صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • رونمایی از مدل‌های زبانی فارسی همراه اول با حضور وزیر ارتباطات
  • افتتاح سرویس FTTX Pro ایرانسل توسط وزیر ارتباطات / ثبت بالاترین سرعت اینترنت ایران در شبکه ایرانسل
  • زمان رای‌گیری انتخابات ریاست جمهوری دوساعت تمدید شد
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 12677  |  صفحه ۱۱ | ایران و جهان  |  تاریخ: 27 تیر 1402
    روسیه مشارکت در طرح انتقال غلات را تعلیق کرد
    روسیه مشارکت در طرح انتقال غلات اوکراین از دریای سیاه را را تعلیق کرد. به گزارش اسپوتنیک، کرملین اعلام کرد، تعلیق ابتکار یکساله غلات دریای سیاه پس از ماه‌ها بحث و جدل در مورد عدم اجرای مفاد آن توسط کشورهای غربی - به ویژه اقداماتی برای تسهیل صادرات مواد غذایی و کودهای شیمیایی روسیه صورت می‌گیرد.
    دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین گفت که مسکو مشارکت خود در ابتکار غلات دریای سیاه را به حالت تعلیق درآورده است، اما به محض اینکه توافقات مربوط به روسیه به درستی اجرا شود، آماده بازگشت به این توافق خواهد بود.
    پسکوف امروز دوشنبه به خبرنگاران گفت: توافق غلات متوقف شده است. به محض اجرای بخش روسی آن، طرف روسی بلافاصله به اجرای این توافق باز خواهد گشت. به گفته این مقام کرملین، هیچ ارتباطی بین حمله به پل کریمه و پایان توافق غلات وجود ندارد.
    وزارت خارجه روسیه نیز در این زمینه اعلام کرد: توافق غلات به هدف بشردوستانه مورد نظر نرسید و تمدید آن با توجه به خرابکاری‌های آشکار معنای خود را از دست داد. مسکو ضمانت‌های امنیتی خود را برای محموله‌های غلات پس گرفته و کریدور بشردوستانه در دریای سیاه را می‌بندد.
    ۱۷ ژوئیه (روز دوشنبه) آخرین مهلت تمدید قرارداد غلات بود و مسکو در هفته‌ها و ماه‌های اخیر بارها هشدار داده بود که مشارکت خود را در این توافق متوقف خواهد کرد تا زمانی که خواسته‌هایش در مورد توافقات انجام شود.
    قرارداد غلات یا ابتکار غلات دریای سیاه یک توافقنامه دو بخشی بود که در ژوئیه ۲۰۲۲ توسط روسیه، اوکراین، ترکیه و سازمان ملل متحد برای تسهیل صادرات محصولات کشاورزی از روسیه و اوکراین - دو کشور پیشروی جهان در تولید محصولات کشاورزی- امضا کردند.
    بخش اول این توافقنامه - تسهیل صادرات مواد غذایی اوکراین از بنادر دریای سیاه از طریق آب‌های تحت کنترل نیروی دریایی روسیه، به طور کامل اجرا شده و ده‌ها میلیون تن غلات به ارزش بیش از ۵.۵ میلیارد دلار از طریق کریدورهای امن صادر شده است.