سرمقاله

هوش مصنوعی جذاب یا ترسناک؟ ‪/‬ ژوبین صفاری

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • همکاری همراه اول و شرکت انتقال گاز ایران باهدف بهبود خدمات مخابراتی و هوشمندسازی زنجیره ارزش
  • آغاز دور جدید حراج شماره‌های رند همراه اول
  • حضور همراه اول در برگزاری نمایشگاه بین‌المللی اینوتکس 2024
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 13811  |  صفحه ۶ | حوادث  |  تاریخ: 22 مرداد 1402
    استاندار تهران خبر داد
    انتقال بازار تهران پس از مطالعات کارشناسی
    سوتیتر: درخصوص جابه‌جایی بازار تهران، محل جدید بازار پس از بررسی‌ها تعیین خواهد شد تا بتوانیم برخی بخش‌ها و مشاغل را منتقل کنیم قطعا پس از مطالعات طرح انتقال بازار در دستور کار قرار می‌گیرد.
    استاندار تهران از در دستور کار قرار گرفتن طرح انتقال بازار تهران پس از مطالعات کارشناسی خبر داد.
    به گزارش ایسنا، علیرضا فخاری در نشست خبری روز شنبه، ضمن تبریک روز خبرنگار اظهار کرد: باید یاد و خاطره شهید صارمی را گرامی بداریم و قطعا روز ۱۷ مردادماه یادآور خاطراتی است که برای اصحاب رسانه جریان خدمت رسانی و کار جهاد گونه در عرصه اطلاع رسانی را به همراه دارد.
    وی اضافه کرد: آنچه که مطرح است روایت‌ سازی است و سهم اصحاب رسانه برای زیرساخت‌های کنشگری جامعه بسیار حائز اهمیت است. در انعکاس واقعیت‌ها «قانون» شرع و اخلاق است. گاهی برخی موضوعات می‌تواند با جهت‌گیری‌هایی همراه باشد که اصل موضوع را تغییر می‌دهد.
    به گفته وی، در قالب رعایت حدود شرع و قانون و اخلاق باید گام برداشت تا اطلاع رسانی درستی صورت بگیرد. امروز شاهد هستیم در برخی موارد انتشار برخی موضوعات با ابزارهای رسانه‌ای، جامعه را به سمت غیراخلاقی بودن و مبهم بودن هدایت می‌کند که خطرناک‌ترین وضعی است که می‌توان با آن مواجه شد.
    استاندار تهران ادامه داد: آنچه که امروز دشمن تلاش می‌کند این است که اطلاع رسانی صحیح صورت نگیرد و نقش اصحاب رسانه در این میان بیش از گذشته پررنگ می‌شود تا برای انتشار دستاوردهای بلند انقلاب اسلامی به عنوان وظیفه‌ای حرفه‌ای بیش از پیش تلاش کند.
    فخاری در ادامه با اشاره به برگزاری انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری اظهار کرد: حضور پررنگ اصحاب رسانه برای تمرکز وقوع مشارکت حضور حداکثری مردم و همچنین امنیت آرای مردم و حداکثرسازی رفاقت و رقابت و حضور گسترده از الزاماتی است که از اصحاب رسانه انتظار می‌رود.
    مردم ایران آزاد و با حق انتخاب پای صندوق های رأی می‌آیند
    فخاری یادآور شد: ظرفیت انتخابات ما نشان دهنده حضور مردم است. امروز در حالی که در برخی کشورهای منطقه انتخابات به عنوان امر فرمایشی برگزار می‌شود و افرادی به عنوان نماینده حضور پیدا می‌کنند و یا با ضرب قانون مردم به پای صندوق‌ها می‌آیند؛ اما در جمهوری اسلامی ایران مردم آزاد و با حق انتخاب پای صندوق‌ها می‌آیند.
    بهره برداری از متروی پرند در هفته دولت
    وی در ادامه در پاسخ به سوال ایسنا در خصوص روند پیشرفت متروهای اقماری در استان تهران و بهره‌برداری از متروی پرند، اظهار کرد: پرند از پروژه‌های مهمی است که به عنوان زیرساخت لازم برای توسعه محدوده استان مدنظر قرار گرفته جمعیتی که در شهر پرند حضور دارد نیازمند این پیشرفت است و توسعه مترو باید به صورت جدی با همراهی سایر مدهای حمل و نقلی مدنظر قرار گیرد. برهمین اساس امیدواریم متروی پرند در هفته دولت به بهره‌برداری برسد. اقدامات زیادی در این پروژه انجام شده و شهرداری تهران به همراه قرارگاه خاتم‌الانبیا تلاش فراوانی کرده‌اند که امیدواریم به بهره‌برداری این خط منجر شود.
    حاشیه نشینی باعث شده حریم تهران محدود شود
    استاندار تهران در پاسخ به سوال دیگر ایسنا در خصوص لزوم پیشگیری از ساخت‌وسازهای غیرمجاز در سطح استان تهران به ویژه حریم شهر تهران، اظهار کرد: زمین و ساختمان جزو مواردی است که در سبد اقتصادی افراد قرار گرفته است. بر همین اساس این موضوع سوداگران را به این واداشته که به سمت اقدامات غیرمسئولانه رفته و دست به تخلف بزنند. شکل‌گیری پدیده حاشیه نشینی در حریم تهران باعث شده حریم تهران محدود شود و زمینه طرح توسعه تهران دچار معضل شود.
    چشم‌پوشی از قانون دلیل عمده ساخت‌وسازهای غیر مجاز در تهران
    برخورد با مسببان حادثه ساختمان‌های خلازیر
    وی ادامه داد: همین ساخت‌وسازهای غیرمجاز نیز در نهایت موجب بروز حادثه تلخ منجر به فوت پنج نفر در خلازیر شد این ساخت‌وسازها صورت نگرفته مگر با کوتاهی که در کنار آن صورت گرفته باشد، چشم‌پوشی از قانون دلیل عمده این ساخت‌وسازهاست. برهمین اساس از قوه قضاییه خواسته‌ایم پرونده‌ای شکل گرفته و بی‌تردید مسبیین این حادثه مواخذه خواهند شد.
    تخریب چند ساختمان در خلازیر نشان دهنده بی‌تدبیری و عدم رعایت ضوابط تخریب است
    فخاری ادامه داد: اگر در زمان مقرر اقدام درستی انجام می‌شد امروز شاهد فوت این پنج نفر نبودیم این حادثه قابل بررسی است که قطعا به صورت کارشناسی بررسی می‌شود. توجیحی ندارد که برای تخریب یک ساختمان چهار ساختمان آن طرف تر هم تخریب شود این نشان از بی‌تدبیری و عدم رعایت ضوابط تخریب است. سایر ساختمان‌ها نیز در این محدوده در معرض تخلف قرار گرفته‌اند که باید رسیدگی دقیقی انجام شود. قطعا ابتدا پیشگیری اصل مهمی است و بعد از آن اقدام موثر و صحیح، نباید اجازه دهیم ساخت‌وسازهای غیرمجاز به صورت قارچ‌گونه شکل بگیرد. شهرداری و سایر دستگاه‌های نظارتی باید پیشگیری در این حوزه را در دستور کار قرار دهند.
    وی در خصوص ایمنی بازار تهران نیز تصریح کرد: بازار به عنوان یک بافت تاریخی و مرکز تجارت شهر شناخته شده است و مرکزیت آن هم همواره مورد توجه بوده است. بازار به لحاظ وسعت و پذیرش تجار با یک عدم تناسب مواجه است که این موارد از دغدغه‌های موجود در این محدوده محسوب می‌شود. بازار متناسب با نظام حمل و نقل گذشته تنظیم شده است و بازار سنتی ما به لحاظ فیزیکی حفظ شده اما شکل فعالیت‌ها تغییر کرده است. حدود ۲۵۰ هزار نفر در محدوده ۱۲ هکتاری فعالیت می‌کنند که نشان از عدم تناسب این دو مجموعه با یکدیگر است علاوه بر این، ملکیت در بازار بخشی برای اوقاف و برخی به لحاظ ابنیه تاریخی قابل تبدیل به احسنت نیستند و در حقیقت مالکیت برای تجار نیست.
    به گفته استاندار تهران، جلسات متعددی در راستای ایمنی بازار برگزار شده و کارگروه‌هایی شکل گرفته که بررسی‌های میدانی را انجام و در نهایت موضوع به شهرداری تهران ابلاغ خواهد شد تا به عنوان ناظر و مجری طرح اصلاح بازار وارد عمل شود و ما هم نظارت صحیح را خواهیم داشت. موضوعی که در ستاد بحران کشور و استان مدنظر است با پیگیری رئیس سازمان بحران و وزیر کشور نیز موضوع دنبال می‌شود.
    وی تأکید کرد: از سوی دیگر در خصوص جابه‌جایی بازار تهران، محل جدید بازار پس از بررسی‌ها تعیین خواهد شد تا بتوانیم برخی بخش‌ها و مشاغل را منتقل کنیم قطعا پس از مطالعات طرح انتقال بازار در دستور کار قرار می‌گیرد.
    فخاری در ادامه نشست با اصحاب رسانه در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران درباره بازدید اخیرش از روستاهای دماوند و بازدید از تجهیزات و زیرساخت‌های این شهرستان، گفت: باید نگاه ما به جمعیت روستاها پایه‌ای باشد و در برنامه‌ریزی‌ها اقدامات مهمی صورت گیرد، به طوری که شهرهای ما از آبادانی روستاها شکل می‌گیرد و اگر روستایی آباد نباشد آبادانی در شهرها هم نخواهیم داشت.
    استاندار تهران با تأکید بر اینکه برای تحقق شعار چندین ساله مسئولان جهت آبادانی روستاها باید زیرساخت‌های جمعیت در روستاها مدنظر قرار گیرد، تصریح کرد: امروز روستاهای ما با توجه به نبود زیرساخت‌ها، خدمات و غیره دچار مشکل شده و چنانچه اقداماتی برای روستاها انجام ندهیم فردا با محیط های خالی از سکنه روبه‌رو خواهیم بود.
    برای خدمت رسانی به مردم باید اولویت‌ها را به سمت روستاها قرار دهیم
    وی با اعتقاد بر این‌که برای خدمت رسانی به مردم باید اولویت‌ها را به سمت روستاها قرار دهیم، اظهار کرد: امتیاز اجتماعی در ابتدا باید به روستاها داده شود و حتی ارائه وام، تسهیلات ساخت و ساز و توسعه زیرساخت‌ها نیز در ابتدا برای فضاهای روستایی در نظر گرفته شود.
    به گفته فخاری، چنانچه در مناطق روستایی دسترسی‌ها امکان‌پذیر شده و امکانات اولیه، مسائل حمل و نقل، راه‌ها و سایر تسهیلات از جمله استقرار جمعیت صورت گیرد و زمینه بازگشایی فعالیت مدارس را هم فراهم کنیم قطعا جمعیت رفته از روستا، باز می‌گردند.
    استاندار تهران با اشاره به این‌که در برخی از روستاهای دماوند پروژه گازرسانی انجام شده است، ادامه داد: همچنین بخش‌هایی از روستا از نظر مصرف برق مورد بازبینی قرار گرفته و افت فشار برق این بخش‌ها اصلاح شد. آسفالت مجموعه‌ای از روستاهای دماوند نیز در دستور کار قرار گرفت و با همکاری راه و شهرسازی قرار است تا از هفته آینده کار آسفالت بخش‌هایی از روستاهای دماوند انجام شود.
    فخاری در ادامه در پاسخ به سوال دیگری درباره کنگره شهدای تهران و استان تهران با یادآوری اینکه برگزاری این کنگره در اسفندماه سال جاری است، تصریح کرد: در مجموع ۲۴ هزار شهید در شهر تهران و ۴۰۰۰ شهید در استان تهران داریم و برای برگزاری کنگره شهدای تهران و استان تهران سپاه حضرت رسول‌الله (ص) و سپاه سیدالشهدا (ع) همکاری‌های لازم را انجام داده‌اند.
    به گفته فخاری، شهدا در طول حیات خود بارها عفت و پاکدامنی را مورد تأکید قرار داده‌اند و ان‌شاءالله در جامعه این تاکیدات شهدا نمایان شود.
    با تداخل حریم بین شهر تهران و شهرهای اطراف تهران مواجه هستیم
    استاندار تهران در پاسخ به سوال یکی دیگر از خبرنگاران درباره مشکلات شهرداری تهران با سایر شهرداران برای حریم تهران عنوان کرد: متاسفانه ما با تداخل حریم بین شهر تهران و شهرهای اطراف تهران چون اسلامشهر مواجه هستیم که در این راستا اقدامات لازم صورت می‌گیرد.
    به گزارش ایسنا، فخاری استاندار تهران در ادامه در پاسخ به سوالی درباره اقدامات استانداری برای جمع‌آوری معتادان متجاهر استان تهران و به ویژه شهر تهران نیز یادآور شد: امروز ظرفیت بی‌بدیلی نسبت به سه سال گذشته برای بازپروری و بازگرداندن این جمعیت بیمار به آغوش جامعه وجود داشته و اقدامات قابل توجهی با کمک شهرداری، پلیس و سپاه پاسداران صورت گرفته است؛ به طوری که برای بازپروری این معتادان متجاهر و چگونگی حضور آنها و بازگشت‌شان به چرخه زندگی تلاش‌های زیادی صورت گرفته است.
    استاندار تهران در پاسخ به سوالی در خصوص آمادگی استان تهران در برابر زلزله احتمالی اظهار کرد: زلزله پدیده‌ای است که تهران از آن مصون نیست و باید خود را برای حوادث غیرمترقبه آماده کنیم. میزان و زمان پدیده زلزله نامشخص است؛ لذا باید برای مقابله با آن آمادگی‌های لازم را کسب کنیم. گسل‌های تهران فعال است اما فعالیتی که منجر به زلزله شدید شود فعلا برآوردی نداریم؛ اما باید آماده باشیم. باید برای آینده‌ای که زمان و میزان و شدت آن مشخص نیست خود را آماده کنیم. قطعا در این مسیر تأمین امکانات می‌تواند عوارض زلزله را کاهش دهد.
    جمعیت تهران موضوعات مقابله با پدیده زلزله را دشوار می‌کند.
    عدم تمایل مهاجرت به تهران با ایجاد ظرفیت‌ اسکان و تامین منابع اقتصادی لازم در سایر استان‌ها
    وی ادامه داد: جمعیت تهران حدود هشت میلیون نفر است که با جمعیت شناور روزانه به حدود ۱۳ میلیون نفر می‌رسد که همین امر موضوعات مقابله با پدیده زلزله را دشوار می‌کند. به صورت هفتگی در حوزه بحران استان مانورهایی برگزار و میزان آمادگی در سطوح مختلف پیگیری می‌شود. اگر ظرفیت‌ها برای اسکان و تامین منابع اقتصادی لازم در سایر استان‌ها ایجاد شود تلویحا کسی برای مهاجرت به تهران تمایلی پیدا نمی‌کند. نباید جمعیت تنها برای کسب معیشت به سمت تهران بیاید. جمعیت باید براساس ضابطه توزیع شود و دلیل قانع‌کننده‌ای نیست که بدون در نظر گرفتن مشکلات و تنها برای معیشت، مهاجرت به سمت تهران صورت بگیرد. قطعا یکی از حرکت‌هایی که می‌تواند مهاجرت معکوس را فراهم کند ایجاد ضابطه مندی است که باید در سطوح مسئولین دنبال شود.
    به گزارش ایسنا، در بخش دیگری از این جلسه یزدی‌مهر مدیر کل بحران استان تهران نیز در خصوص ایجاد آمادگی در برابر زلزله احتمالی تهران اظهار کرد: مباحث زلزله به مسائل مختلفی همچون سوابق تاریخی وقوع زلزله بستگی دارد. در همین راستا بررسی این موضوع با همکاری موسسه ژئوفیزیک در دستور کار قرار گرفته است. براساس بررسی‌های انجام شده گمانه‌زنی‌های موثرتری صورت گرفته و در مرحله اول رویکرد شناخت و برآورد تجهیزات در دستور کار قرار گرفته است.
    نگاه استانداری تهران برای تأمین مسکن به ۲۰ تا ۲۵ سال آینده است
    در ادامه جلسه فخاری استاندار تهران نیز در خصوص پیگیری ساخت مسکن در استان تهران تصریح کرد: سهم استان تهران بالغ بر ۲۳۰ هزار واحد برآورد شده است که امیدواریم بتوانیم در جهت تحقق این وعده گام برداریم. ساخت مسکن در تهران با موانعی مواجه است و تهران به لحاظ اقلیمی در شیب و دامنه قرار گرفته که ساخت‌وساز را در آن محدود می‌کند و از سوی دیگر محدودیت آب نیز به این موضوع می‌افزاید. در استان تهران با کمبود زمین و منابع زیرساختی به ویژه آب مواجه هستیم؛ لذا گسترش در سطح مدنظر ما نیست و در تلاشیم با افزایش تراکم در شهرستان‌های استان تهران نیاز استان را برای مدتی جبران کنیم. نگاه ما به ۲۰ تا ۲۵ سال آینده تهران است و تأمین نیاز مسکن در این آینده‌نگری باید پیش‌بینی شود.