سرمقاله

هوش مصنوعی جذاب یا ترسناک؟ ‪/‬ ژوبین صفاری

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • رئیس اتاق ایران و عراق: توسعه برات الکترونیک و ابزارهای نوین تامین مالی، هزینه تولید را کاهش می‌دهد
  • همکاری همراه اول و شرکت انتقال گاز ایران باهدف بهبود خدمات مخابراتی و هوشمندسازی زنجیره ارزش
  • آغاز دور جدید حراج شماره‌های رند همراه اول
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 13817  |  صفحه ۷ | ایران زمین  |  تاریخ: 22 مرداد 1402
    در نشست خبرنگاران با مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان مطرح شد
    تعدد رسانه‌ها و تشکل ها فرصتی برای توسعه آذربایجان شرقی
    آذربایجان شرقی - فلاح: نشست صمیمی خبرنگاران و تشکل‌های رسانه‌ای آذربایجان شرقی با مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان به مناسبت روز خبرنگار، ۱۷ مردادماه در محل تالار خاقانی اداره کل ارشاد استان، برگزار و نمایندگان تشکل‌های صنفی رسانه‌ای و خبرنگاران به بیان دغدغه‌ها و مسائل مربوطه پرداختند.
    مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی در این نشست، اظهار کرد: خبرنگاران، دیدبانان جامعه هستند و بخشی از رشد آگاهی جامعه در عرصه رسانه شکل می‌گیرد.
    محمدحسین بلاغی، با تاکید بر لزوم حفظ استقلال، مطالبه گری و امیدآفرینی رسانه‌ها، افزود: خبرنگاری، دو رویکرد بیرونی و درونی دارد که رویکرد بیرونی آن شامل اهمیت مسئله خبر و رسانه بوده و بایستی مسائل را در جامعه تبیین کنند و منجر به آگاهی بخشی در جامعه شوند.
    بلاغی تاکید کرد: هر سیستم، مدیر و دستگاهی که با جریان خبری، ارتباطی اثربخش و آگاهی بخش داشته و پاسخگو باشد و حتی در ضعف و نقص نیز شفاف عمل کند، یک مجموعه موفق خواهد بود.
    وی با بیان این‌که فعالان حوزه خبری برای حفظ اثربخشی و توانمندی خود در جامعه بایستی تلاش کنند، گفت: افراد معدودی به واسطه برخی منافع، چشمانشان را بر روی برخی مسائل می‌بندند و شاید منافع شخصی بر عمومی و ملی تقدم می‌یابد در حالی که باید با حفظ استقلال و رویکرد مطالبه گری، منصفانه، مصلحانه و واقع بینانه نقد داشته باشند.
    وی با تاکید بر این‌که باید عرصه خبری به سمت آموزش و ارتقا گام بردارد، گفت: بحث آموزش به فعالان رسانه‌ای بر عهده تشکل‌های رسانه‌ای و خود رسانه‌ها بوده و ارشاد نیز باید پشتیبانی کند.
    مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی افزود: اگر تشکل‌های صنفی رسانه‌ای و تخصصی در جایگاه خود به کنشگری نرسند، عرصه رسانه دچار ضعف خواهد شد. وی با بیان این‌که اگر انجمن‌های رسانه‌ای فعال شوند، می‌توانند مطالبه گری کنند، افزود: اکنون ظرفیت کنشگری رسانه‌ای، محدود به تبریز و استان شده در حالی که می‌توان صدای بلند رسانه‌ها را از استان به کل کشور رساند. وی هم‌چنین با اشاره به واریز تسهیلات متقاضیان اصحاب رسانه، گفت: برای نخستین بار، تسهیلات تبصره ۱۶ به مبلغ بیش از ۳۰ میلیارد تومان برای اصحاب رسانه و هنر استان در روزهای اخیر پرداخت شده که تلاش می‌کنیم این رقم به ۱۰۰ میلیارد تومان برسد.
    معاون فرهنگی و رسانه‌ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی نیز در ادامه از حضور معاون مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در جمع اصحاب رسانه استان خبر داد و گفت: جشنواره‌های مختلفی در حوزه رسانه در سطح شهر تبریز در حال برگزاری است.
    حسن گلی افزود: فراخوان جشنواره رسانه‌ای کنگره ۱۰ هزار شهید آذربایجان به زودی رونمایی می‌شود. اکنون فضا برای کنشگری و ایفای نقش اصحاب رسانه کاملا فعال است. وی با اشاره به تعدد بالای رسانه‌ها در استان و مشکل کیفی سازی آن‌ها، اظهار کرد: در بحث کیفی سازی رسانه‌ها بایستی اقدام شده و بحث آموزش، جدی گرفته شود. فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز رسالت پشتیبانی از آموزش‌های رسانه‌ای دارد.
    فرهاد باغشمال، رئیس خانه مطبوعات آذربایجان شرقی در این نشست با اشاره به مسائل و مشکلات همیشگی خبرنگاران از جمله بیمه و نبود امنیت شغلی، گفت: تمامی این مشکلات، لاینحل هستند و هر ساله فقط بیان می‌شوند و به جایی نمی‌رسند. دومین استان کشور از نظر تعدد رسانه هستیم ولی به لحاط کیفی وضعیت خوبی نداریم.
    وی افزود: مهمترین رقیب مطبوعات، خود وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است که رسانه‌ها را با تصمیمات لحظه‌ای در وضعیت ژله‌ای نگه داشته و رسانه‌ها باید هر روز یک چشمشان را به اخبار بدوزند تا ببینند وزارت فرهنگ چه تصمیمی می‌گیرد.