این خودرو به عنوان محصول مدل ۲۰۱۶ معرفی شد و آخرین فیس لیفت آن به سال ۲۰۱۹ بازمی‌گردد. از آنجایی که فورد و بیوک تمامی سدان های خود را از بازار خارج کرده‌اند شایعات منتشر شده درباره توقف تولید مالیبو نیز کاملاً باورپذیر بود.
    البته اخیراً اخباری درباره احتمال تولید نسل جدید مالیبو در سال ۲۰۲۵ به گوش می‌رسد. یکی از سخنگوهای شورولت به افزایش تأمین قطعات زنجیره تولید برای پاسخگویی به نیازها اشاره کرده اما جزئیاتی از نسل بعدی این خودرو را ارائه نکرده است. با فروش بالاتر نسبت به خودروهایی همچون تاهو، تراورس، کلرادو و بلیزر، آیا شورولت می‌تواند تنها سدان خود را بازنشسته کند؟ اما مالیبو تنها سدان پرطرفدار این روزها نیست. فروش تویوتا کمری نیز با رشد ۱۰.۹ درصدی در شش‌ماهه ابتدای امسال به ۱۵۰,۷۴۲ دستگاه رسیده و تنها راو ۴ با فروش ۱۸۷,۰۱۷ دستگاهی محبوب‌تر از کمری بوده است. کرولا نیز با ثبت فروش ۹۷,۴۹۸ دستگاه همچنان محبوبیت زیادی دارد هرچند این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل افت ۱۶.۵ درصدی را نشان می‌دهد. البته با فروش حدود ۲۵۰ هزار دستگاهی سدان ها در نیمه اول امسال، تویوتا هیچ برنامه‌ای برای کنار کشیدن از بازار سدان ها نخواهد داشت.
    سخنگوی تویوتا می‌گوید: تویوتا به تولید و عرضه سدان‌ها متعهد بوده و تنها خودروساز با سبد محصولات کامل سدان به شمار می‌رود. موفقیت کنونی محصولات ما از جمله کمری افسانه‌ای نشان دهنده تقاضای قوی در بازار است. ما به دریافت بازخورد از مشتریان و تولید محصولاتی هیجان‌انگیز که نیازهای مشتریان را برآورده می‌سازند ادامه خواهیم داد.
    فروش هوندا آکورد هم با رشد ۲۴.۲ درصدی به ۹۹,۸۴۵ دستگاه رسیده است. نسل فعلی هیوندای النترا هم شاید طراحی جنجال‌برانگیزی داشته باشد اما خریداران همچنان آن را دوست دارند و در شش‌ماهه ابتدایی امسال تعداد ۷۴,۷۳۸ دستگاه از آن را خریده‌اند که افزایش قابل‌توجه ۵۳ درصدی را نشان می‌دهد. همچنین اگرچه دوج به خاطر خاتمه تولید چلنجر در معرض توجه قرار دارد اما چارجر با فروش ۴۶,۷۳۲ دستگاهی خود رشد ۲۲ درصدی را بر جای گذاشته است.