سرمقاله

ندیدن نشانی از نبودن نیست / پیمان مولوی

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • اعلام بسته تخفیفی ایرانسل ویژه روز جهانی ارتباطات
  • افتتاح پروژه‌های ارتباطی ایرانسل با حضور رئیس‌جمهور به مناسبت روز جهانی ارتباطات
  • افتتاح پروژه‌های ارتباطی همراه اول با دستور رییس‌جمهور سایت‌های 5G کشور از مرز ۱۸۰۰ عبور کرد در آستانه روز جهانی ارتباطات، سایت نسل پنجم همراه اول در کتابخانه ملی ایران افتتاح شد تا تعداد سایت‌های 5G کشور از ۱۸۰۰ عبور کند.
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 13588  |  صفحه ۱۱ | ایران و جهان  |  تاریخ: 17 مرداد 1402
    آخرین تحولات از کودتای نظامی در نیجر زبان تهدید جواب نداد
    با پایان یافتن ضرب‌الاجل اکوواس برای رهبران کودتاچی نیجر به منظور انتصاب دوباره محمد بازوم به ریاست جمهوری، روز گذشته (دوشنبه) هیچ نشانه‌ای مبنی بر مداخله نظامی از سوی جامعه اقتصادی غرب آفریقا دیده نمی‌شود. رهبران کودتا در نیجر، حریم هوایی این کشور غرب آفریقا را در بحبوحه اولتیماتوم اکوواس و تهدید به مداخله نظامی بستند.
    به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه، در بیانیه رهبران کودتای نیجر آمده است: در مواجهه با تهدید مداخله که از طریق آماده‌سازی کشورهای همسایه آشکارتر می‌شود، حریم هوایی نیجر از روز یکشنبه تا اطلاع ثانوی به روی همه هواپیماها بسته شد.
    با این حال روزنامه وال استریت ژورنال گزارش داد که اکوواس به زمان بیشتری برای اجرای عملیات نظامی در نیجر نیاز دارد.
    این روزنامه به نقل از یک فرمانده ارشد از یکی از کشورهای عضو اکوواس گزارش داد: ما باید قبل از شرکت در چنین عملیات نظامی‌ای نیروهای خود را تقویت کنیم. موفقیت هر عملیات نظامی‌ای به آمادگی خوب بستگی دارد. اکوواس به زمان بیشتری برای آماده شدن برای مداخله نظامی نیاز دارد، اما در طول این فرآیند، اکوواس به اعمال فشار بر نیجر از طریق تحریم‌های اقتصادی و درخواست حمایت از نهادهای بین‌المللی برای تحریم‌های تجاری گسترده‌تر ادامه خواهد داد.
    در ۲۶ ژوئیه، گارد ریاست جمهوری نیجر محمد بازوم، رئیس‌جمهوری نیجر را برکنار و بازداشت کرد. فرمانده گارد ریاست جمهوری به نام ژنرال عبدالرحمن چیانی، خود را به عنوان رهبر موقت و رئیس «شورای ملی موقت برای حفاظت از میهن» معرفی کرد.
    در ۳۱ ژوئیه، جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا موسوم به اکوواس، این کودتا را محکوم کرد، کمک‌های مالی به این کشور را به حالت تعلیق درآورد و به رهبران کودتای نیجر یک هفته فرصت داد تا رئیس‌جمهوری بازداشت شده را به قدرت بازگردانند، در غیر این صورت جامعه از «همه اقدامات، از جمله تدابیر نظامی، برای برقراری نظم در این کشور آفریقایی استفاده خواهد کرد.» چندین کشور اروپایی هم کمک به نیجر را به حالت تعلیق درآورده و شهروندانشان را تخلیه کرده‌اند.
    خبرنگار اسپوتنیک گزارش داد که هزاران نفر از مردم نیجر در اعتراض به ضرب‌الاجل اکوواس در مورد بازگشت رئیس‌جمهوری برکنار شده به قدرت، در حمایت از ارتش در پایتخت به خیابان‌ها آمدند. شامگاه یکشنبه ازدحام جمعیت با نزدیک شدن به مهلت اعلام شده از سمت اکوواس گسترده گزارش شد. تظاهرکنندگان در حالی که پرچم‌های ملی نیجر و روسیه را تکان می‌دادند، شعارهایی در حمایت از فرمانده شورشی سر دادند.
    هزاران تن از هواداران حکومت نظامی همچنین به ورزشگاهی در نیامی، پایتخت نیجر آمده و از تصمیم آن برای تسلیم نشدن در برابر فشارهای خارجی برای کناره‌گیری استقبال کردند.
    در واکنش به ضرب‌الاجل هفت‌روزه اکوواس، کاترین کولونا، وزیر امور خارجه فرانسه به این کشور آفریقایی هشدار داد که باید تهدید اقدام نظامی توسط اکوواس را بسیار جدی بگیرد، اما گفت فرانسه در مداخله نقشی نخواهد داشت.
    روسای دفاعی جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا با طرح اقدام نظامی احتمالی، از جمله زمان و مکان حمله، به توافق رسیده‌اند و این در صورتی است که رهبران نظامی نیجر به خواسته آنها در مورد بازگرداندن محمد بازوم عمل نکنند.
    در بیانیه جدید نظامیان نیجر تاکید شده که اکوواس برنامه‌های مداخله خود را تکمیل کرده است. سخنگوی رهبران نظامی نیجر در این رابطه گفت: برای آماده‌سازی مداخله نظامی در نیجر، نیروهایی در دو کشور غرب آفریقا مستقر شده‌اند.
    حاکمیت نظامی در نیجر معتقد است که اکوواس قصد دارد با پول یک قدرت خارجی به این کشور حمله کند. دولت نظامی در این بیانیه از شهروندان خود خواسته تا برای «دفاع از میهن و استقلال نیجر» آماده باشند. همچنین به تصمیم آنها، چند صد سرباز نیجری برای تقویت مرزها با نیجریه و بنین مستقر شدند.
    در همین حال وزیر خارجه ایتالیا امروز دوشنبه از سران اکوواس خواسته تا مهلت تعیین‌شده برای بازگشت محمد بازوم به ریاست جمهوری نیجر را تمدید کند. آنتونیو تاجانی در مصاحبه با روزنامه لا استمپا گفت: تنها راه، راهکار دیپلماتیک است. امیدوارم ضرب‌الاجل اکوواس که نیمه شب یکشنبه پایان یافت، تمدید شود.
    اکوواس به درخواست برای اظهار نظر در مورد اقدامات بعدی خودش پاسخی نداد. یک سخنگوی این نهاد پیشتر گفته بود که در این رابطه بیانیه‌ای صادر خواهد شد.