سرمقاله

فضلیت همدلی با مردم ‪/‬ ژوبین صفاری

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • فراخوان ایرانسل برای حمایت از طرح‌های پژوهشی دانشگاهی
  • برگزاری دوازدهمین كارگاه بین‌المللی تئوری اطلاعات و مخابرات با حمایت همراه اول
  • اعلام تعرفه‌های تخفیفی ایرانسل ویژه حج
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 12312  |  صفحه ۸ | بازار و سرمایه  |  تاریخ: 21 تیر 1402
    یک اقتصاددان با اشاره به محکومیت سیف، رییس کل اسبق بانک مرکزی
    هشدار برای اقتصاد ایران
    یک کارشناس اقتصادی گفت: مقدار ارزی که سیف، رییس‌کل اسبق بانک مرکزی از دست داده و برای حفظ ثبات بازار، وارد بازار کرده، به مراتب کمتر از پیشینیان خودش بوده است؛ بیشتر از آقای همتی و به مراتب کمتر از آقای بهمنی و دوره آقای مظاهری و آقای شیبانی بوده است. سعید لیلاز در گفت‌وگو با خبرآنلاین با اشاره به حکم ولی‌اله سیف، رییس‌کل اسبق بانک مرکزی اظهار داشت: مساله آقای سیف و همین‌طور آقای عراقچی که به اعداد بزرگی از پرداخت جرایم محکوم شدند که این محکومیت‌شان به حوزه‌های اجرایی می‌رود، اتفاقات هشداردهنده در ساختار سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و حتی قضایی ایران است.
    وی افزود: ما می‌دانیم که به ویژه در دوره مدیریت جدید قوه‌قضاییه تلاش‌های بسیار بزرگی برای آرام کردن فضای عمومی حاکم بر عملکرد قوه‌قضاییه به‌ویژه در افکارعمومی صورت گرفته است.
    این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: من تصور می‌کنم آقای اژه‌ای کاملا به درستی متوجه شدند که اگر مساله قوه‌قضاییه در ایران یا هر کشور دیگری حل شود، تمام مسایل دیگر حل می‌شود و اگر مساله قوه‌قضاییه حل نشود یا در ذهن مردم حداقل این تصور پیش بیاید که حل نشده، به هیچ مساله‌ای نمی‌شود امیدوار شد.
    تنظیم نرخ ارز جزو وظایف بانک‌های مرکزی است
    لیلاز گفت: اما درباره محکومیت آقای سیف و همین‌طور آقای عراقچی، من واقعا متاسف هستم و فکر می‌کنم یک مقدار ممکن است این پرونده در لابه‌لایی مسایل سیاسی و اجتماعی روز ایران قرار گرفته باشد و با آن برخورد شود.وی افزود: از آن‌جا که من شخصا این دو نفر را می‌شناسم و سیاست‌های بانک‌مرکزی در دولت آقای روحانی را به طور کامل اطلاع دارم، می‌دانم اولا هیچ حرکتی که بدون دستور مافوق باشد، در این زمینه انجام نشده و دوما، اتفاقی که در دوره آقای سیف افتاده، درست مثل دوره قبل و دوره بعد از او بوده است.
    این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: من می‌دانم که در دوره آقای همتی، مقدار پول‌پاشی و تزریق ارز دولتی در بازار با هدف پایین نگه داشتن نرخ ارز بسیار کاهش پیدا کرد. یعنی می‌توانم بگویم یا صفر شد و یا نزدیک به صفر شد. حتی در برخی از مقاطع منفی هم بود، یعنی آقای همتی بیشتر می‌خرید تا می‌فروخت و بیشتر به ذخایر اضافه می‌کرد.
    لیلاز عنوان کرد: البته این بخش به دلیل مسوولیتی بود که همتی در دولت روحانی پیدا کرده بود و نیز به این دلیل بود که کشور ارز نداشت. من مطمئن هستم که اگر کشور ارز داشت، یا آقای همتی را روی کار نمی‌گذاشتند بیاید، یا اگر روی کار می‌آمد، مجبور بود مثل تمام روسای کل بانک مرکزی از سال ۱۳۸۲ تا امروز با استفاده از ارز دولتی بازار را کنترل کند. این کاری است که امروز آقای فرزین انجام می‌دهد و قبل از آن هم آقای صالح‌آبادی انجام می‌داد. جالب این‌جاست که این کار جزو وظایف ذاتی بانک‌های مرکزی جهان است.
    وی متذکر شد: یکی از کارهای روزمره بانک‌های مرکزی جهان در تمام دنیا، تنظیم نرخ ارز و تنظیم نرخ بهره است. یعنی این کارها، یکی از مهم‌ترین کارهای بانک‌های مرکزی است که از طریق ابزارهایی که در اختیار دارند، انجام می‌دهند. این ابزار درباره نرخ ارز این است که یا می‌خرند و یا می‌فروشند.لیلاز گفت: اعتقاد من این است که اگر ما ماهیت امر را نگاه کنیم، به نظر می‌رسد که با وجود این‌که می‌دانیم قوه‌قضاییه در ایران تحت فشار است، ولی فکر می‌کنم در این مورد امکان این‌که تجدیدنظر جدی در احکام صورت بگیرد، باید وجود داشته باشد و به نظر می‌رسد که آقای سیف به اقدامی خلاف آنچه که از سال ۱۳۸۲ تاکنون حداقل در ایران امر رایجی بوده، رخ نداده است.وی افزود: جالب این‌جاست که مقدار ارزی که آقای سیف از دست داده و برای حفظ ثبات بازار، وارد بازار کرده، به مراتب کمتر از پیشینیان خودش بوده است؛ بیشتر از آقای همتی بوده، ولی به مراتب کمتر از آقای بهمنی و دوره آقای مظاهری و آقای شیبانی بوده است.این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: من فکر می‌کنم در این زمینه باید گفت‌وگوهایی صورت بگیرد و گفتمانی در سطح کارشناسی و فنی اتفاق بیفتد؛ مثل اتفاقی که الان در مورد خانه اندیشمندان انجام می‌گیرد.