سرمقاله

میراثی به نام زبان / آرین احمدی

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • آغاز عملیات اجرایی فیبرنوری ایرانسل در ۲۰ شهر جدید
  • سیفی: تامین مالی زنجیره تامین از بهترین ابزار‌ها برای مقابله با ناترازی بانک‌هاست
  • فراخوان جدید طرح پژوهانه همراه اول برای حمایت از پایان‌نامه‌ها و طرح‌های پژوهشی
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 12383  |  صفحه ۶ | بازار و سرمایه  |  تاریخ: 22 تیر 1402
    درباره حذف تخفیف پالایشی‌ها وزارت نفت تصمیم می‌گیرد
    بلوای خوراک پتروشیمی در بورس
    کی از موضوعاتی که طی هفته‌های گذشته بحث زیادی پیرامون آن شده، مسئله نرخ خوراک پتروشیمی‌ها بوده است.با توجه به تفکر و استراتژی وزارت نفت و شرکت ملی صنایع پتروشیمی در دولت سیزدهم، در مورد ضرورت رونق صنایع پایین دستی، رفع موانع تولید و توسعه در بین سرمایه‌گذاران در این بین ضروری به نظر می‌رسد.در چنین شرایطی توسعه هرچه بیشتر صنایع پایین دستی در صنعت پتروشیمی به دلیل ایجاد ارزش افزوده بالا، مطمئن و سودآور و عامل ایجاد اشتغال مولد است.اما این صنایع به دنبال نرخ خوراک ارزان و فروش دلاری محصولات خود هستند تا سودآوری خود را افزایش دهند. به همین منظور در سال‌های گذشته همیشه در زمان تعیین نرخ خوراک پتروشیمی‌ها جنجال به پا بوده است. البته این موضوع ارتباطی با جنجال‌های دو هفته گذشته که مربوط به رانت اطلاعاتی ایجاد شده در زمینه نرخ خوراک پتروشیمی‌ها ندارد. البته که شرکت‌های پتروشیمی از این ماجرا نیز در حال سوءاستفاده بوده و به دنبال رفتن به سمت کاهش نرخ خوراک هستند.
    یکی از موضوعات چالش برانگیز در اقتصاد ایران که در بازه های زمانی مختلف بر سر زبان ها می افتد، مسئله نرخ خوراک پتروشیمی‌هاست. بررسی ابعاد مختلف نرخ خوراک نشان می‌دهد، این موضوع در سال‌های مختلف به یک ابزار برای توزیع رانت مواد اولیه ارزان به شرکت‌های پتروشیمی بوده است.
    علاوه بر موضوعیت خود نرخ خوراک، شیوه تعیین این نرخ نیز در سال‌ها و ماه‌های گذشته مورد مناقشه شرکت‌های پتروشیمی و کارشناسان و البته دولت بوده است. شرکت های پتروشیمی با استفاده از شرایط سهامداران در بازار سرمایه، فشار افکار عمومی و تهدید به تعطیلی بخشی از صنایع تأمین‌کننده ارز به دنبال تامین نظر خود در زمینه نرخ خوراک هستند.دولت طی سال‌های گذشته، تجربه تعیین نرخ ثابت و هم نرخ شناور را برای خوراک پتروشیمی‌ها در دستور کار قرار داده است.در همین حال رییس سازمان بورس با بیان اینکه پیگیر اصلاح مصوبه نرخ خوراک هستیم و این مصوبه به ضرر دولت است، گفت: طبق بودجه درباره تخفیف پالایشی‌ها وزارت نفت تصمیم می‌گیرد
    مجید عشقی در گفت‌وگو با ایلنا درباره اعتراض گسترده سهام‌داران درباره ریزش‌ها ناشی از افزایش نرخ خوراک پتروشیمی‌ها و برنامه سازمان بورس برای جبران خسارت‌ها و جلب اعتماد سهامداران به ویژه سهامداران خرد اظهار داشت: مصوبه باید اصلاح شود و ما در سازمان بورس پیگیر اصلاح مصوبه افزایش نرخ خوراک هستیم و از طریق کمیسیون اقتصادی دولت و به طور جداگانه از طریق نهادهای مالی اصلاح مصوبه را دنبال می‌کنیم. وی ادامه داد: این مصوبه به ضرر دولت هم است و پیش از این هم نظر خود را ارائه کرده‌ایم.
    رییس سازمان بورس درباره خروج ٣٢ هزار میلیارد تومانی که در این مدت کوتاه از بازار خارج شده‌، گفت: آمار دقیقی در این باره نداریم.عشقی درباره احتمال حذف تخفیف پالایشی‌ها و واکنش بازار به این تصمیم اظهار داشت: در قانون بودجه بحثی مطرح است که با توجه به اجرای طرح‌های کیفی‌سازی در پالایشگاه‌ها این تخفیف اعمال خواهد شد و کم و کیف آن را باید وزارت نفت اعلام کند.رییس سازمان بورس افزود: در حال حاضر تخفیف پالایشی‌ها به اجرا می‌رسد اما وزارت نفت در قانون بودجه بندی را ذکر کرده که اعمال تخفیف براساس آن عمل خواهد شد و به تناسب اجرای طرح‌های کیفی‌سازی و سود انباشته شرکت‌ها، این تخفیف ارائه خواهد شد و و وزارت نفت باید در این باره تصمیم بگیرد.
    فرمول شرکت نفت برای نرخ خوراک اشتباه است
    عضو ناظر شورای عالی بورس با بیان اینکه متاسفانه شرکت نفت فرمول غلطی را معرفی کرده و نرخ خوراک هم براساس این فرمول غلط، قیمت گذاری می‌شود، گفت: نرخ خوراک در آمریکا و امارات بسیار پایین‌تر از ایران است. محسن علیزاده در گفت‌وگو با ایلنا درباره افزایش نرخ خوراک پتروشیمی‌ها به 7 هزار تومان و اثرگذاری آن در بازار سرمایه و انتقادات مطرح شده در این باره و احتمال اصلاح مصوبه اظهار داشت: آن چیزی که انتظار داریم در اصلاح نرخ خوراک اتفاق بیفتد، اصلاح فرمول است.وی ادامه داد: پیش از این قانون‌گذار اختیاری را به وزارت نفت داده بود تا فرمولی را برای تعیین نرخ خوراک شرکت‌های پتروشیمی مشخص کند. متاسفانه شرکت نفت فرمول غلطی را معرفی کرده و نرخ خوراک هم براساس این فرمولی که ما باور داریم غلط است، قیمت گذاری می‌شود.   عضو ناظر شورای عالی بورس و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: از این فرمول باید هاب اروپا حذف شود و سقفی را مشخص کنند. باید توجه داشت که در حال حاضر تنها مزیت شرکت‌های پتروشیمی برای تولیدات و رقابت در منطق، همین خوراک ارزان قیمت بوده که لحاظ نشده‌است.
    علیزاده تاکید کرد: سقفی که برای نرخ خوراک در نظر گرفته بودیم، حداکثر 4 هزار تومان بود اما در هیات دولت سقف 7 هزار تومانی تعیین شده و اعتقاد برخی از اعضای کابینه دولت این است که می‌توان گاز را با قیمت بالاتری به مشتریان خارجی بفروشیم اما اعتقاد ما بر این است که باید حتما یارانه‌ای برای این بخش در نظر گرفته شود و خوراک ارزان قیمت در اختیار این بخش قرار دهیم.  وی افزود: هرچند معتقدیم باور برخی از اعضای کابینه دولت درباره نرخ فروش به خارجی‌ها باور غلطی است چراکه در سایر دنیا در کشورهایی مانند آمریکا و در همین کشور امارات در نزدیکی کشورمان گاز را با قیمت بسیار پایین‌تری از ایران به شرکت‌های پتروشیمی عرضه می‌کنند. عضو ناظر شورای عالی بورس گفت: برای اینکه بتوانیم تعیین کننده نرخ متانول در دنیا باشیم حتما باید نرخ را کاهش دهیم و این باور غلط در برخی از اعضای کابینه دولت را اصلاح کنیم.