سرمقاله

نتیجه انتخابی درست؛ خروج ورزش از کما ‪/‬ حجت اله اکبرآبادی

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • بررسی نقش اپراتورها در استفاده از هوش مصنوعی در اقتصاد دیجیتال
  • «یارا»ی ایرانسل به بازدیدکنندگان تلکام۱۴۰۳ ارائه شد
  • بازدید مدیران سازمان برنامه و بودجه از غرفه ایرانسل در آخرین روز نمایشگاه تلکام ۱۴۰۳
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 13948  |  صفحه ۳ | جامعه  |  تاریخ: 24 مرداد 1402
    لایحه عفاف و حجاب موجب آبروریزی خواهد شد
    نمی‌توان برای جامعه نسخه‌نویسی کرد  
    تصویب لایحه عفاف و حجاب، امروز با رأی اکثریت نمایندگان مجلس یازدهم با قرار گرفتن ذیل اصل ۸۵ قانون اساسی، به بررسی غیرعلنی در کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس واگذار شد. به گزارش فراز، این اتفاق در حالی رقم خورد که در روزهای گذشته، بسیاری از کارشناسان انتقادات زیادی به آن وارد کرده بودند. تصویبِ به هرقیمتیِ لایحه عفاف و حجاب در مجلس، علاوه بر اینکه نشان‌دهنده شتابزدگی نمایندگان بهارستان در دستاوردسازی انتخاباتی است، در آستانه ساگرد مرگ مشکوک مهسا امینی می‌تواند پیامدهای اجتماعی غیرقابل پیش‌بینی و جبران‌ناپذیری داشته باشد.
    روزنامه اینترنتی فراز، در این باره با «امان‌الله قرایی مقدم»، جامعه‌شناس و پژوهشگر اجتماعی گفت‌وگو کرده است. 
    اعتراض جوانان به همین نسخه‌پیچیدن‌ها است
     «قرایی‌مقدم» در توصیف وضعیت امروز جامعه گفت: «جامعه یک منظومه‌ی متعدد الابعاد و متعددالاجزاء، با سطوح، جنبه‌ها و جلوه‌های گوناگون است که هر لحظه به رنگی درمی‌آید. به این جهت، هرنوع نسخه‌نویسی مثل همین لایحه عفاف و حجاب و امثال آن، نتیجه مطلوبی نخواهد داشت. مثال دیگرش، این دختران و پسران دهه هشتادی امروز است که نتیجه ۲۰ سال فعالیت معلمان پرورشی بعد از انقلابند. در طول تاریخ نیز، هرکس برای جامعه نسخه‌ای نوشت، با شکست مواجه شد. از افلاطون که برای اولین بار، مدینه فاضله را نوشت و ارسطو که گفت زاد و ولد باید با اجازه دولت باشد، تا آنتوان سیمونوویچ  و ایده تاسیس مدارس تربیت کمونیست در روسیه و ده‌ها مورد دیگر، نشان داد که نمی‌توان برای جامعه نسخه پیچید. جامعه آزمایشگاه فیزیک و شیمی نیست. شکی در این نیست که لایحه عفاف و حجاب نیز همانند نسخه‌های قبلی که آقایان نوشتند و به کار بردند، با شکست مواجه می‌شود».
    او در ادامه گفت: «همین الان هم جوانان با لباس، پوشش و رفتارشان دارند با این نسخه‌ها مخالفت می‌کنند. معتقدم این گونه مصوبه‌ها، جز بالا بردن تضاد گروهی، تاثیرات روانی، پرخاشگری، خشونت، مردم را در مقابل مردم قرار دادن، نارضایتی سیاسی، کاهش میزان اعتماد عمودی بین مردم و حاکمیت، نتیجه‌ای نخواهد داشت و فقط مردم را در مقابل یکدیگر قرار می‌دهد.»این جامعه‌شناس در ادامه گفت: «مردم ایران، با توجه به ریشه‌ها، اعتقادات و باورهای دینی‌شان، خودشان می‌دانند چطور جامعه را کنترل کنند. این جامعه، خود به خود ناهنجاری‌ها را مهار می‌کند. مگر در زمان شاه، مردم در خیابان برهنه شده بودند؟»
    این پژوهشگر مسایل اجتماعی ضمن بیان اینکه در لایحه ۷۰ ماده‌ای عفاف و حجاب، یک مساله شرعی را اقتصادی کرده‌اند، گفت: «با این لایحه، مساله را طبقاتی کرده‌اند. هرکه پول دارد، حجاب را رعایت نمی‌کند و جریمه‌اش را می‌پردازد. قطعا مطلوب هیچ حکومتی نیست که تضادهای درون‌گروهی و اجتماعی افزایش پیدا کند اما این لایحه، خود به خود، این بحران را ایجاد می‌کند. یعنی تضاد اجتماعی به وجود می‌آورد و مردم را خود به خود در مقابل یکدیگر قرار می‌دهد.»او در پایان تاکید کرد: «این لایحه شکست خواهد خورد و موجب آبروریزی خواهد شد. زحمات این آقایان هم به باد خواهد رفت. امروز میزان نارضایتی در میان مردم زیاد است. علاوه بر گرانی و وضعیت معیشتی، جامعه از نظر فکری نیز نغییر زیادی کرده است. این جامعه هرگز به روزهای پیش از فوت مهسا امینی برنمی‌گردد. شما ببینید در ایام محرم امسال، در هیأت‌ها چه شعارهایی می‌دادند. این هما نظر رهبری است که فرمود فناوری با خودش فکر می‌آورد. فناوری، ذهن، خواسته‌ها، امیال، زندگی و سبک زندگی را تغییر می‌دهد. جوانان ما امروز دیگر سنت‌گرایی را زیر پا گذاشته‌اند. امروز از عقل و خرد و درک و دانش خودشان پیروی می‌کنند و دنباله‌رو فضای مجازی‌اند. امروز چرا وقتی رهبری توصیه به زاد و ولد می‌کنند، جوانان چنین کاری نمی‌کنند؟ زیرا به تبع فناوری، از عقل خودشان پیروی می‌کنند. از این جهت، به نظر من این نسخه پیچیدن‌ها نیز، نتیجه نخواهد داد. به قول شاعر اما، هنوز بر سر میراث گذشته نشسته‌ام و سنگ سراچه دل را به الماس آبِ دیده می‌شویم».