سرمقاله

تهران-ریاض؛ دوستی در مرز احتیاط ‪/‬ جلال خوش‌چهره

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • آمادگی ایرانسل برای همکاری با استارتاپ‌ها در حوزه هوش مصنوعی
  • برگزاری رویداد ایران‌هلث با حمایت همراه اول نمایشگاه بین‌المللی ایران هلث با حمایت همراه اول به عنوان نخستین اپراتور سلامت کشور، برگزار می‌شود.
  • اعلام بسته تخفیفی ایرانسل ویژه روز جهانی ارتباطات
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 14391  |  صفحه ۸ | فرهنگ و هنر  |  تاریخ: 31 مرداد 1402
    نمایندگان هم به وعده‌های بنزینی اعتماد ندارندو تقاضای تشکیل نشست غیرعلنی داشتند
    طرح جزیره برای بنزین
    در حالی که مقامات رسمی دولت بارها در تریبون‌های رسمی اعلام کرده‌اند که برنامه‌ای برای افزایش قیمت بنزین در دستور کار نیست اما در صحن علنی مجلس نیز تقاضا برای تشکیل نشستی ولو غیرعلنی در این زمینه مطرح شده است.وزیر امور اقتصادی و دارایی پیش از این در گفتگو با خبرآنلاین با تاکید بر اینکه برنامه‌ای برای افزایش نرخ بنزین در دستور کار نیست، این اطمینان را به افکار عمومی داد که قرار نیست مولفه‌ی قیمت دستخوش تغییر شود .
    یه گزارش خبرآنلاین ، با این حال در فاصله‌ای کوتاه از سخنان وزیر امور اقتصادی و دارایی در سیزدهم مردادماه، برنامه جدیدی برای تعیین سقف سوختیگری در پمپ بنزین‌ها به اجرا درآمد که زمینه را برای طولانی‌تر شدن صف‌های خرید بنزین مهیا نمود.داستان اما به اینجا ختم نشد. ایجاد اختلال در سوختگیری، از نظر بسیاری از کارشناسان و افکار عمومی ایجاد زمینه برای رشد قیمت بنزین تلقی شد.با این حال وزیر نفت نیز در سخنانی تاکید کرد تغییر قیمت در دستور کار نیست. این خبر از سوی معاون اول رییس جمهوری نیز اعلام شد اما در نهایت تجربه پیشین در حوزه افزایش قیمت بنزین، افکار عمومی را نسبت به این موضوع مطمئن نکرده است.تا جایی که در صحن علنی مجلس نیز درخواستی برای تشکیل نشست غیرعلنی برای اطلاع نمایندگان از تصمیم دولت در این زمینه مطرح شده است.
    در تازه‌ترین اتفاق نماینده رشت در مجلس شورای اسلامی خواستار تشکیل جلسه غیرعلنی درباره موضوع بنزین شد.جبار کوچکی نژاد در جلسه علنی امروز مجلس در تذکری گفت: درباره موضوع بنزین جلسه غیرعلنی برگزار و شفاف سازی شود.
    خبری که تکذیب نشد
    پیش از این مصطفی رضاحسینی‌قطب‌آبادی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس احتمال افزایش قیمت بنزین را تکذیب نکرده و حتی این احتمال را طرح کرده است: به نظر می‌رسد در حال آماده‌سازی جامعه برای افزایش قیمت بنزین هستند. تصور من این است که این کار را انجام می‌دهند و آزمون و خطاها برای این بوده که جامعه را آماده کنند تا قیمت سوخت را افزایش دهند، چون همانطور که در گذشته شاهد بودیم، در این شرایط، ارزیابی در جامعه انجام می‌دهند تا بتوانند سیاست‌های خود را اعمال کنند؛ بنابراین تصور من این است که احتمال افزایش قیمت بنزین وجود دارد.
    در عین حال مرتضی زمانیان مدیر اندیشکده حکمرانی دانشگاه شریف گفت: طرحی که با عنوان بنزین من به صورت پایلوت در کیش اجرا شد مورد بررسی مجدد قرار گرفته تا تصمیمات نهایی برای اجرای آن گرفته شود.
    او خاطرنشان کرد: در طرح بنزین من به هر نفر صرف نظر از اینکه مالکیت وسیله نقلیه ای را دارد یا نه، 20 لیتر بنزین در ماه داده می شود.
    زمانیان با بیان اینکه در کیش این طرح اجرا شد و مردم سهمیه هایی دریافت کردند که قابلیت فروش داشت خاطرنشان کرد: وقتی مردم در عواید حاصل از فروش سهمیه‌ها شریک باشند، افزایش قیمت سوخت نه تنها مورد انتظارشان قرار نمی گیرد بلکه خود خواهان افزایش قیمت برای فروش با قیمت بالاتر سهمیه ها خواهند بود.این کارشناس سیاستگذاری اقتصادی توضیح داد: در حال حاضر دولت در حال بررسی طرح‌های مختلف برای قیمت بنزین است که یکی از این طرح ها، طرح بنزین من است.سخنان وی البته از سوی مقامات دولتی تکذیب نشده است.
    از سوی دیگر هر چه هست انتظار برای تغییراتی بنزینی در یک سال اخیر شکل گرفته و الزام به استفاده از کارت شخصی برای خرید بنزین در کنار کاهش محسوس شمار کارت‌های جایگاه‌ها و تعیین سقف عرضه همگی از جمله اقداماتی است که در این دوره زمانی صورت گرفته است.یک مقام مسئول در گفت‌وگو با ایلنا تشریح کرد:
    تامین بنزین؛ از ذخایر استراتژیک تا سوآپ
    در همین حال اما مدیر عامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با بیان اینکه ذخایر استراتژیک بنزین شرایط خوبی دارد، درباره احتمال واردات گفت: نگاه ما این است که واردات به صورت سوآپ انجام شود.
    جلیل سالاری در گفت‌وگو با ایلنا، درباره ناترازی بنزین و نحوه تامین افزایش تقاضا اظهار کرد: برای رفع ناترازی از ۲.۵ تا ۳ میلیون لیتر در روز از ذخایر استراتژیک برداشت داریم و همچنین با مدیریتی که روی بحث توزیع سوخت انجام دادیم بنزین مورد نیاز تامین می‌شود.
    وی با بیان اینکه ذخایر استراتژیک بنزین شرایط خوبی دارد، درباره احتمال واردات گفت: نگاه ما این است که واردات به صورت سوآپ انجام شود یعنی ما یک ظرفیتی برای واردات از شمال داریم و تمام تولید نیز در جنوب کشور است، ضمن اینکه انتقال از جنوب به شمال هزینه‌بر و تردد نفتکش‌ها در این مسیر طولانی خواهد بود، بنابراین حتی اگر تمام ذخایر هم پر باشد چنانچه بتوانیم از شمال محموله را وارد و در جنوب به صورت همنام و هم غیرهمنام تحویل دهیم؛ به نفع ما است، چون هم هزینه‌ها کاهش پیدا می‌کند و هم کمک به کشور است.
    مساله سوآپ همنام و غیرهمنام
    مدیر عامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ادامه داد: در گذشته هم همین نگاه سواپ همنام و غیرهمنام وجود داشته است حتی ما برای بحث نیروگاهی هم همین روال را داریم، تعدادی از نیروگاه‌ها در شمال کشور مستقر هستند؛ زمانی که گاز مشکل پیدا می‌کند ما مجبوریم از جنوب کشور سوخت را به شمال ببریم، در حالی که اگر بتوانیم از شمال وارد و در جنوب معوض بدهیم هم سواپ‌فی دریافت می‌کنیم که به نفع ما است و هم اینکه هزینه نقل و انتقال کم می‌شود.
    کیفیت سوخت مهم است
    وی درباره کیفیت بنزین تحویلی بیان کرد: نماینده دولت و مجموعه نظارت روی کیفیت سوخت توزیعی در کشور نظارت دارند و حتما گواهی کنترل کیفی صادر می‌شود و باتوجه به اینکه بر اساس کیفیت بنزین تحویلی؛ یارانه شرکت‌های پالایشی را محاسبه می‌کنیم، ملزم به رعایت استانداردها هستند.
    سالاری درباره برنامه اختصاص سوخت به کارت ملی توضیح داد: طبق قانون سوختگیری باید با کارت سوخت خودرو صورت بگیرد زیرا موضوع اعتبار و بحث امنیتی مطرح است. یعنی اگر امروز بخواهیم یک تجهیز جدیدی را به سیستم اضافه کنیم حتما باید مجوز دستگاه‌ها را داشته باشیم، به عبارت دیگر اولین موضوع پدافند است و فعلا پدافند با این رویه مخالف است، بنابراین باید تائیدیه لازم اتخاذ شود، اینگونه نیست که ما خودمان راسا در این زمینه تصمیم‌گیری کنیم. خیلی مواقع با هماهنگی مجموعه دستگاه‌های امنیتی باید اقدام کنیم، احتمالا در چند نازل به صورت پایلوت اجرا شده باشد و این به معنای اجرای سراسری نیست، روش‌ها و چالش‌ها را ارزیابی می‌کنیم و بعد تصمیم‌گیری می‌شود.
    مجلس جلسه غیرعلنی برای شفاف سازی موضوع بنزین برگزار کند
    در همین حال اما جبار کوچکی نژاد نیز پیش از این در جلسه علنی روز یکشنبه ۲۹ مجلس شورای اسلامی در تذکری شفاهی درخصوص آشفتگی در پمپ بنزین های سراسر کشور گفته بود که: نمی دانم چرا دولت تلاش می کند مردم را در بخش های مختلف ناراضی کند! دولت در این زمینه اشتباه می کند، از این رو باید جلسه ای غیرعلنی در مجلس برگزار و مسئولان مربوطه در این رابطه شفاف سازی کنند.
    نماینده مردم رشت در مجلس یازدهم با اشاره به مشکلات کشاورزان شمال کشور خطاب به رئیس مجلس عنوان کرد: شما زحمت کشیدید و چند جلسه در رابطه با حل مشکلات کشاورزان شمال کشور برگزار کردید، اما این جلسات اثر ملموسی در زندگی کشاورزان ایجاد نکرده است. چایکاران و گندمکاران با مشکل مواجهند و هم اکنون پول گندمکاران نیز پرداخت نشده است. ما باید به مردم کمک کنیم، نه اینکه آنها را آزار و اذیت کنیم.
    این البته در حالی است که معاون اول رئیس جمهوری معاون اول رئیس جمهور با اشاره به شایعات مربوط به افزایش قیمت بنزین و شلوغی جایگاه‌های سوخت، گفته بود که : اینگونه شایعات و همچنین مصوبه مجلس شورای اسلامی برای اعمال محدودیت در کارت‌های سوخت باعث شد که در برخی جایگاه‌ها شاهد صف‌های طولانی و ازدحام باشیم.